آردداخلیشماره 21گفتگوگفتگوی ویژه

نول‌ کشی ممنوع برای کارخانجات آرد، موجب ورشکستگی بخش خصوصی می شود

مدیرعامل آرد جوانه شوشتر

نول‌ کشی ممنوع برای کارخانجات آرد، موجب ورشکستگی بخش خصوصی می شود! در یک ماه گذشته مسأله نول کشی به عنوان یکی از چالش های پیش روی تولید آرد مطلوب برای خبازی در رسانه ها مطرح شد.

اما آیا به واقع نول کشی مانعی برای رسیدن به کیفیت مطلوب است؟! مهندس مرتضی سنادی زاده مدرس آرد سازی و مدیرعامل آرد جوانه شوشتر در این شماره به تشریح این مبحث پرداخته است.

اغلب کارخانجات ایران توسط برندهای مطرح تجهیزات آردسازی دنیا طراحی و ساخته شده اند

مدیرعامل آرد جوانه شوشتر با بیان اینکه اغلب کارخانجات ایران توسط برندهای مطرح تجهیزات آردسازی دنیا طراحی و ساخته شده اند، اذعان داشت: طراحان بزرگ این کارخانجات مواردی ازجمله آب و هوا، نوع محصول و نوع گندم را در طراحی خود لحاظ می کنند.

ماشین آلات کارخانجات داخلی ایران موفق به اخذ مجوز جهانی شده اند و در تمام جهان تولید آرد روشن به عنوان یکی از راه های درآمد زایی کارخانجات (تولید آردهای تخصصی) اعمال می شود.

وی با تاکید بر این مساله که تمامی کارخانجات داخلی دارای استاندارد جهانی هستند و طوری طراحی شده اند که می توانند 2 تا 3 نوع آرد را تولید کنند، افزود: در صورت محیا بودن زمینه های تولید، اندک تغییری در آرد تولیدی مورد بررسی قرار می گیرد و با وجود بررسی های مکرر بخش کنترل کیفی و تغییر عدد نول کشی تغییرات به ثبات می رسد.

لذا پروسه نول کشی با دقت و در یک روند علمی انجام شده و آسیبی به آرد خبازی نمی رساند.

ممنوعیت نول کشی برای کارخانجات آرد موجب ورشستگی بخش خصوصی می شود

تصویب قانون ممنوعیت نول کشی برای کارخانجات آرد موجب ورشستگی بخش خصوصی می شود. مساله باید ریشه ای حل شود. کارخانجات آرد کشور باید پاسخگوی 4 درصد ناخالصی گندم باشند، حال آنکه با 7 تا 10 درصد افت گندم مواجه اند لذا ادامه فعالیت واحدها نشان از هنر و مهارت تخصصی آنها دارد. ممنوعیت نول کشی به هیچ وجه پاسخ مناسبی برای اعتراضات نانوایان نخواهد بود.

ارزیابی عملکرد کیفی نان در 10 سال گذشته

سید مرتضی سنادی زاده در ابتدا سخنان خود را با ارزیابی عملکرد کیفی نان در 10 سال گذشته آغاز کرد و گفت: ارزیابی ها نشان می دهد تا 10 سال گذشته با وجود آرد 13 درصدی قابل دسترس نانوایان، فقدان تکنولوژی های مدرن امروزی و اعمال نول کشی، نان مرغوب و با کیفیت مطلوب تری تولید می شد اما حال با وجود تولید آرد استاندارد، تکنولوژی روز و افزایش کیفی گندم نسبت به گذشته، همچنان اعتراضاتی در سطح کشور درباره کیفیت آرد دیده می شود.

به گفته وی امروزه دولت سعی دارد بالانس کیفی ایجاد کند تا مناطق دارای گندم ضعیف نیز از گندم باکیفیت استفاده نمایند. برای مثال در منطقه شمال غرب کشور آرد نول با درصد بالا مورد استفاده قرار می گیرد و کارخانجات مجبور هستند با وجود گندم بی کیفیت آرد با درصد نول بیشتر تولید کنند اما در استان های جنوبی کشور هم درصد نول آرد مصرفی کمتر است و گندم باکیفیت تری کشت می شود. با مشاهده چنین اختلاف کیفی گندم و آرد در سطح کشور همچنان اعتراض های نانوایان به آرد تولیدی در تمامی استان ها به مراتب دیده می شود.

کیفیت آرد هر چندسال یکبار به وضعیت مطلوب نزدیک می شود

سنادی زاده با اشاره به اینکه کیفیت آرد هر چندسال یکبار به وضعیت مطلوب نزدیک می شود اما نانوایان در برخورد با مشکلات مالی به کیفیت آرد اعتراض می کنند، خاطرنشان کرد: تمامی کارخانجات آرد دارای آزمایشگاه هستند و تحت بررسی 3 ارگان شامل سازمان غذا و دارو، سازمان غله و استاندارد به همراه نمونه برداری قرارمی گیرند و آرد نهایی را تایید می کنند.

لذا در اعتراض های نانوایان یا باید ارگان های نظارتی خود را زیر سوال ببریم و یا اینکه با وجود تایید این سه ارگان، اعتراض نانوایان را بی مورد بدانیم. بخش زیادی از این گله ها بی مورد است و به هیچ وجه مسأله ارتباطی با پروسه نول کشی ندارد.

 

برگزاری دوره آموزشی و تخصصی “دریافت و نگهداری گندم ” در شهر اهواز

وی در پایان صحبت های خود از برگزاری دوره آموزشی “دریافت و نگهداری گندم ” در تاریخ بیست و سوم آذر ماه با حضور مسئولین كنترل كیفی و مدیران تولید كارخانجات آرد سازی و سیلوهای ذخیره سازی گندم استان خوزستان خبرداد.

لازم به ذکر است با توجه به نزدیكی فصل برداشت گندم در استان خوزستان و لزوم آگاهی هر چه بیشتر كارخانجات آرد سازی و سیلوهای ذخیره گندم در این استان با اصول دریافت، آزمون های كیفی و نگهداری و ذخیره سازی صحیح گندم، دوره آموزشی ” دریافت و ذخیزه سازی گندم ” توسط شركت پیشتازان بهینه صنعت اهواز با همكاری و تدریس مهندس سنادی زاده و با حضور مسئولین فنی و مدیران تولید كارخانجات آرد سازی و سیلوهای ذخیره گندم در شهر اهواز برگزار شد و در پایان دوره گواهینامه مورد تایید اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی استان به شركت كنندگان اعطا شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا