آردداخلیشماره65گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

فرمولی برد برد برای کارخانجات آرد و کشاورزان

مدیرکل اداره غله تهران مطرح کرد

بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال 1401 گندمی بابت تولید آرد صنف و صنعت در اختیار کارخانجات آرد قرار نخواهد گرفت و آردسازان و سایر صنایع آردبر باید گندم مورد نیاز خود را از طریق کشت قراردادی و خرید مستقیم از کشاورزان تامین نمایند. نگاشته در این شماره با مهندس ارشدی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی منطقه یک در خصوص ماحصل این مصوبه جدید به گفت‌وگو پرداخته است.

 

 

به گفته ارشدی، در حال حاضر دولت برای سه بخش گندم …، خبازی و صنف و صنعت یارانه پرداخت می‌کند که 70 درصد واحدهای خبازی از گندم‌های یارانه‌ای نوع یک (665 تومان) و 25 درصد واحدهای خبازی آزادپز از گندم یارانه‌ای نوع دو(900 تومانی) استفاده می‌کنند.

همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و افزایش قیمت‌ها، دولت تصمیم گرفت که در سال جاری همچنان با پرداخت یارانه، گندم صنف و صنعت را بدون افزایش قیمت و به همان نرخ 2700 تومان در اختیار کارخانجات آرد قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت فاحش قیمت دولتی گندم صنف و صنعت با نرخ آزاد آن گفت: این تفاوت قیمتی منجر به افزایش تقاضا برای دریافت سهمیه گندم دولتی صنف و صنعت شده است. لذا برای حفظ و حراست از منابع مالی دولت و سهمیه گندم، برنامه‌ای تدوین گردید تا از طریق آن تولید و مصرف گندم صنف و صنعت در کشور هدفمندتر گردد.

تامین بدون محدودیت گندم صنف و صنعت در کشت قراردادی

ارشدی تامین گندم صنف و صنعت آردسازان از طریق کشت قراردادی را اقدامی موثر و مفید دانست و افزود: در فرآیند کشت قراردادی، تفاهم‌نامه‌ای میان کارخانجات آرد و کشاورزان منعقد می‌گردد که علاوه بر تضمین امنیت شغلی کشاورزان و مقوله تولید، منجر به اطمینان خاطر آردسازان می شود. چراکه کارخانجات آرد در این سیستم قادر هستند تا گندم مورد نیاز خود را به هر میزان خریداری نمایند.

 

دست یاری دولت به کارخانجات آرد در کشت قراردادی

وی با تاکید بر اینکه کشت قراردادی گندم صنف و صنعت باید تحت شرایط و سامانه خاص صورت بگیرد، گفت: با توجه به شرایط مالی آردسازان باید برای تامین نقدینگی آنان تسهیلات بانکی در نظر گرفته شود که جزئیات طرح‌های حمایتی ازکارخانجات آرد برای پیشبرد کشت قرادادی به زودی اعلام می‌گردد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا