88آردصنایع روغنغلاتگندمنان

پشت پرده شکست خودکفایی دانه‌های روغنی در کشور

وابستگی ۹۰ درصدی ایران به واردات دانه‌های روغنی

چندین دهه است که ایران وابستگی بیش از 90 درصدی به واردات دانه‌های روغنی را تجربه می‌کند و با وجود برنامه‌های کاهش وابستگی که در وزارت جهاد کشاورزی در دولت‌های پیشین اجرا شد، اما همچنان شاهد حجم قابل‌توجهی از واردات دانه‌های روغنی به کشور هستیم. برای واکاوی این موضوع با سعدالله منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت‌وگو کردیم.

چرا کشاورزان دانه روغنی نمی‌کارند؟

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره استقبال‌نکردن کشاورزان از کشت دانه‌های روغنی ازجمله کلزا نسبت به کشت گندم با توجه به گران‌تر بودن نرخ خرید تضمینی آن اظهار کرد: پرداخت‌نشدن مابه‌التفاوت کلزا یعنی تفاوت 22 هزار تا 30 هزار تومان در هر کیلوگرم (محصول خریداری‌شده) سبب بی‌رغبتی نسبت به کشت دانه‌های روغنی در کشور شده است؛ در حالی که مابه‌التفاوت محصول گندم‌کاران پرداخت می‌شود.

وی افزود: چنانچه مابه‌التفاوت بهای دانه تحویلی کلزاکاران در اسرع وقت و پیش از پایان زمان کاشت صورت پذیرد، قطعاً در توسعه سطح کشت کلزا اثرگذار خواهد بود.

منصوری در پایان گفت: زراعت تک‌کشتی پایدار نخواهد بود و ما نمی‌توانیم خیلی امیدوار باشیم که با زراعت تک‌کشتی گندم، تولیدمان پایدار بماند، تناوب زراعی کلزا و گندم هر دو زراعت را با 10 تا 15 درصد افزایش تولید مواجه می‌کند.

هم‌اکنون از هر هکتار مزرعه کلزا حدود یک و نیم تن دانه کلزا برداشت می‌شود که با مدیریت کشت، این مقدار قابل‌افزایش است. گفتنی است؛ کلزا چند سالی است در تناوب با گندم، کشت می‌شود و تناوب کشتی که در این مزرعه انجام‌ شده، تقریباً حدود ۲۰ درصد به بهره‌وری تولید، کمک کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا