آردبین‌المللیشماره65گفتگوگوناگون

راه‌آهن اینچه‌برون/ چرا راه‌آهن اینچه‌برون نتوانست بار گندم را بر دوش بکشد؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان

منطقه آزاد اینچه‌برون به عنوان هاب صنعتی و تجاری و کریدور ارتباطی ایران با آسیای میانه، نقش مهمی در توسعه تجارت کشور دارد. نگاشته در این شماره برای اطلاع از وضعیت انتقال غلات از طریق این مرز و افتتاح راه‌آهن آن، با امیر عابدی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان به گفت‌وگو پرداخته است.

 

واردات 350 تن جو دامی به ایران از طریق مرز اینچه‌برون

به گفته عابدی، با توجه به وجود سوله و سیلوهای فراوان در منطقه اینچه برون، از نظر واردات غلات مشکلی وجود ندارد و ظرفیت ایستگاه ریلی اینچه برون تا ۷ میلیون تن پیش بینی گردیده است اما اکنون تا آماده‌سازی و تکمیل زیرساخت‌ها میتوان یک میلیون تن غلات را سالانه در این منطقه پذیرا بود.

وی در ادامه مطرح کرد: در حال حاضر، ایران با کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و ترکیه ارتباط ریلی دارد اما به این دلیل که فضای تونل های شمال امکان عبور واگن های غلات کشورهای cis را ندارد باید ترانشیپمنت صورت بگیرد. همچنین یکی دیگر از مشکلات این بخش، عدم عبور واگن‌های کشورهای cis از تونل ها می باشد که ابعاد آنها بزرگتر از گاباری تونل ها شمال است.

عابدی در ادامه مطرح کرد: هرچند قرار بود که با بهره‌برداری از خط آهن اینچه‌برون سالانه 12 میلیون تن کالا حمل و نقل شود، اما به دلیل مشکلات زیر ساختی و محدودیت امکانات مربوط به تخلیه و بارگیری مجدد و همچنین عدم تخصیص ارز دولتی از ابتدای سال 1400 از گروه غلات، واردات جو دامی به میزان 350 تن صورت گرفته است. همچنین در حال حاضر نیز از کشور قزاقستان محموله نخود آبگوشتی در حال تخیله است./ راه‌آهن اینچه‌برون

واردات منفی گندم به ایران از مرز اینچه‌برون

عابدی در ادامه گفت: بر اساس آمارها، در سنوات گذشته دانه کلزا، دانه آفتابگردان، سبوس گندم، برنج و جو دامی به صورت محدود از طریق مرز اینچه‌برون وارد کشور شده و در یک­ سال اخیر نیز واردات گندم از گمرکات استانی منفی بوده است چراکه علاوه بر شیوع مشکلاتی همچون کرونا، کشور قزاقستان با خشکسالی و تغییرات اقلیمی نیز درگیر بوده است./

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قزاقستان در باره مشکلات واردات گندم از مرز اینچه‌برون اظهار کرد: نبود زیر ساخت‌های لازم در این منطقه منجر به کندی تجارت شده است؛ این در حالی است که زیرساخت‌های اولیه برای راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون گلستان وجود دارد اما برای تکمیل و توسعه آن، به استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و بخش خصوصی نیاز است . از سوی دیگر، در بحث مناطق آزاد جدید اقدامات در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله نخست بحث راه‌اندازی شامل انتخاب مدیریت، اساسنامه و طرح‌های جامع، ساختار مالی و اداری، تحویل زمین و سند آن و مرحله دوم نیز بهره‌برداری است.

همچنین در حال حاضر منطقه آزاد اینچه‌برون در مرحله نخست که همان راه‌اندازی است، قرار دارد و با توجه به وجود زیرساخت‌های اولیه سریع­تر از مناطق آزاد جدید دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

مزایای مرز اینچه‌برون برای تجارت با اوراسیا

عابدی در پاسخ به این پرسش  که از طریق مرز اینچه‌برون با کدام کشورها امکان برقراری تجارت وجود دارد، گفت: استان گلستان بین ۳۱ استان کشور جزو چهار استانی است که از مرزهای ریلی و زمینی برخوردار است که این مزیت بر ظرفیت‌های این استان در افزایش بهره‌ وری فعالیت‌های تجاری با کشورهای اوراسیا افزوده است. در این میان، مرز اینچه‌برون بین گلستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و چین یکی از دروازه‌های ورودی ایران به آسیای میانه و اتحادیه اوراسیاست که به دلیل کوتاه‌تر بودن مسیر حمل و نقل، برخورداری از مرز زمینی و ریلی و همچنین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی شهدای گلستان، مناسب‌ترین گذرگاه مرزی برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه  CIS  و اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

راه‌آهن اینچه‌برون

 

وی درباره تشکیل بازارچه مرزی در مرز اینچه‌برون برای فروش محصولات ایرانی اظهار کرد: بازارچه مرزی یکی از ضرورت های مرز اینچه برون می باشد که نقش به سزایی را در تقویت اقتصاد منطقه خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل همه گیری بیماری کرونا و بسته شدن مرز زمینی با ترکمنستان، اخیراً  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تجهیز تونل‌های ضدعفونی در پایانه های مرزی مذکور و در پیش بودن فصل صادرات محصولات فسادپذیر مانند تره بار و میوه جات، پیشنهاد بازگشایی مرز زمینی اینچه‌برون داده شد که روز  پنجشنبه  22 مهرماه 1400 نخستین کامیون ترکمن وارد پایانه مرزی اینچه‌برون شد و یدک خود را تحویل کشنده ایرانی جهت بارگیری از عمق کشور داد.

پس از بررسی موضوع از سوی مقامات ذی ربط، طرف ترکمنی در نهایت با بازگشایی مرز اینچه‌برون در استان گلستان موافقت کرده و دروازه های این مرز بازگشایی و جریان حمل ونقل با عبور آزمایشی یک کامیون آغاز شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا