آردداخلیشماره 52غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمنان

نانوایان نان حجیم و نیمه حجیم چرا از کیفیت آرد گله مند هستند؟!

نانوایان نان حجیم و نیمه حجیم چرا از کیفیت آرد گله مند هستند؟!/ یکی از بزرگترین مشکلات فعلی واحدهای تولیدکننده نان حجیم و نیمه حجیم کشور، تامین آرد باکیفیت است که این معضل پس از راه اندازی سیستم (eflour.ir) و فراهم شدن امکان فروش آرد برای تمامی کارخانه ها در این سامانه بیشتر به چشم می خورد!

 

نانوایان نان حجیم و نیمه حجیم چرا از کیفیت آرد گله مند هستند؟!

محمد جواد کرمی، رییس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با خبرنگار نگاشته ضمن بیان مطلب فوق گفت: متاسفانه شاهدیم برخی کارخانجاتی در این سیستم موفق به فروش آرد نان حجیم با حجم بالا می شوند که نه سابقه درخشانی از لحاظ فعالیت دارند و نه کیفیت مطللوب مداومی داشته اند! سوال اینجاست چگونه این کارخانجات آرد بیشتری می فروشند و موفق به دریافت سهمیه گندم 900 تومانی می شوند؟! از طرف دیگر چه مانعی بر سر راه فروش آرد باکیفیت کارخانجات خوشنام که سالها بهترین آرد را به نانوایان ما داده اند، وجود دارد؟!

پاسخ را شاید اینگونه بتوان عنوان کرد؛ متاسفانه برخی کارخانجات برای دستیابی به سهمیه بیشتری از گندم 900 تومانی هر گونه تلاشی می کنند تا آمار فروش خود را افزایش دهند. متاسفانه این موضوع در واحدهای نان سنتی نیز درحال جریان است لذا این اتفاق ناگوار علاوه بر آسیب به کارخانجات پیشرفته و باکیفیت، واحدهای نانوایی را نیز به دلیل عدم دسترسی به آرد مطلوب، متضرر ساخته است.

گلایه نانوایان از کیفیت پایین آرد

وی تصریح کرد: در حال حاضر هنوز شاهدیم که واحدهای تولیدکننده نان حجیم و نیمه حجیم از کیفیت پایین آردهای دریافتی گلایه می کنند. در واقع مابه التفاوت ایجاد شده میان نرخ آرد یارانه ای و آرد نان حجیم و همچنین افزایش رانت به این معضل دامن زده و دغدغه کیفیت آرد را برای واحدهای نانوایی ایجاد کرده است. از سوی دیگر خبر افزایش نرخ خرید تضمینی گندم تا 4000 تومان برای سال آینده، و حتی احتمال افزایش این نرخ تا پایان سال نیز متاسفانه انگیزه بیشتری را برای تخلفات، دلالی آرد ایجاد خواهد کرد.

نقش مهم دولت در نحوه تعیین کیفیت محصول کارخانجات آرد

کرمی در پایان در خصوص نقش مهم دولت در نحوه تعیین کیفیت محصول کارخانجات آرد گفت: به منظور تشخیص میزان کیفیت آرد کارخانجات، باید از تشکل ها که اطلاعات دقیق آنها را دارند، پرس و جو شود چراکه هم اکنون شاهد افزایش آمار فروش تعداد معدودی کارخانجات ضعیف هستیم. لذا درخواست داریم تا مدیران اداره غله استان ها با برگزاری جلسه ای به عنوان رتبه بندی دقیق کیفیت کارخانه ها،  قدمی در راه کاهش تخلف و افزایش فروش کارخانه های بنام و سالم که در کیفیت می کوشند، بردارند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا