86صنعت ماکارونیگزارشگندم

نرخ‌گذاری ماکارونی، مجدد از ستاد تنظیم بازار به سازمان حمایت محول شد

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران

در خصوص نرخ گذاری ماکارونی متأسفانه به‌رغم پیگیری‌هایی که از ابتدای سال از سوی انجمن ماکارونی صورت گرفته، سازمان حمایت نرخ جدید را مصوب نکرده و پیرو پیشنهاد سازمان حمایت به ستاد تنظیم بازار جهت خروج برخی کالاها و ماکارونی از فهرست پسینی به پیشینی در انتظار تأیید این مصوبه و تعیین نرخ جدید از سوی سازمان حمایت می باشیم. از این رو، با مهندس شفق، سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران گفت‌وگویی داشتیم تا از آخرین مصوبه‌ها مطلع شویم

وی بیان کرد: اداره کل غذایی وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام کرده است که مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر جابه‌جایی برخی کالاها از گروه پسینی به پیشینی ابلاغ شده است و سازمان حمایت باید بررسی‌های لازم را برای تعیین نرخ این قبیل کالاها را انجام دهد.

شفق یادآور شد: البته برای کالاهایی که از سوی سازمان حمایت نرخ‌گذاری می‌شود، فرآیندی را مصوب کرده‌اند که سازمان حمایت موظف است گزارشی برای کالاهایی که تغییر نرخ داشته‌اند، به کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت اعلام کند تا پس از طرح در کارگروه تنظیم بازار تصویب شود.

درنهایت نیاز به تأیید نهایی از سوی این کارگروه وجود دارد و در حال حاضر منتظر تصمیم این کارگروه برای نرخ‌گذاری ماکارونی هستیم./ نرخ گذاری ماکارونی

کالابرگ؛ اقدام یک‌سویه از وزارت رفاه و تعاون

شفق درباره کالابرگ تصریح کرد: این کار، اقدامی یک‌طرفه از سوی وزارت رفاه و تعاون بوده است که بدون هماهنگی و اخذ نظر کارشناسی از دستگاه‌ها و صنعت صورت گرفته؛ کما این‌که قیمت ماکارونی 700 گرمی معمولی در فهرست این کالاها به‌اشتباه 18 هزار تومان قید شده است؛ در صورتی‌که نرخ آن 24 هزار تومان است.

وی در ادامه افزود: در واقع مصرف‌کنندگان با خرید این دسته از کالاها از طریق کالابرگ، مشمول یارانه می‌شوند؛ اما دامنه این مصرف‌کنندگان گسترده نیستند و تنها سه دهک پایینی از گیرندگان یارانه را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین اغلب کسانی هستند که به دلیل نبود اطلاع‌رسانی درست یا سواد کم، نسبت به سامانه آگاهی چندانی ندارند.

بهتر این بود که مردم بتوانند به جای یارانه در سامانه‌ها از تخفیف در فروشگاه‌ها بهره مند شوند.

 

احتمال شوک قیمتی ماکارونی در سال آتی

سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی ایران در پایان درباره نرخ گندم در سال آینده و تأثیرات آن گفت: در سال جاری دولت بدون توجه به مکاتبات و هشدارهای صنعت ماکارونی، همچنان قیمت گندم صنف و صنعت را ثابت نگه داشته؛ درصورتی‌که ضرورتی برای این کار وجود نداشت؛ زیرا بسیاری از کالاها مانند شیرینی، کیک و کلوچه نیازی به گندم صنف و صنعت 12 هزارتومانی نداشتند و نباید تنها به دلیل ماکارونی، نرخ گندم را ثابت نگه داشت. در واقع نگرانی ما برای آینده است که در سال آینده پس از اعلام نرخ جدید گندم و احتمال نرخ‌گذاری گندم 20 هزارتومانی، شاهد شوک قیمت در محصول ماکارونی همچون سال 1401 خواهیم بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا