آردداخلیشماره 71

اهمیت بازرسی روغن خام خوراکی در مقایسه با غلات

علیرضا توکلی، مدیرعامل شرکت تایکو (خبرگان بین المللی تهران) در ادامه سخنرانی ها با اشاره به نحوه بازرسی از روغن‌های خوراکی و ملاحظاتی که باید در بازرسی از روغن خام خوراکی لحاظ نمود، گفت: یکی از مواردی که بازرسی این محصول را از غلات متمایز می‌کند، این است که مایعات راحت‌تر از جامدات آلوده می‌شوند. آلودگی‌های روغن خوراکی شامل آلودگی های اولیه و ثانویه  است که آلودگی اولیه به علت مشکلات کاشت و تولید دانه های روغنی (به عنوان بخشی از ماهیت روغن) منتقل می‌شود و آلودگی ثانویه که در زمان نگهداری، حین فرآوری، بسته بندی و انتقال رخ می‌دهد.

وی افزود: از منظر بازرسی برای یک محموله مایع، مهم‌ترین موضوع، نمونه برداری درست و تهیه یک نمونه دقیق بوده که کاملاً بیانگر وضعیت کیفی محموله ذخیره شده باشد. در بازرسی روغن خوراکی، وظیفه شرکت بازرسی از مبدأ و پیش از حمل آغاز می‌شود. وقتی از این یک محموله در مخزن ساحلی نمونه گرفته می‌شود، تا زمان بارگیری، دیگر اجازه اضافه یا کاهش در آن را ندارند و همچنین بازرسی از خطوط ساحلی و بازرسی از وضعیت مخازن کشتی و تایید تمیزی مخازن کشتی قبل از بارگیری و اخذ نمونه دقیق و کامل از محموله بارگیری شده به مخازن کشتی، بایستی در نهایت دقت و مهارت صورت پذیرفته و نمونه های شاهد از محموله بارگیری شده تهیه و ارائه گردد. به علاوه بازرسی کمی از محموله های بارگیری به منظور تعیین میزان محموله بارگیری شده توسط بازرس صورت خواهد پذیرفت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با استفاده از شرکت های بازرسی مجرب و در نتیجه رعایت تمام موارد لازم در بازرسی، می توان تا حد امکان از ورود کالاهای نامرغوب و یا ایجاد اختلاف بین خریدار و فروشنده جلوگیری کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا