آردداخلیشماره 56گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

صنف و صنعت و علت کاهش تولید آن در استان آذربایجان شرقی چه بوده است؟

رئیس انجمن صنفی آردسازان آذربایجان شرقی پاسخ می دهد

محصولات صنف و صنعت یکی از اقلام تولیدی اذربایجان شرقی است که پیرو اعتراض برخی از کارخانجات آرد استان آذربایجان شرقی برای کاهش سهمیه گندم صنف و صنعت واحدهای آردسازی این استان و اتلاف پتانسیل و سرمایه‌گذاری این واحدها، نگاشته برای پیگیری این ماجرا با مهندس ترابی، رئیس انجمن صنفی کارخانجات آرد آذربایجان شرقی و مدیرعامل آرد کیارش اهر به گفتگو پرداخته است.

به گفته وی در حال حاضر، کارخانجات آرد آذربایجان شرقی در بحث سهمیه گندم صنف و صنعت طبق فروش سال‌های قبل به آنان سهمیه اختصاص یافته است. در همین راستا، مسئولان ذیربط استانی می‌توانند جهت تشویق کارخانجاتی که در بهبود کیفیت آرد تلاش نموده و موفق به افزایش مشتریان آرد صنف و صنعت استان می‌شوند با اختصاص سهمیه بیشتر، نیاز آنان را برطرف کنند.

تاخیر در تحویل گندم وارداتی؛ مهمترین مشکل آسیابانان تبریز

ترابی با بیان اینکه تاخیر در واردات گندم خارجی از مهمترین مشکلات صنعت آسیابانی در آذربایجان شرقی است، گفت: استان آذربایجان شرقی جهت بهبود کیفیت گندم داخلی به گندم وارداتی نیاز دارد که این موضوع چندی است که با تاخیر صورت می‌گیرد. همچنین آخرین محموله گندم وارداتی به استان دارای سن‌زدگی بود که لازم است دولت هنگام خرید گندم وارداتی دقت بیشتری را اعمال نماید تا گندم مرغوب‌تر را در سریع‌ترین زمان در اختیار استان‌ها قرار دهند.

علت نشتی آرد از کلانشهرها به سایر استان‌های کشور چیست؟

وی در خصوص مسئله نشتی آرد از برخی شهرهای بزرگ به استان‌های شمال غرب کشور که قطب مصرف شیرینی و شکلات هستند، گفت: در حال حاضر ممکن است به دلائلی همچون مصرف کم و یا سهمیه زیاد گندم شهرهای بزرگ، در کارخانجات استان‌های شمال غرب، شاهد سرریز آردهای یارانه‌ای باشیم که این موضوع همت و تقویت ارگان‌های نظارتی و به ویژه دقت در نحوه سهمیه‌بندی کارخانجات استان‌های بزرگ توسط مسئولان شرکت بازرگانی دولتی ایران را می‌طلبد.

ترابی خاطرنشان کرد که کارخانجات آذربایجان شرقی توان و پتانسیل پاسخگویی به مشتریان خود را به ویژه در صنف و صنعت دارند و ورود آرد از خارج استان به نوعی ضایع شدن حق کارخانجات این استان است. لذا مسئولان غله با رفع مشکلات تامین گندم واحدهای بزرگ می‌توانند هم به پویایی کارخانجات کمک کنند و هم مانعی برای ورود آردهای نشتی به این استان شوند.

نکته مهم این که تنها راه صرفه جویی و نیز جلوگیری از ضرر و زیان دولت و واردات بی رویه گندم و خودکفایی با پرداخت یارانه نقدی و آزادسازی کامل آرد انجام می‌شود و در صورت آزادسازی حداقل مصرف آرد 20 الی 30 درصد کاهش خواهد یافت. در این خصوص تعلل بیش از این باعث متضرر شدن دولت و ملت خواهد شد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا