آردداخلیسیلوسیلودارانشماره 51غلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

سیلوداران خصوصی و راهکارهای مثبت خرید تضمینی گندم

مدیرعامل سیلوی قصر طلایی هزاردانه

سیلوداران خصوصی و راهکارهای مثبت خرید تضمینی گندم / چالش اصلی دولت و بخش خصوصی و تولید کنندگان گندم خرید تضمینی میزان افت مفید و غیر مفید است که هر ساله دولت ها طبق جداول پیشنهادی به جهاد کشاورزی اعلام و پس از تصویب خرید تضمینی طبق آن شروع به خرید از کشاورزان می کنند. در فصل جاری سیلوداران در حالی شروع به خرید تضمینی گندم می کنند که گندم با میانگین افت مفید (گندم خرد) و غیرمفید ( کاه و ناخالصی ها) به مراکز جهت خرید دولتی ارسال می گردد و مراکز سیلوها آن را با افت مفید و غیرمفید به مصرف کننده نهایی ( کارخانجات آرد ) تقدیم می نمایند و میزان آرد دهی با توجه به افت مفید و غیرمفید و محاسبات بین اداره غله و کارخانجات محاسبه می گردد. این سیستم باعث تشدید خطا و احتمالات اجرایی است که دست اندرکاران نظارتی از آن مطلع می باشند.

سیلوداران خصوصی و راهکارهای مثبت خرید تضمینی گندم

مهندس کریمی مدیرعامل سیلوی قصر طلایی هزار دانه( انبار مرکزی غلات الیگودرز)  در گفتگو با نگاشته ضمن بیان مقدمه فوق به راهکارهای مثبت خرید تضمینی گندم از سوی سیلوداران پرداخته است.

پیشنهاد اول پیش بوجاری گندم

مدیر عامل سیلوی قصر طلایی هزار دانه در ابتدا به مسئله پیش بوجاری گندم اشاره کرد و گفت: اگر سیلوهای بخش خصوصی و دولتی با همدلی خود میزان گندم خریداری شده را از کشاورزان بعد از بوجاری خود سیلو تحویل بگیرند و نرخ واحد خرید تضمینی بدون افت یک مبلغ واحد شود، بیشترین سود از این پیشنهاد را دولت و کشاورزان خواهند برد. مزایای این طرح شامل موارد ذیل است:

  • عدم اختلاف در محاسبه گندم تحویل از کشاورز و مرکز خرید
  • عدم اختلاف در محاسبه تحویل گندم از مرکز خرید و مرکز مصرف ( کارخانه آرد )
  • پالایش گندم تولیدی از حیث آمارهای جهاد کشاورزی
  • عدم اختلاف از نحوه محاسبه آرد و تولید کارخانه های آرد سازی
  • تک نرخی شدن گندم و برچیده شدن جدول افت زنی
  • حذف واسطه های گندم و حذف دلال بازی
  • هزینه جذب درآمدهای هدفمند برای سیلوداران از بوجاری ( دولت بجای اینکه هزینه صرف کند تا افت گندم متحمل گردد خیلی کمتر از آن را برای پالایش گندم اختصاص دهد)
  • حذف هزینه حمل ناخالصی توسط دولت ( چرا که 13% میزان خرید گندم را بعنوان افت، دولت تا کارخانجات هزینه حمل می پردازد)
  • راحت تر شدن محاسبه تناژ ورودی به محصول نهایی درآمارها
  • رضایت صنایع زیردستی از این طرح
  • مدیریت طرح آرد و نان از محل ذخیره خرید خالص گندم بدون افت که بسیار رقم بزرگی است، حق العمل بوجاری سیلوها را بابت هزینه های مکانیکی بوجاری به سیلوها پرداخت کند تا به این صورت توجیهات اقتصادی سیلوها نیز حفظ شود.

پیشنهاد دوم؛ نرم افزار خاص ورود و خروج گندم

کریمی بحث بعدی را مونیتورینگ خرید گندم و استفاده از ابزار علمی و به روز دانست و افزود: در سال 1396 شرکت قصر طلایی هزار دانه( انبار مرکزی غلات الیگودرز ) با همکاری اساتید دانشگاهی و خبرگان فن، نرم افزاری شامل ورودی و خروجی محصول را به اجرا گذاشت. این نرم افزار شامل مدیا و تصویر باسکول و راننده و کشاورز است که همزمان با افت گیری تایید می شود و تمامی اطلاعات آن مورد تایید خود کشاورز و آورنده نهاده های انسانی و دامی می باشند که پیوست ضمیمه می گردد. رصد لحظه ای هر نهاده و ورودی به سیلوها و خروجی از آن اطمینان خاطر را از هر لحاظ بابت هر فرد و یا نهادهای نظارتی یا سیلودار جهت اطمینان خاطر از صحت تحویل بار خود اعمال می دارد.

 

سیلوی قصر طلایی هزار دانه پروژه ای کاملا مهندسی در جذب گندم منطقه

 

این سیلودار بخش خصوصی در بیان اهمیت پروژه خود خاطر نشان کرد: سیلوی تکمیل شده 50 هزارتنی فلزی طلایی هزار دانه در منطقه جاپلق استان لرستان با حدود 70 میلیارد ریال در سال 87 احداث شد. این پروژه در حال احداث سیلوی 15 هزار تنی فاز توسعه در بخش شاپور آباد بابت شعبه جهت رفاه حال کشاورزان می باشد. فاصله این سیلوها 20 کیلومتر تا استان مرکزی و 40 کیلومتر تا اصفهان می باشد لذا بعنوان یک کوریدور مهم در جذب گندم منطقه و حذف واسطه ها و دلالان در فصل خرمن(خرید گندم در سه استان لرستان ، مرکزی، اصفهان) ایفای نقش خواهند کرد.

سیلوی قصر طلایی هزار دانه، ماهانه 300 میلیون ریال هزینه ضدعفونی و ایمن سازی سیلوها را متحمل شده است. ساعت فعالیت این سیلو از صبح تا 12 شب ادامه دارد و بعضی از سالها شبانه روزی است. پروسه خرید بر اساس یک اپلیکیشن اختصاصی متفاوت انجام می شود. رانندگان با حداقل معطلی بار خود را تحویل می دهند همچنین در سالهای گذشته این سیلو جهت تشویق رانندگان به تحویل بار کشاورزان مبلغ تنی 5 هزارتومان را برای هر تن گندم به صورت پس کرایه به آنان بر اساس بارنامه تحویل می داده است. که روشی مهم در جذب محصول تولیدی منطقه به این سیلوها بوده است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا