داخلیشماره 60صنعت ماکارونیگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

صنعت ماکارونی کشور بلاتکلیف، مغبون و مغموم

مدیرعامل شرکت تک ماکارون:

صنعت ماکارونی کشور بلاتکلیف، مغبون و مغموم/ از سال‌ها پیش، طرح خرید توافقی گندم دوروم در وزارت جهاد کشاورزی موردبحث بود اما همواره مسئله تضمین باز پرداخت تسهیلات که از سوی بانک های عامل تامین می گردید، چالش اصلی این طرح بود. در سال گذشته شرکت تک ماکارون به همراه یکی دیگر از تولید کنندگان معتبر کشور پیش قدم عقد قرارداد خرید توافقی برای گندم دوروم شد و هرچند در برخی از استان ها این امر پس از اقدام به گشت صورت پذیرفت و تاثیر زیادی در افزایش سطوح زیر کشت گندم دوروم نداشت، اما موجب گردید خرید حدود 90 هزار تن گندم دوروم در سال 99 با افزایش نزدیک به 300 هزار تن تقاضای خرید مواجه شود و کشاورزان زیادی اشتیاق و تمایل خود را برای کشت و عرضه گندم دوروم اعلام نمایند.

مهندس نوری، رئیس هیئت مدیره انجمن کارفرمایان کارخانجات ماکارونی و مدیرعامل شرکت تک ماکارون در ادامه اظهارات بالا، به خبرنگار نگاشته گفت: خرید توافقی گندم از سوی کارخانجات تولیدکنندگان ماکارونی هم اکنون در استان های گندم خیز کشور در حال اجراست و کارخانجات گندم تولیدی کشاورزان را مستقیماً و بالاتر از نرخ مصوب دولت و به صورت نقدی و در کمترین زمان پرداخت خریداری می نمایند.

مهندس نوری یادآور شد: با وجود اینکه خرید مستقیم هزینه های زیادی را به شرکت خریدار تحمیل می کند، اما حذف واسطه ها موجب افزایش منافع و درآمد کشاورزان شده و قطعاً این رضایت، اثرات و برکات خود را در عرضه محصول نهایی خواهد داشت.

صنعت ماکارونی ایران گنجایش جذب گندم دوروم بیش از تولید داخل را دارد

مدیرعامل شرکت تک ماکارون با اشاره به این­که کشور ما در سال‌های گذشته بیش از 500 هزار تن گندم دوروم تولید داشته و این میزان به‌تدریج کاهش یافته است، گفت: صنعت ماکارونی به‌شدت به گندم دوروم وابسته است و اگر سالانه یک میلیون تن گندم دوروم به صنعت ماکارونی ارائه شود؛ تمام همکاران ما راغب به مصرف این محصول در تولید ماکارونی هستند؛ همان‌طور که در ایتالیا مصرف هرگونه گندم به‌جز دوروم در ماکارونی ممنوع است؛ بنابراین صنعت ماکارونی ایران همچنان جای جذب بیش از 300 هزار تن گندم دوروم را دارد.

وی ضمن اعلام آمادگی کارخانجات برای ادامه خرید مستقیم از کشاورزان در سال های آتی، خاطر نشان کرد: صنعت ماکارونی کشور ظرفیت و توان تولید بالایی دارد و هم اینک با حدود 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت می نماید، بی شک تولید و عرضه گندم دوروم از سوی کشاورزان عزیز با تبعیتی بالاتر از نرخ مصوب دولتی همچنان مورد استقبال تولیدکنندگان خواهد بود.

تغییر نرخ گندم در فصل برداشت، تأثیری در افزایش سطح کشت گندم ندارد

وی در ادامه به موضوع نرخ‌گذاری گندم و مشکلات آن پرداخت و گفت: متأسفانه چند سال است که در نرخ‌گذاری گندم این موضوع رخ می‌دهد که با وجودِ تعیین نرخ در فصل پاییز، شاهد تغییر آن در ابتدای سال هم‌زمان با شروع فصل برداشت هستیم و البته تأخیر در اعلام نرخ جدید، تأثیری در افزایش سطح کشت گندم ندارد.

وضعیت امروز صنعت ماکارونی

مدیرعامل شرکت تک ماکارون ضمن اظهار اینکه تورم در سال جدید بیش از 40 درصد بوده و دولت نرخ گندم را رسما 100 درصد افزایش داده و هزینه دستمزد 39 درصد، حمل و نقل 30 درصد و بسیاری از اقلام و ملزومات تولیدی نسبت به ابتدای سال 99، قریب به 60 درصد افزایش نرخ داشته است، اعلام کرد صنعت ماکارونی در کشور صنعتی پر توان و پویا و در عین حال نجیب و شریف است. این صنعت هرگز به دنبال کم کاری و کم فروشی و غل و غش و مظلوم نمایی نبوده و هرگز درصدد دریافت سوبسید، سهمیه، رانت و امتیاز نمی باشد.

صنعت ماکارونی نیاز به دریافت یارانه از سوی دولت برای خرید گندم ندارد و حاضر است گندم را به بهای تمام شده خریداری و از ده ها هزار میلیارد تومان باز اضافه به دوش دولت بکاهد با این حال بلاتکلیفی در تعیین قیمت گندم و آرد صنف و صنعت موجب مغموم و مغبون شدن این صنعت گردیده است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا