86

پاس طلایی به افزايش تولید گندم را چه کسی زد؟

مدیرعامل آرد جوانه شوشتر پاسخ می‌دهد

به گفته سیدمرتضی سنادی‌زاده، نرخ خرید تضمینی گندم اعتراض اولیه تمام فعالان اين زنجيره از كشاورزان تا فعالان اين صنعت و صنايع پايين دستي آرد است و نباید اين نرخ از حدي مشخص و تقريبا معادل نرخ جهاني بالاتر رود كه در حال حاضر نیز افزايش نرخ گندم داخلي از قیمت‌های جهانی رشد بیشتری داشته است.

دولت از یک‌سو وظیفه دارد از گندم به‌عنوان کالای استراتژیک حمایت کند تا امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد؛ اما از سوي دیگر این برنامه حمایتی نباید به‌گونه‌ای باشد که با اعمال سیاست‌های استراتژیک، بخش‌های مختلف صنعت را درگیر فرازونشیب‌های قیمتی کند.

وی با انتقاد از اعلام‌نشدن به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم گفت: متأسفانه بدقولی‌ها در اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم سبب شده است تا حلقه‌های مختلف زنجیره گندم، آرد و نان برنامه مشخصی برای آینده و طرح‌های توسعه‌ای خود نداشته باشد.

کارخانه‌های آرد نیاز به جمع‌آوری نقدینگی و برنامه‌ریزی دارند؛ زیرا در ابتدای تغییر نرخ گندم، به‌صورت یکباره كاهش تولید و مشتري در بازار صورت می‌گیرد و درصورتی‌که نرخ به‌موقع اعلام و ابلاغ شود، فعالان صنعت می‌توانند با برنامه‌ریزی، ضمن کنترل خرید، افت تولید و فروش را مدیریت کنند.

سنادی‌زاده درباره نیاز کشور به واردات گندم گفت: متأسفانه هیچ‌گاه آمار دقیقی در خصوص مصرف گندم در کشور وجود ندارد. به فرض آن‌که نیاز سالانه کشور به نان یارانه‌ای 8 تا 10 میلیون تن و در مجموع با سایر مصارف 12 تا 15 میلیون تن باشد؛ دولت با توجه به نیاز کشور این ارقام را سال‌ها در آمار خود داشته و باید بر اساس آن و میزان تولید گندم، نیاز واردات سالانه این کالای استراتژیک را محاسبه کند. دولت نمی‌تواند بگوید اولویت ما نان است و کارخانه‌های ماکارونی را تعطیل کند یا این‌که اولویت خود را آرد یارانه‌ای اعلام کند و قنادی‌ها نتوانند کار کنند. دولت باید شرایط را طوری فراهم کند تا تمامی اصناف در اقتصادی پویا، امکان فعالیت داشته باشند.

وی با تأکید بر این‌که دولت باید واردات گندم را پیش از اتمام و يا شرايط بحراني آن انجام دهد، گفت: سال گذشته اصناف به دلیل نبود گندم با مشکلات متعددی روبه‌رو شدند و این در حالی بود که کشتی‌های حامل گندم ترخیص نشده بودند. از سوی دیگر، وزارت بهداشت با اعمال سختگیری‌های فراوان اما صحيح، فرآیند ترخیص غلات وارداتی را با تاخير همراه کرده است و تا اتمام بازرسی‌های وزارت بهداشت، کشتی از بندرها ترخیص نمی‌شود كه اين مدت نيز بايد در محاسبات مربوط به زمان و مقدار واردات ديده شود .

 

آب و هوا به کمک افزایش تولید گندم آمد

 سنادی‌زاده در ادامه با انتقاد از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال زراعی 1401-1402 سیر تولید گندم در کشور صعودی بود که سیاست و تصمیمات هیچ وزارتخانه‌ای در آن دخیل نبوده است؛ به‌ویژه وزارت جهاد کشاورزی که هیچ‌کدام از وظایف خود در زمينه هاي زراعي را انجام نداده و افزایش تولید گندم در نهايت بواسطه شرایط آب‌وهوایی بوده است.

بنابراین درصورتی‌که سال آینده، آب‌وهوا مشابه امسال نباشد، تکلیف چه می‌شود؟! چرا وزارت جهاد کشاورزی به وظایف خود مانند ترویج، افزایش تناژ در هکتار، آموزش كشاورزان ، آماده سازي زمين، انتخاب واریته‌های مناسب عمل نمی‌کند؟

چرا متوسط کشت گندم در کشورهای گندم‌خیز بيش از 6 میلیون در هکتار است؛ اما در ایران كمتر از ٤ تن است؟!

 

رشد تولید گندم با افزایش سطح زیر کشت؛ آری یا خیر؟!

 

سنادی‌زاده افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید بداند افزایش تولید با افزایش سطح زیر کشت انجام‌شدنی نیست؛ زیرا گندم، محصولی آب‌بر است و کشور به کشت محصولات دیگر نیز نیاز دارد؛ بنابراین با افزایش بازدهی در هر هکتار به‌آسانی می‌توان میزان تولید گندم در کشور را افزایش داد که از این وضعیت، کشاورزان نیز بيشتر منتفع خواهند شد و نیازی نیست که در جهت حمایت از کشاورز، نرخ خرید تضمینی گندم هرساله به‌صورت غیرمنطقی افزایش داده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا