89آردغلاتگزارشگندمنان

رونمایی از نخستین نمونه غلتک مخصوص کارخانه‌های آرد توسط برند اتریکو

امیرحسین ساداتی، مدیرعامل مجموعه صنایع غلتک شریق (اریکو)

نخستین نمونه غلتک مخصوص کارخانه‌های آرد تحت عنوان برند اتریکو در کشور بومی‌سازی شد. این غلتک‌ها در گذشته به کشور وارد می‌شد و ارز قابل‌توجهی بابت آن از کشور خارج می‌شد؛ اما اکنون با ساخت آن در داخل کشور علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، کارخانه‌های آرد می‌توانند از یک محصول ایرانی باکیفیت و با قیمت مناسب استفاده کنند. تاکنون 250 دستگاه از این غلتک‌ها در 30 کارخانه کشور نصب شده و با استقبال قابل‌توجه مدیران صنعت آرد روبه‌رو بوده است.

نگاشته به بهانه برگزاری مراسم رونمایی از غلتک‌های اتریکو ضمن تهیه یک گزارش درباره ویژگی‌های این غلتک‌ها، دیدگاه مدیران و صاحب‌نظران مربوطه را نیز جویا شده است.

همکاری‌های اریکو به سایر شرکت‌ها

پبه گفته امیرحسین ساداتی، مدیرعامل مجموعه شرکت صنایع غلتک شرق (اریکو) با همکاری شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان، فعالیت خود در حوزه ساخت و تولید غلتک‌های آرد را در سال 97 آغاز کرد. شرکت اریکو پیش از شروع همکاری با شرکت فولاد طبرستان، نمایندگی شرکت برایتن باخ آلمان را بر عهده داشت و غلتک‌ها را به‌صورت خام وارد کشور می‌کرد و باقی فرآیند فرآوری و تولید از قبیل سنگ‌زنی و شیارزنی را در داخل کشور بر روی آن انجام می‌داد؛ اما با شروع تحریم‌ها و ایجاد شوک‌های ارزی، واردات از آلمان عملاً غیرممکن شد؛ بنابراین بر آن شدیم تا با استفاده از ظرفیت و توان داخلی و از طریق مهندسی معکوس، این غلتک‌ها را در داخل کشور تولید کنیم.

 همکاری با شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان

وی ادامه داد: بر اساس مذاکره و همکاری با شرکت ریخته‌گری فولاد طبرستان و انجام فرآیند تحقیقات و مهندسی آزمون‌وخطا در مدت‌زمان دو سال توانستیم چندین قطعه را ریخته‌گری و آزمایش کنیم و مورد بررسی قرار دهیم. درنهایت به یک نمونه اولیه رسیدیم که در یکی از کارخانه‌های آرد کشور تعبیه شد و مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز این غلتک‌ها، تعداد تولیدات را افزایش دادیم و با ابراز رضایت واحدهای مختلف، تصمیم به تجاری‌سازی و برندسازی این محصول و توسعه بازار آن گرفتیم. بر همین اساس، از غلتک‌ها با برند اتریکو (شرکت غلتک‌سازان طبرستان) رونمایی کردیم، چراکه اریکو برند شناخته‌شده‌ای در صنعت آرد کشور بود و الهام از برند اریکو برای نام‌گذاری غلتک‌ها؛ معرف پیشینه و اصالت این قطعه در صنعت آردسازی کشور خواهد بود.

رونمایی از غلتک‌های تیپ یک متر و عاج‌دار

با اشاره به این‌که در مراسم رونمایی از غلتک‌های اتریکو از دو غلتک در تیپ‌های یک متر و 25/1 و غلتک‌های عاج‌دار و صاف رونمایی شد، گفت: علاوه بر غلتک‌ها، شفت‌های موردنیاز تیپ‌های مختلف دستگاه‌های والس که می‌توان آن را بر روی غلتک‌ها نصب کرد، در این مراسم معرفی شد.

وی در ادامه با ابراز خرسندی گفت: خوشبختانه هیچ مشکلی از بابت تأمین غلتک تیپ‌های مختلف والس نداریم و شرکت اتریکو مفتخر است که اعلام کند می‌تواند نیاز 100 درصدی واحدهای آردسازی کشور به غلتک را تأمین نماید.

وجه تمایز غلتک‌های برند اتریکو

ساداتی در ادامه درباره وجه تمایز غلتک‌های برند اتریکو در مقایسه با سایر نمونه‌ها گفت: با توجه به بهره‌گیری از فرآیند فنی، مهندسی و دانش‌بنیان و استفاده از روش‌های متالوژی در ریخته‌گری، غلتک‌های اتریکو از بالاترین کیفیت برخوردار است. علاوه بر این، به دلیل استفاده از آلیاژهای بهینه در لایه‌های سخت، هنگام کار با غلتک‌ها دمای آن سیر کاهشی دارد که در کاهش ضایعات آرد به سمت خاکسترشدن و بهینه‌شدن نسبت استحصال آرد از گندم بسیار مؤثر است و افزایش کیفیت آرد را به دنبال دارد.

از سوی دیگر، به دلیل کیفیت بالانس و دقیق بودن قطعه‌های غلتک اتریکو، میزان استهلاک قطعات در دستگاه والس به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

غلتک‌های اتریکو؛ محصول سبز

پوی ادامه داد: در برهه‌ای که تأمین انرژی برای صنعت، یکی از دغدغه‌ها و چالش‌های مهم است؛ ما مدعی هستیم که غلتک‌های اتریکو بر اساس تعاریف روز صنعت دنیا درباره کاهش مصرف انرژی می‌تواند به‌عنوان محصول سبز تلقی شود. همچنین با توجه به کیفیت مناسب آن، نیازی نیست که اپراتور والس هنگام آسیابانی به غلتک‌ها بیش‌ازحد فشار وارد کند، زیرا فشار بیش‌ازحد سبب فعالیت بیشتر دینام‌ها و مصرف انرژی برق بیشتر خواهد شد که با این ویژگی غلتک‌های اتریکو، قطعاً میزان مصرف انرژی مولدهای دینام کاهش پیدا می‌کند که در کاهش هزینه تمام‌شده و مصرف انرژی مؤثر خواهد بود.

قیمت غلتک‌های اریکو

ساداتی درباره قیمت غلتک‌های برند اتریکو اظهار کرد: با توجه به این‌که شرکت اتریکو در ابتدای مسیر تولید غلتک است و تیراژ تولید آن محدود است، با هدف رقابت با نمونه‌های خارجی و جلب رضایت مشتریان، محصولات را با قیمت سربه‌سر (سود و زیان آن صفر است) به مشتریان ارائه می‌دهیم. امیدواریم با تقاضای بیشتر و افزایش شمارگان تولید، قیمت را از میزان فعلی نیز پایین‌تر بیاوریم.

وی در ادامه افزود: با توجه به این‌که تولیدات اتریکو بر اساس مختصات علمی و مهندسی انجام شده، بازتاب خوبی از سوی مشتریان داشته است. در واقع بازدهی همین تعداد که تولید کره‌ایم و در اختیار صنعت قرار داده‌ایم، بسیار خوب بوده است.

ضمانت 12 ماهه اتریکو به مشتریان

علاوه بر این، در حال حاضر غلتک‌های اتریکو با 12 ماه ضمانت، به مشتریان عرضه می‌شود و در صورت وجود هرگونه مشکل، محصول برگشت داده می‌شود و محصول جدید جایگزین آن می‌گردد.

ساداتی‌ در پایان تأکید کرد: شرکت اتریکو درجهت کاهش قیمت غلتک و افزایش مقیاس سرانه مصرف برای بازار داخل در تلاش است تا علاوه بر تأمین نیاز داخلی، به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشد؛ زیرا در دنیا کشورهای معدودی این محصول را تولید می‌کنند؛ بنابراین با افزایش کیفیت غلتک‌ها و تعدیل‌سازی نرخ آن می‌توان در بازار جهانی رقابت کرد.

تقدیر استانداری گلستان از شرکت اتریکو

دکتر دهنوی، معاون هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان در آئین رونمایی از محصول مشترک شرکت اریکو و فولاد طبرستان گفت: دغدغه صنعتگران داخلی برای مهندسی و تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت کشور، ستودنی است. وی در جلسه ای که همه ذی نفعان صنعت آرد حضور داشتند اظهار کرد: جای خوشحالی است که با تولید غلتک شرکت اتریکو نیاز صنعت آرد کشور به تهیه این محصول برطرف شد و البته به ثمر نشستن این تولید در داخل کشور نتیجه حمایت و تلاش کارخانه‌ها و دولت از شرکت اتریکو است. دهنوی ضمن تشکر از شرکت فولاد طبرستان که سرآمد فولاد کشور است خاطر نشان کرد: صنایع کشور و مدیران خدوم و زحمتکش فعال از فرصت تحریم برای استفاده از پتانسیل در تولید داخل بهره جستند و تحریم را به فرصتی ارزشمند در تولید محصول داخلی و جایگزینی قابل اعتماد برای نمونه وارداتی تبدیل نمودند و خوشحالیم که با اتکا به دانش فنی بومی کشور امروز افتخار رونمایی این محصول را داریم.

 

تاکید رئیس اتاق بازرگانی گلستان بر حمایت دولت و بانک‌ها از تولیدکنندگان

یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی گلستان اظهار کرد: در این شرایط سخت اقتصادی که تولیدکنندگان مشغول مبارزه با مشکلات و موانع هستند تا مجموعه تولیدی خود را سراپا نگه دارند؛ بومی‌سازی نخستین غلتک صنعت آرد جای تقدیر و تشکر دارد چرا که مجموعه اتریکو کار بسیار بزرگی را انجام داده و نیاز کشور را در این دوران سخت تامین کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر توانستیم در این دوران سخت، چراغ یک مجموعه را روشن‌ نگه داریم، هنر کرده‌ایم، گفت: مسئولان باید دست تولیدکننده را بگیرند و همراهی لازم را با آنان داشته باشند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

یوسفی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان، سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند و این سربازان برای تداوم راه نیاز به حمایت و پشتیبانی مسئولان دولتی و بانک‌ها را دارند.

تاکید مدیرکل صمت استان گلستان بر حمایت‌های قانونی و ارائه مشوق به تولیدکنندگان ایرانی

درویشعلی حسن‌زاده، مدیرکل صمت استان گلستان در گفت‌وگو با نگاشته درباره ماحصل بومی‌سازی غلتک مورد نیاز صنعت آرد در کشور گفت: جلوگیری از خروج ارز از کشور، دسترسی سریع کارخانجات به این محصول، خرید راحت و استفاده از منابع داخلی بدون دغدغه تامین ارز بخشی از پیامدهای مثبت بومی‌سازی این محصول است چراکه با وجود تحریم‌ها تولیدکنندگان برای واردات با چالش های مختلفی همچون تامین ارز مواجه بودند.

علاوه بر این بومی‌سازی غلتک با وجود تحریم‌ها موجب خودکفایی کشور و رفع مشکل کارخانجات آرد در حداقل زمان خواهد شد و پشتیبانی فنی و دسترسی آسان را در داخل کشور را به همراه خواهد داشت.

 

 اهمیت آرد، نان و بومی سازی غلتک‌های کارخانجات آرد

مدیرکل صمت استان گلستان ادامه داد: با توجه به اهمیت آرد، نان و بومی سازی غلتک‌های کارخانجات آرد و کیفیت ارائه خدمات در دو شرکت ریخته‌گری طبرستان و شرکت اریکو در استان گلستان و مازندران تحت عنوان شرکت اتریکو در قالب یک کار ائتلافی اقدام به تولید این محصول نمودند و ارائه خدمات با کیفیت این شرکت باعث بهینه سازی تولید با کیفیت آرد از گندم در کارخانجات آرد خواهد شد.

حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان ایرانی

وی درباره حمایت‌های دولتی از تولیدکنندگان ایرانی گفت: حمایت‌های مورد نیاز توسط دولت در افزایش تعرفه واردات می باشد و با توجه به اینکه در حال حاضر، تولید این محصول در اوایل فعالیت و ارائه خدمات خود می باشد به منظور استقبال واحدهای کارخانجات آرد نیاز به حمایت‌های قانونی و مشوق‌های مورد نیاز دارد.

حسن‌زاده ادامه داد: بومی‌سازی غلتک کارخانجات آرد علاوه بر افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور می‌تواند در کاهش خروج ارز از کشور بسیار راهگشا باشد.

حمایت از بومی‌سازی غلتک کارخانجات آرد

همچنین با توجه به استقبال کارخانجات آرد در جهت حمایت از بومی‌سازی غلتک کارخانجات آرد و توسعه و تقویت این محصول، تولید کننده فوق در جهت گارانتی نمودن و ارائه خدمات مناسب در جهت پشتیبانی و دسترسی آسان اقدامات لازم رادر دستور کار خود قرار داده تا بتوانیم شاهد تقاضای تامین از سوی تمام کارخانجات آرد کشور باشیم.

تقدیر و حمایت مدیرغله گلستان از شرکت غلتک‌سازی اتریکو

رضا مهری، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان گلستان درباره اهمیت بومی‌سازی نخستین نمونه غلتک ایرانی در کشور گفت: تأمین، نگهداری و آسیاب گندم به‌منظور تهیه نان برای مصرف همه مردم از مهم‌ترین و حساس‌ترین اقدامات دولت‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه سالانه مقدار قابل‌توجهی از بودجه کشور صرف خرید گندم چه از داخل و چه از خارج کشور می‌شود. همچنین برای متناسب‌سازی قیمت نان، مبالغ سنگینی یارانه پرداخت می‌شود.

توسعه‌نیافتگی ماشین‌آلات و تجهیزات

این در حالی است که متأسفانه به دلیل توسعه‌نیافتگی ماشین‌آلات و تجهیزات این فرآیند، سالانه مقدار زیادی از گندم به ضایعات تبدیل می‌شود.

از سوی دیگر، وجود تحریم‌ها و قیمت بالای ماشین‌آلات وارداتی نیز فعالان این حوزه را مجبور به استفاده از همان امکانات قدیمی کرده است.

حال چنانچه صنعتگران داخلی با تولید بهینه و باکیفیت نیاز هر بخش از این فرآیند را برطرف کرده باشند، قابل‌تقدیر و درخورحمایت است.

 

نیاز به ماشین‌آلات در بخش آسیاب گندم

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش آسیاب گندم نیاز به ماشین‌آلاتی داریم که ضمن ایجاد کیفیت لازم برای آرد، به بهره‌وری تولید نیز بینجامد. از مهم‌ترین بخش‌ها، تولید غلتک‌های آسیاب گندم است که در تولید آرد باکیفیت و استحصال بالاتر، تأثیر بسزایی دارد که خوشبختانه شاهد تولید و بومی‌سازی این محصول به دست صنعتگران کشور هستیم.

 

چرخه تأمین آرد کشور

بنابراین با توجه به اهمیت این دستگاه در چرخه تأمین آرد کشور بر اساس قانون توانمندی‌های حداکثری تولید داخلی، لازم است دولت به‌منظور رشد و دوام و البته توسعه آن، حمایت‌هایی جدی داشته باشد تا نیاز به واردات آن برطرف شود که بالطبع مانع خروج ارز نیز خواهد شد.

 

مهری یادآور شد: خوشبختانه کارخانه‌های آرد استان گلستان نزدیک‌ترین دسترسی را به این قطعه مهم و خدمات و پشتیبانی آن دارند و این موضوع موجب فراغت خیال آنان از بابت تأمین و استفاده از غلتک آرد شده و ارزش‌افزوده آرد از گندم بسیار ارزشمند استان گلستان، مازندران، سمنان و خراسان شمالی را در پی داشته است.

تجربه برخورداری از کیفیت مرغوب و صرفه‌جویی در هزینه با نصب غلتک‌های اتریکو

 

مهندس زاهدی، مدیرعامل کارخانه آرد زاهدی گرگان درباره غلتک‌های برند اتریکو گفت: از سال 67 که کارخانه آرد زاهدی آغاز به کار کرد، دولت سالانه به کارخانه‌های آرد بابت خرید لوازم‌یدکی از خارج کشور، مبلغی را پرداخت می‌کرد.

با توجه به این‌که خط تولید کارخانه، آلمانی بود، ما باید 80 درصد مبلغ حمایتی دولت را صرف خرید غلتک می‌کردیم؛ بنابراین ساخت این غلتک‌ها در داخل کشور بسیار ضروری به نظر می‌رسید.

 فرآیند دشوار ساخت غلتک

البته پنج سال پیش یک مجموعه در کشور برای تولید غلتک در داخل اقدام کرد؛ اما برادران ساداتی با حرکت روبه‌جلوی خود، تحولی شگرف در صنعت غلتک‌سازی کشور ایجاد کردند.

ساخت غلتک، فرآیند دشواری است؛ اما برند اتریکو با ساخت غلتک‌های باکیفیت ثابت کرد که تولید این محصول با کیفیت مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه امکان‌پذیر است و می‌توان با بهره‌گیری از آن در هزینه‌های مالی و زمانی صرفه‌جویی کرد.

آزمایش نخستین غلتک

وی ادامه داد: نخستین غلتک به‌کاررفته برند اتریکو در کارخانه آرد زاهدی مورد آزمایش قرار گرفت و این غلتک در گران‌ترین قسمت کارخانه؛ والس مادر ارزیابی شد. از نصب این غلتک حدود دو سال می‌گذرد و خوشبختانه بدون هیچ مشکلی در حال کار کردن است.

یکی دیگر از وجوه تمایز غلتک‌های برند اتریکو، خدمات پس از فروش آن است که علاوه بر ارائه ضمات‌نامه یک‌ساله، تولیدکنندگان این محصول به‌صورت مستمر پاسخگوی پرسش‌ها و نیاز مشتریان خود هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا