74داخلیگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

رشد نزدیک به 55 درصدی خرید تضمینی گندم در سال 1401

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

به گفته سهرابی، سطح کشت گندم آبی کشور در سال زراعی 1400-1401یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار و گندم دیم نیز سه میلیون و ۹۷۰ هزار هکتار بوده که در مجموع ۵ میلیون و 870 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این‌که اولین تاریخ کشت از نیمه دوم شهریور ماه هر سال آغاز  و تا اوایل دی ماه همان سال در اقلیم‌های گرم کشور ادامه پیدا می‌کند، گفت: نخستین برداشت گندم در استان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۴ فروردین سال جاری انجام گرفت و از ابتدای آغاز خرید تضمینی گندم تا به امروز (25/5/1401)7 میلیون و 40000 تن خرید تضمینی و توافقی گندم صورت گرفته است که نسبت به سال گذشته با رشد 8/54 حدود 2 میلیون و 490 هزار تن افزایش داشته است.

سهرابی با بیان این‌که خوشبختانه امسال خرید گندم رشد قابل توجهی داشته است، گفت: متوسط رطوبت گندم‌های خریداری شده در کشور 2/9 درصد بوده و میزان افت مفید و غیر مفید نیز کمتر از یک درصد بوده است.

همچنین در سال جاری به دلیل کاهش بارش‌ها در سطح کشور،  بیماری‌های گندم  گسترش نداشت و به دلیل افزایش نرخ خرید تضمینی گندم نیز محصول تولیدی امسال دارای سن‌زدگی کمتری نسبت به سال گذشته می باشد.

سهرابی ادامه داد: برداشت گندم در مناطق سردسیر تا اواخر شهریور ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که خرید تضمینی به بیش از ۷ میلیون تن برسد. بر همین اساس، وزارت جهاد کشاورزی مجموعه اقدامات زیر را در جهت حمایت از کشاورزان و تحقق خودکفایی پایدار گندم در دستور کار خود قرار داده است:

 

تعیین قیمت تضمینی متناسب با نرخ هزینه‌های تولید، سود متعارف کشاورز و قیمت جهانی گندم

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه

برنامه ریزی به منظور اجرای کشت قراردادی گندم در سطح 2 میلیون هکتار از اراضی گندم آبی کشور در سال زراعی آتی

ارائه تسهیلات خرید ادوات با نرخ سود ۴ درصد

حمایت‌های آموزشی- ترویجی

توزیع کودهای ریزمغذی و کودهای مایع برای محلول پاشی در مرحله داشت

مدیریت عوامل خسارت‌رسان

بیمه محصولات

تدارک 400 هزار تن گندم لیبل‌دار

سهرابی با اشاره به تدارک 400 هزار تن گندم لیبل‌دار از سوی وزارت جهاد کشاورزی جهت استفاده کشاورزان گفت: با توجه به این‌که بذر مهم‌ترین نهاده تولید است، 400 هزار تن گندم لیبل‌دار و اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه درباره آسیب‌های سیل اخیر به مزارع گندم گفت: خوشبختانه با توجه به اتمام برداشت گندم در استان‌های جنوبی، شاهد مشکل خاصی در این منطقه از کشور نبوده‌ایم. در مناطق میانی و شمالی کشور نیز خسارت آنچنانی به مزارع گندم وارد نشده است و با کاهش رطوبت حاصل از بارندگی‌ها، برداشت مجدد از سر گرفته شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا