آردآردسازاناخبار علمیداخلیسرتیترشماره 62گوناگون

آرد ویژه ماکارونی و عوامل موثر بر آن تولید آن

مهندس سیدمرتضی سنادی زاده، مدرس آردسازی و مدیرعامل آرد جوانه شوشتر

یکی از دغدغه های مهم در فرآیند آسیابانی تولید آرد های ویژه ماکارونی است؛ زیرا این نوع آرد دارای حساسیت و مشخصات ویژه و خاص خود بوده که با هر خط تولید  یا هر نوعی از انواع گندم امکان تولید کیفی آن وجود نخواهد داشت .

ویژگی های خاص و مورد نظر در آرد برای تولید ماکارونی عموماً بر دو بخش عمده متمرکز هستند که میزان پروتئین و گلوتن بالا و در مقابل آن میزان نشاسته آسیب دیده و قابلیت هیدراته شدن پایین را شامل می­شود تا در فرآیند تولید ماکارونی بهترین شرایط را با بالاتریبن کیفیت و حداقل ضایعات ایجاد کند .

همچنین برای حصول به بهترین نتیجه، لازم است گندم مورد استفاده برای آردهای ویژه ماکارونی به­درستی انتخاب شود و خطوط تولید کارخانه­ های آرد سازی نیز به­صورت اصولی و برای این منظور خاص طراحی شده باشند .

 

گندم مورد مصرف برای آرد ویژه ماکارونی

با توجه به نیاز این نوع آرد به کیفیت مطلوب و میزان بالای گلوتن ، لازم است در انتخاب گندم برای خطوط تولید دقت بیشتری کرد و از گندم­هایی با میزان پروتئین بالا و درجه سختی مناسب استفاده کرد . با توجه به رابطه مستقیم میزان سختی گندم با مقدار پروتئین آن و با توجه به متناسب بودن گندم­های با پروتئین بالا و در حدود 13درصد و بیشتر برای تولید آرد ویژه ماکارونی ، استفاده از گندم­های سخت می­تواند میزان گلوتن مورد نیاز برای تولید این نوع آرد را تأمین کند . به بیان دیگر، با توجه به میزان پروتئین در گندمی که برای آرد های ویژه ماکارونی به کار می رود ، الزاماً باید از گندم های سخت استفاده کرد .

در بسیاری از کارخانه­های آرد سازی برای بهبود کیفیت آرد تولیدی خود از اختلاط گندم های سخت به همراه گندم ضعیف در خطوط تولید خود استفاده می­کنند که این کار نیز می­تواند کیفیت آرد تولیدی ویژه ماکارونی را کاهش دهد و توجه به این نکته که برای تولید این نوع آرد هر چه میزان گندم های قوی­تر بیشتر بوده و محتوای گندم ورودی به آسیاب یکنواخت­تر باشد؛ آرد تولیدی حاوی کیفیت مناسب­تری برای تولید ماکارونی خواهد بود .

 

چگونه می­توان تعادل میان میزان پروتئین مورد نیاز را همزمان با حفظ مقادیر پایین از نشاسته آسیب دیده ، در خطوط تولید آرد ایجاد کرد ؟

از جهت دیگر با توجه به اثرات منفی مقادیر بالای نشاسته آسیب دیده و هیدراته شدن نشاسته موجود در آرد بر کیفیت ماکارونی و با توجه به این مسأله که گندم های سخت عموماً در فرآیند آرد سازی حاوی مقادیر بالاتر نشاسته آسیب دیده هستند، این پرسش  پیش خواهد آمد که چگونه می­توان تعادل میان میزان پروتئین مورد نیاز را همزمان با حفظ مقادیر پایین از نشاسته آسیب دیده ، در خطوط تولید آرد ایجاد کرد ؟

به­طور حتم با استفاده از گندم های نرم تر این امکان وجود خواهد داشت که میزان گلوتن مورد نیاز برای تولید آرد تأمین نشود؛ به همین منظور تولید کنندگان آرد ویژه ماکارونی عموماً استفاده از گندم های سخت را ترجیح می دهند و مشکل میزان نشاسته آسیب دیده را با تولید آردی با اندازه ذرات درشت و آرد های زبر مرتفع می­کنند که به همین دلیل آرد مناسب برای تولید ماکارونی عموماً از ذرات درشت تری نسبت به سایر آرد ها تشکیل شده است

بهترین نوع گندم برای تولید آرد های ویژه ماکارونی

بهترین نوع گندم برای تولید آرد های ویژه ماکارونی اغلب گندم های دوروم (1) هستند که به­دلیل اختلاف ژنتیک آن­ها با گندم­های معمولی دارای مقادیر گلوتن بالای 30% و همچنین سختی بسیار بالایی هستند . مقدار سختی در گندم دوروم به حدی است که تبدیل آن به آرد در کارخانه­های آرد سازی  بسیار مشکل و با صرف انرژی بسیار صورت می­پذیرد و به همین منظور فرایند آسیابانی آن در خطوط ویژه آسیاب و با طراحی  خاص برای این نوع گندم صورت میپذیرد .

در این فرآیند اندازه ذرات مغز گندم  را کاملاً کاهش نداده و به میزان درشت تر از ذرات آرد و در اندازه سمولینا(2) استحصال می­کنند و به همین دلیل به آرد های تولیدی از گندم دوروم دراصطلاح سمولینا نیز گفته می­شود .

 

 

1 – durum wheat

2 – semolina :به سایز و  اندازه ای خاص از مغز گندم گفته می­شود که هنوز کاملاً خرد نشده و به سایز ذرات آرد تبدیل نشده است

در شکل 1  رابطه مستقیم میان سختی دانه گندم و محتوای پروتئین آن نمایش داده شده و محصول تولیدی از آرد حاصل را با توجه به نوع گندم مورد استفاده نشان می­دهد . همان­گونه که در نمودار مشاهده می­شود؛ بهترین نوع گندم برای تولید آرد ویژه ماکارونی باید حاوی مقادیر پروتئین بالایی باشد که این میزان پروتئین در گندم­های سخت و گندم دوروم وجود دارد .

 

شکل 1 – رابطه سختی گندم و محتوای پروتئین و تناسب آن با نوع آرد تولیدی

در ایران با توجه به کشت محدود و همچنین محدودیت خطوط آسیاب ویژه گندم دوروم که عملاً با ظرفیت کارخانه­های تولید ماکارونی و پاستا در کل کشور همخوانی ندارد ، عموماً کارخانه­های تولید آرد برای تولید آرد ویژه ماکارونی از گندم­های معمولی و در خطوط آسیاب رایج برای این نوع گندم­ها استفاده می­کنند که این مسأله  در صورت بی­دقتی در انتخاب نوع مواد اولیه  و همچنین طراحی صحیح دیاگرام تولید می­تواند به کاهش کیفیت آرد ویژه ماکارونی منجر شود..

 

ویژگی های اصلی و مورد نیاز برای آرد ماکارونی :

الف : میزان پروتئین : از ویژگی های آرد برای تولید محصولات اکسترودری(3) مانند ماکارونی که در شکل 2 نشان داده شده است ، وجود محتوای گلوتن بالا به همراه کیفیت بالای گلوتن است . محصولاتی مانند ماکارونی و پاستا نیازمند قدرت بالای کشش و خاصیت ارتجاعی مناسب برای جلوگیری از گسستگی در خمیر تولید شده  هستند که این مشخصات فقط در مقادیر گلوتن بالا با ایندکس مناسب به­دست خواهد آمد .

نبودِ کشش مناسب خمیر ، ایجاد ترک و پارگی در خمیر ، فشردگی نامناسب و ایجاد تخلخل در خمیر حاصل از آرد با مقادیر پروتئین پایین می­تواند در خطوط تولید ماکارونی مشکلات فراوانی را ایجاد کند و علاوه بر کاهش ظرفیت و کیفیت تولید به همراه افزایش میزان ضایعات در خطوط تولید ، در مرحله پخت از سوی مصرف کننده نیز مشکلات کیفی بسیاری را ایجاد خواهد کرد که برای جلوگیری از موارد ذکر شده ، الزاماً باید از گندم­هایی با محتوای بالای پروتئین و گلوتن استفاده کرد  که علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان کارخانه­های تولید ماکارونی ،  کیفیت ماکارونی هنگام پخت  نیز حفظ شود .

 

3 – extruded products

شکل 2 – اکسترودر تولید رشته های ماکارونی

ب – میزان و شرایط نشاسته : میزان نشاسته موجود در محصولات خمیری و اکسترودری بر خلاف محصولات تخمیری باید کمتر بوده و در بسیاری از موارد میزان جذب آب و هیدراته شدن (4) آنها نیز بسیار پایین باشد . مقادیر بالای نشاسته آسیب دیده و سرعت و مقدار بالای هیدراته شدن در ماکارونی می­تواند باعث ایجاد لکه های روشن و همچنین ریزش در رشته های ماکارونی در زمان تولید شود و همچنین در زمان پخت مشکلاتی مانند ایجاد لعاب و چسبندگی را باعث شود .

هرچه محتوای پروتئین در گندم بیشتر باشد، درصد نشاسته موجود در گندم و متعاقب آن اثرات منفی نشاسته نیز کاهش خواهد یافت . همچنین استفاده از گندم های نرم می­تواند باعث کاهش اندازه ذرات و در نتیجه جذب سریع­تر آب و سرعت بیشتر هیدراته شدن نشاسته شود .

استفاده از گندم­های سخت و تنظیم خطوط تولید برای جلوگیری از نرم شدن آرد می­تواند در کاهش اثرات نشاسته در آرد های ویژه ماکارونی تأثیر زیادی بگذارد . از آنجایی که گندم های سخت اغلب در فرآیند آسیاب  باعث افزایش میزان آسیب دیدگی نشاسته  می شوند ، بسیار اهمیت دارد که اندازه ذرات آرد تولیدی و استحصال شده درشت انتخاب شوند و آرد ماکارونی تولیدی نسبت به آردهای معمولی دارای زبری بیشتری باشد . دو عامل اندازه ذرات ریز و بالا بودن میزان نشاسته آسیب دیده می­توانند سرعت جذب آب را افزایش دهد و در خمیر تولید شده فرآیند هیدراته شدن نشاسته آغاز شود که اثرات آن به­صورت چسبنگی در خمیر و رشته های تولید شده ، ایجاد لکه های روشن و در نهایت پارگی و ریزش خمیر در خروجی اکسترودر (5) رامشاهده شود.

 

آرد مناسب برای تولید ماکارونی

بر اساس متن بالا، آرد حاصل از گندم دوروم می­تواند بهترین نوع آرد برای تولید ماکارونی باشد . گندم دوروم به­دلیل سختی بسیار زیاد به  خطوط ویژه  ای برای آسیاب کردن نیاز دارد و از آنجا که کاهش اندازه ذرات استحصال شده از مغز گندم نیازمند صرف انرژی بسیار بالایی است و افزایش میزان نشاسته آسیب دیده را نیز منجر می­شود؛ به همین منظور سایز ذرات استحصال شده با استفاده از انتخاب مناسب غلتک و توری های موجود در آسیاب به­صورت سمولینا استحصال می­شود و در فرآیند تولید آن کاهش اندازه بیشتر تا رسیدن به سایز معمول برای انواع آرد صورت نمی­پذیرد و به همین دلیل آرد ویژه تولید ماکارونی و استحصالی از گندم دوروم را سمولینا می­نامند .

با استفاده از گندم معمولی و خطوط آسیاب رایج در کشور نیز می­توان آرد ویژه ماکارونی را تولید کرد

 

با استفاده از گندم معمولی و خطوط آسیاب رایج در کشور نیز می­توان آرد ویژه ماکارونی را تولید کرد و برای این کار با توجه به شرایط ذکر شده و خصوصیات مورد نیاز عموماً از واریته های گندم با پروتئین بالاتر و همچنین سخت تر استفاده می­شود که بهترین شیوه در تولید آن ، یکنواختی گندم  و عدم اختلاط  گندم سخت ورودی به آسیاب با انواع نرم­تر گندم است .

برای رسیدن به بهترین کیفیت در تولید آرد مورد استفاده در صنعت ماکارونی لازم است خطوط تولید و دیاگرام مورد استفاده در آسیاب به­درستی انتخاب شوند  و میزان فشار غلتکها و همچنین انتخاب صحیح توری ها برای استحصال آردی زبر و با اندازه ذرات درشت تر تنطیم شوند .

همچنین استفاده از تجهیزاتی مانند الک­های مغز گندم گیر(6) در خطوط تولید برای خالص سازی ذرات سمولینای استحصال شده و جدا سازی ذرات ریز سبوس از آن می­تواند بسیار مفید باشد و بر کیفیت ماکاررونی تآثیر می گذارد.

برای جلوگیری از جذب آب توسط نشاسته چه باید کرد؟

برای جلوگیری از جذب آب توسط نشاسته علاوه بر زبری اندازه ذرات در آرد لازم است میزان آب افزوده به گندم و همچنین زمان استراحت در گندم رطوبت خورده به میزان قابل توجهی کاهش یابد و همچنین در فرآیند تولید ماکارونی با استفاده از فناوری­های نوین، زمان تولید خمیر و زمان ماندگاری آن در مخلوط کن را به مقدار بسیاری کاهش داد تا مهلت کافی برای جذب آب و هیدراته شدن نشاسته وجود نداشته باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا