آردداخلیشماره 66گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمیارانه گندم

گذری بر مصوبه کشت قراردادی گندم از طرح تا اجرایی شدن

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی

موضوع کشاورزی قراردادی از دوسال پیش  توسط  کارخانه‌های ماکارونی در خصوص خرید گندم دوروم در استان‌های کرمان، کرمانشاه، خوزستان و فارس اجرا شده است .در این خصوص وزیر جهاد کشاورزی با توجه به تجربه و گزارش های مناسب از کشت قراردادی، بر تعیین متولی خرید گندم های کشت شده نگاه ویژه ای داشت و این موضوع را جزو اولویت های کاری خود قرار داد و در مجلس از آن دفاع کرد.

 

سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با ذکر مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: در تاریخ 7 مهرماه طی جلسه شورای قیمت گذاری و انتخاب سیاست های حمایتی محصولات اساسی، تصویب نامه کشاورزی قراردادی تعیین و محورهایی برای آن گذاشته شد که دولت از کشاورزان چه حمایت هایی داشته باشد. از جمله این حمایت ها می توان به پاداش بهره وری به تولیدکنندگان طرف قرارداد، یارانه انتقال دانش و فناوری در تولید گندم، یارانه حق بیمه، یارانه آزمون خاک و گیاه و تسهیلات بانکی با نرخ سود 12 درصد برای کشاورزانی که به این موضوع ورود می کنند، اشاره کرد. علاوه بر این، کود مناسب به کشاورزان تخصیص داده می شود و مبلغ آن نیز در زمان تحویل گندم به مراکز خرید، از آنها کاسته می شود. برای حمایت از مجریان دولتی و غیردولتی نیز تسهیلات 12 درصدی در نظر گرفته شده است.

مصرف سالانه 2 میلیون تن گندم صنف و صنعت در کشور

سهرابی تصریح کرد: این طرح در 7 استان خوزستان، فارس، گلستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد؛ لذا ابلاغیه ای برای مدیران غله استان‌ها صادر شد که باید مجریان دولتی و غیردولتی، مصرف سالانه 2 میلیون تن گندم صنف و صنعت کشور را تأمین کنند و از سال جدید، گندم دولتی به این صنف تعلق نمی گیرد. مجریان دولتی (اداره غله استان‌ها زیر نظر شرکت بازرگانی دولتی ایران) و خصوصی  شامل کارخانه‌های آرد، سیلوداران، شرکت‌های ماکارونی و … هستند که باید گندم صنف و صنعت را از طریق کشت قراردادی تأمین کنند که تاکنون نیز این کار از سوی هر دو مجریان شروع شده است.

وی یادآور شد: در اجرای این مصوبه، به ساختاری در کنار کارگروه ملّی گندم در استان‌ها نیاز بود که در این خصوص کارگروه استانی با ترکیب رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عنوان رئیس کارگروه، رئیس بنیاد ملی گندم کاران به عنوان دبیر ستاد، مدیر غله و امور شعب بانکی کشاورزی، مدیر شرکت خدماتی حمایتی، مدیر صندوق بیمه و تعاونی روستایی استان و معاون برنامه ریزی اقتصادی سازمان جهاد استان‌ها شکل خواهد گرفت که وظایف تعیین شده و موضوع عقد قرارداد، بیمه، تحویل کود و تأمین نقدینگی را پیگیری خواهند کرد و نهادهای پشتیبان نیز متناظر با این کارگروه استانی و ستاد ملی باید به اجرایی کردن کشت قراردادی کمک کنند.

عقد قرارداد 35 هزار هکتار زمین تحت کشت قراردادی از سوی GTC

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در خصوص کشت قراردادی در 7 استان مذکور از سوی مجریان دولتی، 250 هزار هکتار زمین و یک میلیون تن گندم هدف گذاری شده است و تاکنون نیز 35 هزار هکتار قرارداد از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران منعقد شده و عملیات قرارداد و تحویل کود به سرعت در حال اجراست. از سوی مجریان خصوصی نیز کارخانه‌های ماکارونی در استان‌های کرمان و کرمانشاه فعال شدند و در مناطق نیز  کارخانه‌های آرد و برخی صنایع ورود کرده اند که مدیریت کلان آن از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت می گیرد و بر فعالیت بخش خصوصی نیز نظارت دارد. علاوه بر این سازمان مرکزی تعاونی روستایی نیز در 10 استان کشور کشت قراردادی را شروع کرده است.

 

وی در خصوص قیمت گذاری گندم صنف و صنعت و آرد در سال جدید گفت: قیمت فروش گندم و مبنای قیمت گذاری آن باید نرخ خرید تضمینی و هزینه های تبعی آن باشد؛ لذا شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال محاسبه هزینه های تبعی گندم در سال 1401 است تا از فروردین بر آن اساس محاسبه شود اما در سال جاری قیمت مصوب شورا 5500 تومان است.

برنامه 6 میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم در سال 1401

سهرابی در پایان درباره فصل زراعی سال 1401 بیان کرد: برنامه ریزی فصل زراعی جدید هر ساله مردادماه بر اساس ظرفیت هر استان، منابع آبی و سابقه کشت آن صورت می گیرد که برای سال جدید 2 میلیون هکتار گندم آبی و 4 میلیون هکتار گندم دیم تنظیم کرده ایم و طبق آخرین گزارش ها تاکنون بیش از یک میلیون هکتار گندم آبی و بیش از 3 میلیون هکتار گندم دیم کشت شده است و تاکنون 360 هزارتن بذر، 2 میلیون و 400 هزارتن کود اوره، 400 هزارتن کود فسفاته و 200 هزارتن کودهای پتاسه برای کشت سال جدید تدارک دیده شده و ماشین آلات از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشور تامین شده است. همچنین اقدامات ویژه ای در سال جاری صورت گرفت که یکی طرح کشاورزی قراردادی بود و دیگری جهش تولید از سوی ستاد اجرایی بود که 660 هزار هکتار سطح کشت شده در سال گذشته،  به 2 میلیون و 600 هزار هکتار در سال جاری رسیده است . در این خصوص تسهیلات خرید ماشین آلات نیز با نرخ 4 درصد در استان‌ها فراهم شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا