آردداخلیشماره 72صنعت ماکارونیگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندمماکارونی

تا زمانی‌که قیمت‌گذاری دستوری باشد؛ آزادسازی رخ نداده است

معاون بازرگانی ماکارونی مک:

آزادسازی گندم و صنعت ماکارونی، همچنان به معنای واقعی خود رخ نداده و در حال حاضر تنها قیمت گندم صنف و صنعت از سوی دولت تغییر کرده است که این تغییر سیاست قیمت‌گذاری نیز به واسطه درخواست‌های مکرر ما در خصوص تغییر قیمت 2700 تومانی گندم صنف و صنعت از سال 99 تاکنون  بوده؛ زیرا توزیع گندم با یارانه سال 99 در سال 1400 نتیجه‌ای جز رانت در پی نداشت. از سوی دیگر تعیین نرخ خرید تضمینی گندم در سال 1401 و فاصله زیاد نرخ 2700 تومان گندم تا 12 هزارتومان، شوک بزرگی در قیمت نهایی محصول ماکارونی به شمار می‌رفت.

وضعیت اعمال قیمت‌گذاری دستوری در صنعت ماکارونی

شفق، معاون بازرگانی شرکت ماکارونی مک در ادامه مطلب بالا طی گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: متأسفانه مشکلی که در این روش آزادسازی وجود دارد، این است که همچنان قیمت‌گذاری به صورت دستوری اجرا می‌شود و امکان قیمت‌گذاری آزاد در بازار رقابتی فراهم نشده است . از سوی دیگر به رغم افزایش قیمت گندم و آزادسازی آن، محصول ماکارونی همچنان در فروردین سال 1401 با نرخ سال 99 توزیع می‌شد؛ لذا با رشد 400 درصدی قیمت گندم و سایر هزینه‌ها مواجه شدیم و تا اعلام نرخ جدید ماکارونی، دیگر امکان تولید نداشتیم و دلیل  کمبود ماکارونی در بازار نیز اعلام نشدن نرخ جدید و در دسترس نبودن گندم در فروردین ماه سال جاری بود. در واقع آزادسازی گندم صنف و صنعت طرح خوبی بود اما اجرای دیرهنگام آن، تأثیر منفی در قیمت محصول نهایی داشت.

مزایای ورود بخش خصوصی به واردات گندم

وی درباره فراهم شدن امکان واردات گندم برای تولید از سوی بخش خصوصی گفت: هنوز مصوبه ای در این مورد ابلاغ نشده است و به نظر می رسد واردات عام آزاد نشده باشد بلکه طی تفاهم‌نامه‌ای با روسیه امکان واردات برای صادرات محصولات آردی برای بخش خصوصی فراهم شده اما اگر گندم خارجی را با نرخ 450 دلار و با ارز نیمایی 26 هزار تومانی حساب کنیم، با هزینه‌های حمل و … بهای آن بیش از قیمت گندم داخلی تمام می‌شود؛بنابراین باید دید دولت با چه سازوکاری اجازه واردات را خواهد داد.

شفق در پایان درباره صادرات یادآور شد: با افزایش یکباره نرخ گندم، قیمت تمام شده‌ی محصولات ماکارونی نیز افزایش یافته و امکان رقابت در بازارهای خارجی با نرخ بیش از 700  تا 800 دلار از ما سلب شد و در حال حاضر منتظر تعیین پایه قیمتی صادراتی هستیم و تا آن زمان صادرات متوقف شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا