بین‌المللیسرتیترشماره 83غلاتگفتگوی ویژهگندم

در کنفرانسGrainCom ژنو چه گذشت؟

شریف نظام مافی پاسخ می دهد

کنفرانس GrainCom به عنوان یکی از گردهمایی‌های تخصصی صنعت غلات 25 تا 27 اردیبهشت‌ماه در شهر ژنو کشور سوئیس برگزار شد و تیم برگزارکننده کنفرانس IranGrain با اجرای یک پنل تخصصی، جذاب و مؤثر توانستند نگاه بازیگران اصلی بازار غلات را به سمت خود جلب کنند. این کنفرانس که 15 تا 17 ماه می در هتلPresident Wilson شهر ژنو برگزار شد، شاهد حضور سخنرانان و اسپانسرهای بسیاری از مطرح ترین شرکت‌های فعال در حوزه غلات بود. شرکت‌هایی همچون SGS، Syngenta، Ag resource، ADM، agrocrop، IKAR، Cefetra، LDC، WASEDA، MAXAR، Black Silo،KPLER ، TDM، CME Group، Abbey، QSS، ATI، Ag Flow، Stonex، CSH، Al Ghurair، Cargill، CIM Bank، EKA و … همچنین نماینده تشکل‌ها و سازمان‌هایی همچون WTO، IFA، GAFTA، UGA، IAOM در این کنفرانس مطرح جهانی شرکت کردند.

نگاشته برای اطلاع از بازتاب برگزاری پنل ایران در کنفرانس ژنو و چگونگی حضور تیم ایران با شریف نظام مافی، مدیر اجرایی کنفرانس IranGrain و ریاست اتاق بازرگانی ایران و سوئیس گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا درباره جزئیات برگزاری این کنفرانس گفت: کنفرانس GrainCom یکی از مهم‌ترین اجلاس‌های غلات در جهان است که بصورت سالانه در شهر ژنو برگزار می‌شود و از اهمیت و جایگاه استراتژیک فوق‌العاده‌ای برخوردار است چراکه ژنو، مرکز تجارت غلات جهان بوده و تمام مهره‌های اصلی بازار غلات و کشورهای صاحب‌نام این بازار ، همچنین برترین های لجستیک و حمل غلات در این شهر دفتر رسمی دارند.

پنج سخنرانی جذاب ایران، آغازگر کنفرانس ژنو

نظام مافی با اشاره به توافق کنفرانس IranGrain با GrainCom مبنی اختصاص پنل تخصصی به کشور ایران گفت: خوشبختانه با درایت و کمک‌های هیئت‌رئیسه، کنفرانس IranGrain توانست یک پنل تخصصی چهارساعته درباره بازار غلات ایران در این کنفرانس را بعنوان اولین ورکشاپ این کنفرانس سه روزه برگزار کند.

طبق برنامه از پیش تعیین شده، آقای مهرزاد جمشیدی رئیس کنفرانس آسیابانان خاورمیانه و آفریقا سخنرانی با موضوع صنعت آرد و نقش یارانه‌ها در این صنعت، آقای افراشته‌پور مدیرعامل هلدینگ افرا سخنرانی در حوزه پتانسیل و چالش های صنعت غلات ایران، خانم لاله حسین زاده از بانک سامان سخنرانی با تمرکز بر معاملات مالی و پتانسیل بازار ایران و آقای سیاسی سخنرانی درباره سازوکار مالی سوئیس در زمینه غلات، ایراد کردند. موضوع اصلی سخنرانی من نیز به عنوان آغازگر این پنل، تاکیدی بر چراغ سبز توافق ایران و عربستان و همچنین پتانسیل‌های تجارت غلات پس از توافق ایران و عربستان بود.

نظام مافی با اشاره به استقبال حداکثری از پنل ایران در کنفرانس ژنو گفت: برخلاف تصور ما، استقبال خوبی از پنل و سخنرانان ایران صورت گرفت و تمام شرکت‌کنندگان کنفرانس در زمان ارائه پنل ایران در سالن اجلاس حضور یافتند. حتی یکی از افرادی که در کنفرانس حضور نداشت؛ طی تماس تلفنی با من، یادآور شد؛ که بر اساس گفته حاضران در کنفرانس، بخش ورک شاپ ایران یکی از جذابترین قسمت‌های کنفرانس GrainCom بوده است که موفقیت بزرگی برای ما محسوب می‌شود، چراکه IranGrain توانست خود را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

 

بازار غلات ایران، فرصت یا تهدید؟!

نظام مافی درباره جذابیت بازار غلات ایران برای تجار خارجی گفت: بازار ایران به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های تجارت، سختی‌های نقل و انتقالات مالی و در نهایت موضوع محدودیت در تخلیه و ارسال محموله، به بازاری جذاب تبدیل شده است، زیرا هر قدر هم کشوری تحت ‌فشار تحریم قرار بگیرد؛ بازار این کشور نابود نمی‌شود. همچنین جمعیت 85 میلیونی ایران دارای پتانسیلی است که هیچ نوع تحریمی نمی‌تواند آن را متوقف سازد. البته تحقق این پتانسیل، نیاز به پیمودن مسیری طولانی و سخت دارد اما همین سختی‌ها است که بازار ایران را متمایز می‌کند.

نظام مافی درباره جایگاه جهانی کنفرانس IranGrain گفت: ایران‌گرین، کنفرانس بین‌المللی است که فراقاره‌ای بودن آن منجر به تمایز این کنفرانس با سایر برنامه‌های برگزارشده درباره غلات در ایران شده است. لذا حضور اعضای IranGrain در کنفرانس GrainCom سبب تداوم پیشرفت IranGrainخواهد شد.

خوشبختانه شرکت‌ها، تجار و بانک‌های بین‌المللی حاضر در کنفرانس GrainCom توانستند تا حد زیادی از طریق پنل ایران با برندهای ایرانی و تصمیم‌گیران اصلی بازار غلات ایران آشنا شوند.

 

نبود روس‌ها در کنفرانس ژنو؛ برگ برنده‌ای برای IranGrain

نظام مافی با اشاره به مشارکت 620 نفر در کنفرانس GrainCom اظهار کرد: یکی از نکات قابل‌توجه درباره کنفرانس GrainCom، عدم حضور تجار و شرکت‌های روسی در این کنفرانس بود، چراکه کشورهای اروپایی و کشور سوئیس در حال حاضر به روس‌ها روادید نمی‌دهند و نبودن روس‌ها در این کنفرانس، خلأ بزرگی ایجاد کرده بود. البته همین موضوع، فرصتی طلایی برای کنفرانس IranGrain ایجاد کرد تا در مسیر بین‌الملل، روس‌ها و اروپایی‌ها را به صحنه آورد و در ایران آن‌ها را به مذاکره ترغیب کند.

وی در خاتمه در خصوص کنفرانس IranGrainکه در اواخر تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد، گفت: نکته قابل ‌توجه در خصوص کنفرانس IranGrain امسال، استقبال بسیار پررنگ و محسوس روس‌ها برای حضور در کنفرانس ایران است و این مسئله، IranGrain را به بستری برای تحول در صنعت غلات  بویژه در منطقه خاورمیانه تبدیل می‌سازد.

شایان ذکر است مشروح کامل سخنرانی های کنفرانس ژنو و عناوین مطرح شده توسط سخنرانان ایرانی در شماره آتی نگاشته به تفصیل منتشر خواهد شد.

خبرنگار: فاطمه بغدادی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا