آردآردسازانداخلیشماره 43غلاتگزارش

صادرکنندگان غلات و جذابیت بازار ایران برای آن ها

رئیس انجمن آردسازان

 صادرکنندگان غلات و جذابیت بازار ایران برای آن ها

به گفته سید محمدرضا مرتضوی، رئیس هیئت مدیره انجمن آردسازان در شش ماه آینده نیاز به واردات گندم برای تامین ذخایر کشور بین 3 تا 4 میلیون تن است و بنا به نظر آسیابانان باید گندم وارداتی با پروتئین 5/ 12 و گلوتن 28 به بالا و ایندکس مناسب جهت اختلاط به گندم داخلی وارد کشور شود.

صادرکنندگان غلات و جذابیت بازار ایران برای آن ها

مرتضوی با بیان اینکه جمع جبری غلات مورد نیاز برای واردات، سالانه 16 تا 17 میلیون تن است، گفت: با توجه به محدودیت آب در ایران و برداشت‌های بیش از حد آن، قطعات میزان واردات غلات در 10 سال آینده بیشتر خواهد شد. در نتیجه ایران یکی از نقاط جذاب دنیا برای صادرکنندگان غلات خواهد بود که طی 10 سال آینده نزدیک به 200 میلیون تن غلات وارد کشور خواهد شد.

وی ایران را شریکی معتبر برای تجار خارجی دانست و افزود: بدهی خارجی ایران نسبت به GDP حدود 3/0 است که این موضوع بیانگر پشتوانه مالی مناسب ایران می‌باشد. همچنین ایران از میزان ذخایر مناسبی در حوزه نفت و گاز نیز برخوردار است.

این فعال آسیابانی خاطرنشان کرد: امکان عدم برنامه‌ریزی بلند مدت ناشی از فراز و فرودهای سیاسی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، اقتصاد ایران را در زمینه تامین غلات مورد نیاز کشور رنج می‌دهد؛ اما با این وجود جریان وررد غلات به ایران هیچ‌گاه مورد تهدید جدی قرار نخواهد گرفت.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا