آردداخلیشماره 57گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

واردکنندگان ماشین‌آلات تولیدی و شرایط برخورداری معافیت پرداخت مابه‌التفاوت ارز

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت مطرح کرد

واردکنندگان ماشین‌آلات تولیدی برای معافیت از  پرداخت مابه‌التفاوت ارز سیدمحمدمهدی هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار نگاشته در خصوص بخشنامه بانک مرکزی برای معافیت ماشین‌آلات و قطعات و تجهیزات از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز گفت: ماشین‌آلات، قطعات و تجهیزات خطوط تولیدی برای شرکت‌های تولیدی در طول سررسید اعتبار در زمان مقرر از پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز معاف هستند. سررسید اعتبار این معافیت برای واردکننده تجهیزات و ماشین آلات خطوط تولید مشروط به تایید طول زمان ساخت توسط معاونت امورصنایع یا مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات تا حداکثر 18 ماه قابل افزایش است.

درخواست واردات ماشین‌آلات مستعمل خارجی؛ دغدغه‌ای برای صنایع کشور

وی در خصوص مشکلات سیاست‌های ارزی برای صنعت ماشین‌سازی گفت: در حال حاضر، بحث زمان‌بر بودن تولید ماشین‌آلات و ارائه گارانتی‌های لازم یکی از مشکلات حوزه تجهیزات در صنایع ماشین سازی می‌باشد. از سوی دیگر، تامین ارز جهت ورود ماشین‌آلات خارجی، واردکنندگان ماشین‌آلات را تحت تاثیر قرار داده است. گران بودن تجهیزات و ماشین آلات نو با فناوری پیشرفته، بعضی از صاحبان صنایع را به واردات ماشین آلات مستعمل کشانده است. وی با مطرح کردن این نکته که در صورت ورود این گونه ماشین آلات، بحث کیفیت محصولات تولیدی با این ماشین آلات نیز به مخاطره می‌‌افتد، گفت: راه جایگزین برای صاحبان صنایع تغییر رویکرد از خرید ماشین آلات خارجی به تامین ماشین‌آلات داخلی از سازندگان ایرانی شده است. ماشین‌سازان ایرانی می‌توانند با استفاده از این فرصت و خلا تجهیزات خارجی در بازار با ارتقا کیفیت و فناوری به رقابت با کالای خارجی بپردازند.

هادوی وضعیت ایران در حوزه قطعه‌سازی به ویژه در حوزه ماشین‌آلات صنایع غذایی را قابل قبول دانست و افزود: در حال حاضر، وضعیت خدمات پس از فروش، استاندارد ایمنی و کیفیت مناسب تجهیزات ایرانی به امتیازی مثبت برای صنعت ماشین‌سازی کشور تبدیل شده و حجم تولیدات محصولات ساخت داخل را افزایش داده است.

 

شرط لازم برای استفاده از معافیت حقوق ورودی ماشین الات خارجی برای واردکنندگان ماشین‌آلات

وی با اشاره به اینکه بازرگانان، واردکنندگان و تامین‌کنندگانی که با تولیدکنندگان داخلی قرارداد دارند، مشروط بر اینکه کالای مورد نظر دارای مشابه داخلی نباشد، می‌توانند بر اساس بند غ ماده 119 قانون امور گمرکی از معافیت حقوق ورودی ماشین الات استفاده کنند، گفت: این قانون با هدف کمک به سرمایه‌گذاری در حوزه ماشین‌آلات صنایع تولیدی صورت گرفته است. البته ماشین سازانی که قصد سرمایه‌گذاری برای واردات دارند باید به سراغ فناوری پیشرفته با راندمان و بهره­وری بالا بروند تا ضمن ارتقای کیفیت تولیدی، باعث رقابت با تولیدکنندگان داخلی شده و از این راه باعث رشد و ارتقای سطح فناوری کشور شوند.

 

مسئولیت تشخیص ماشین‌آلات فیک با گمرک است

رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت درباره نظارت بر واردات ماشین‌آلات فیک به کشور گفت: ثبت سفارش کالا باید بر اساس مشخصات معین، ویژگی‌های دستگاه و ذکر کشور مبدا صورت بگیرد. پس از وارد ماشین‌آلات، گمرک باید کیفیت کالای وارداتی را در مقایسه با اسناد ثبت شده بررسی کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا