آردداخلیشماره65غلاتکنترل کیفیتگندمنان

علم تحلیل نتایج آزمایشگاهی: یک الزام در آینده صنعت آرد کشور

آذر رحیمی، کنترل کیفی آرد تهران باختر

علم تحلیل نتایج آزمایشگاهی: یک الزام در آینده صنعت آرد کشور/ افرادی که در صنایع تولیدی کشور حضور دارند قطعا درک درستی از این جمله که “دو محصول که همزمان در یک شرایط تولید شده است لزوما کاملا یکسان نیستند” دارند. علت تفاوت در محصولات تولیدی یا به زبان صنعتی تر اختلاف دو بچ تولیدی میتواند به سری عوامل همچون تغییر در مواد اولیه، تغییر شرایط تولید، تغییر کارایی ماشین آلات و یا تغییر شیفت نیروی کار باشد. این عوامل بخشی از کار روزمره صنعت هستند و هیچ گاه نمیتوان به طور کامل آنها را حذف کرد اما میتوان با بهره گیری از نمودار های کنترل کیفی آماری علاوه بر مشهود و قابل پیش بینی کردن روند تغییرات، تصمیم گیری های به موقع قبل از ایجاد یک نقص قابل توجه داشت که وجود این نقص های کنترل شده می تواند مشتری پسندی محصول را تحت تاثیر قرار دهد.

از جمله سودمندی های این نگرش:

  • کاهش ضایعات، کم کردن دوباره کاری ها، کاهش هزینه و بالا بردن راندمان و ظرفیت تولید
  • جلوگیری از تولید محصول معیوب قبل از تولید یا پیش بینی محصول معیوب
  • تنظیم تولید و ثبات کیفیت
  • پیدا کردن محصول معیوب قبل از عرضه به بازار و اقدام اصلاحی
  • برنامه ریزی برای تولید محصول در آینده

نمودارهای کنترل کیفیت آماری یکی از مباحث آماری بسیار مفید در کنترل کیفیت خط، کنترل مشتری پسندی، پیش بینی مشکلات خط تولید و اقدام اصلاحی به موقع است که  دو بخش نمودار های کنترل ویژگی های قابل اندازه­گیری و نمودارهای کنترل ویژگی­های وصفی و غیر قابل اندازه گیری میتواند در صنعت آرد مورد استفاده قرار گیرد./ علم تحلیل نتایج

پیاده سازی مباحث آماری در صنعت آرد نیازمند به کارگیری نیروهای متخصص در بخش تحقیق و توسعه شرکت است

پیاده سازی مباحث آماری در صنعت آرد نیازمند به کارگیری نیروهای متخصص در بخش تحقیق و توسعه شرکت است که علاوه بر دانش صنایع غذایی، دیدگاه آماری و شناخت نرم افزاری از مقوله کنترل کیفیت داشته باشند. همچنین میتوان از نیروهای متخصص در زمینه های مختلف در قالب گروه تحقیق و توسعه استفاده کرد. این شکل از کار زمانی میتواند به یک ابزار برای شرکت تولید شود که تمامی معادلات پیچیده آماری در قالب نمودار ها و شکل های ساده و قابل درک برای مدیریت بخش های کنترل کیفی، تولید، فروش و مدیریت ارشد شرکت توضیح داده شود.

برای درک بهتر از نگرش کنترل کیفیت آماری نمونه ای از نمودار یک هفته پایش وزن کیسه های آرد تولید شده در شرکت آرد تهران باختر مورد بررسی قرار میگیرد که به نرم افزار Minitab  طراحی شده است.

 

در تحلیل نمودار میتوان مشاهده کرد میانگین وزن کیسه های تولید را در طول هفته گذشته ( kg 40.092 ) است. محدوده اخطار اول با رنگ سبز و اخطار قطع کامل خط کیسه گیری و اصلاح آن با رنگ قرمز مشخص شده است. همچنین میتوان مشاهده کرد در روز دوم و سوم (دو شنبه و سه شنبه) ابتدا افزایش در میانگین وزن داشتیم اما با اقدام اصلاحی مقدار وزن کمتر از محدوده اخطار اول قرار گرفت. بنابراین اقدام اصلاحی برای برگشت به محدوده مورد قبول کنترل انجام شد.

نکته مهم این است که این نمودار ها برای کلیه نتایج شرکت قابل استفاده است و همچنین به مرور زمان و ورود داده های هفته و ماه ها دقیق تر و حساس تر عمل می کند. علاوه بر این میتوان در بخش تحقیق و توسعه با برنامه نویسی اپلیکیشن های اندروید، کنترل خط را به صورت آنلاین، سریع و مطمن تر انجام داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا