داخلیشماره 75صنعت ماکارونیگندمماکارونی

دیگر برای فراهم‌سازی امکان واردات گندم دیر شده است!

معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک

در صورتی که امکان واردات گندم از سوی بخش خصوصی فراهم شود، وضعیت همچون گذشته نخواهد بود؛ زیرا پس از شروع جنگ اوکراین و روسیه که 30 درصد غلات دنیا را تأمین می‌کنند؛ قیمت غلات بسیار افزایش یافت و همچنین تعرفه‌هایی از سوی روسیه برای صادرات وضع شد که این مسئله در قیمت داخلی گندم نیز تأثیر گذاشت. در حال حاضر پس از پایان یافتن جنگ، نرخ جهانی گندم رو به کاهش است؛ اما آیا نرخ داخلی گندم هم این شرایط را دارد؟!

شفق، معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته  اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر با توجه به فروکش‌کردن جنگ، قیمت جهانی گندم برای صادرات رو به کاهش است؛ اما متأسفانه به دلیل همزمانی شروع این جنگ با نرخ‌گذاری گندم در داخل کشور، با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تصمیم شورای سیاست‌گذاری قیمت گندم به نرخ 11 هزار و 500 تومان افزایش یافت که با ارز نیمایی 26 هزارتومان با نرخ جهانی گندم یکسان می‌شد.

وی افزود: در آن زمان به رغم لزوم حمایت از کشاورزان، نسبت به افزایش غیرمنطقی نرخ گندم اعتراض کردیم؛ چراکه این نرخ بر اساس افزایش نرخ جهانی گندم پس از جنگ تعیین شد اما به هرحال روزی این جنگ فروکش می‌کرد و قیمت جهانی گندم کاهش می‌یافت. هم اکنون نیز شاهد این اتفاق هستیم و نرخ جهانی گندم کاهش پیدا کرده ؛ اما متأسفانه نرخ داخلی کشور تغییری نکرده است!

شفق تصریح کرد: با توجه به این شرایط، در حال حاضر واردات گندم با ارز نیمایی اگر روند کاهش قیمت جهانی گندم ادامه یابد، منجر به ورود گندم با نرخ ارزان تر از قیمت داخلی خواهد شد. این موضوع علاوه بر این‌که به تولید لطمه وارد می‌کند، احتمالا منجر به فروش گندم وارداتی به جای گندم داخلی به دولت خواهد شد. بنابراین دولت با مکانیزم تعرفه، قیمت گندم وارداتی را در در بهترین شرایط برابر با قیمت داخل تعیین خواهد کرد لذا تا زمانی که سیستم گشایش اعتبار و LC فراهم نشود، حاشیه ریسک واردات بالا خواهد بود و حتی در این صورت نیز باز هم گندم‌های وارداتی به نرخ داخل تمام خواهد شد و تنها مزیت آن کیفیت بهتر گندم است.

صنعت غلات برای افزایش قیمت گندم بیش از این دیگر کشش ندارد

معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک در پایان درباره نرخ‌گذاری گندم برای سال جدید اظهار کرد: دولت در سال جدید به منظور حمایت از کشاورزان نباید قیمت گندم را افزایش دهد و باید یارانه آنها را به طور مستقیم و به صورت سم، بذر، کود و تخفیف در قیمت تراکتور و بیمه به آنها ارائه بدهد؛ زیرا  قیمت گندم به انداره کافی در سال جاری افزایش داشته است و به همین دلیل در سال جاری بازار ماکارونی هم در تقاضا و هم عرضه کاهش یافت و بخشی از ظرفیت تولید کارخانه‌ها خالی مانده و از سوی دیگر صادرات نیز صفر شده است. در واقع بازار هنوز با نرخ سال جاری نتوانسته است خودش را وفق دهد و این موضوع زمان‌بر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا