آردآردسازانداخلیشماره 57گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

سهمیه آرد صنف و صنعت 200 تن در استان لرستان؛ شوخی یا واقعیت…؟!

مدیر عامل آرد ممتاز الیگودرز

شاید باورکردنی نباشد اما طبق مصوبه اداره غله لرستان برای بخش صنف و صنعت استان لرستان، تنها 200 تن سهمیه آرد در نظر گرفته است. در استانی با 2 میلیون نفر جمعیت تنها 200 تن سهمیه آرد  بین 13 کارخانه موجود توزیع شده که سهمیه هر کارخانه 15 تن می باشد. درحالی‌که این رقم قطعا نمی تواند زیر 2 هزار تن باشد!

مطلب فوق بخشی از گفتگوی دکتر شریفی مدیر عامل آرد ممتاز الیگودرز با نگاشته است وی در این باره گفت: نیاز صنف و صنعت استان که قطعا بیش از 200 تن است از هرجایی که فکر کنید و حتی شاید به روش‌های غیرمعمول تامین شود! در این میان کارخانه‌های ماکارونی، کارگاه های رشته بری، قنادی‌ها، کیک­پزی ها را هم در نظر بگیرید و بعد تامل کنید. واقعاً سهمیه 200 تنی بیشتر به شوخی شباهت دارد! البته یک شوخی تلخ …

این سهمیه آرد صنف و صنعت منطقی است؟

 

سهمیه آرد صنف و صنعت 200 تن در استان لرستان؛ شوخی یا واقعیت…؟!است. شریفی در ابتدای گفتگو پیش از هر چیز، اقدام اداره غله برای خودکفا کردن استان­ها درزمینه آردشان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همین‌که سعی می‌شود آرد هر استان از همان استان، تأمین بشود، از اقدامات مثبت اداره غله به شمار می‌رود. خودکفا شدن استان‌ها درزمینه تأمین آرد استانی، اوضاع را تا حدودی از لحاظ اقتصادی برای واحدهای آردسازی بهتر کرده است. اما دستمزدهای آسیابانی به شکل قبل است و تغییری نکرده است از طرفی با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بوده‌ایم. وی یادآور شد که اگر دولت برای تأمین منابع هزینه‌ها تدبیری نیندیشد، کارخانه‌ها با توجه به شرایط نابسامان کنونی، ورشکسته تر می‌شوند.

هزینه غنی‌سازی آرد سنگک، چالشی جدید برای کارخانجات

مدیرعامل آرد ممتاز الیگودرز با اشاره به اینکه در حال حاضر وزارت بهداشت کارخانه‌ها را موظف کرده است که به آرد سنگک، آهن و بهبوددهنده اضافه کنند گفت: فکر می‌کنید این هزینه از کجا باید تأمین بشود؟! درواقع بخشنامه‌ای بدون پشتوانه و بدون در نظر گرفتن منبع تأمین هزینه، تنظیم شده که کارخانه‌ها را با چالش‌های بیشتری درگیرکرده است.

اقدامات بی سرانجام GTC  در زمینه تامین کیسه آرد

شریفی با اشاره به افزایش قیمت گونی کارخانه‌ها را متحمل هزینه‌های بیشتری می‌کند. درباره هزینه گونی و تعهدات GTC  گفت: نرخ کیسه در قیمت‌گذاری برای ما 250 تومان در نظر گرفته بودند، ولی حالا این هزینه برای ما 3500 تا 3200 تومان تمام می‌شود و متاسفانه شرکت بازرگانی دولتی هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

سهمیه آرد صنف و صنعت به چه صورت است؟

در بخش بعدی گفتگو این فعال صنعت آرد در پاسخ به اینکه در بسیاری از استان‌ها به دلیل شیوع کرونا در بحث نان، دولت سعی داشت زیاد روی سهمیه‌ها سخت‌گیری نکند. اما در برخی استان‌ها شاهد کمبود غله بودیم. آیا استان لرستان هم در تأمین گندم با این مشکل روبه‌رو بوده یا خیر؟گفت: استان لرستان خود تامین کننده گندم است بحث سهمیه‌بندی خیلی مفصل است؛ بهتر است قبل از آن، گله‌مندی‌های خود را از نحوه اختصاص این سهمیه مطرح کنم. بی‌نظمی در هزینه‌های حمل گندم، کارخانه‌های آردسازی را با مسائل بزرگی روبه‌رو کرده است درواقع ماهانه 80 میلیون تومان فقط هزینه حمل و نقل پرداخت می‌کنیم. درحالی‌که در قیمت‌گذاری، حمل و نقل هر تن گندم،12 هزار تومان محاسبه شده بود در صورتی که این نرخ در واقعیت برای هر تن مبلغ 150 هزار تومان می باشد.

راه حل ساماندهی حوزه حمل گندم چیست؟

شریفی در بخش پایانی یادآور شد؛ کار درست این است که گندمی که از کشاورز گرفته می‌شود، در کارخانه‌ها نگهداری شود. اما سیاست رایج و اشتباه ِ اداره غله این است که گندم را به سیلوها منتقل می‌کنند که درواقع برای درآمدزایی سیلو داران، کارخانه‌داران متحمل هزینه و زحمت بیشتر می‌شوند.

واقعا نمی توان تشخیص داد که دولت این سیاست را برای حمایت از سیلو داران در نظر گرفته است یا دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد. فقط می‌توانم بگویم همه این‌ها به دلیل بی‌تدبیری در مدیریت توزیع است. ما باید 350 کیلومتر راه را طی کنیم به الشتر برسیم و گندمی را که در سیلو نگه می‌دارند، بار بزنیم به الیگودرز برسانیم که علاوه بر زحمت و صرف زمان بیشتر، هزینه حمل هم باید در نظر گرفته شود. به عقیده من اداره غله باید شرایط را طوری فراهم کند که بدون هزینه حمل و نقل، گندم از دست کشاورز مستقیم به در کارخانه برسد. درواقع بهتر است گندم‌ها در انبار کارخانه‌ها نگهداری بشود تا از نظر هزینه و وقت هم مقرون‌به‌صرفه باشد.

تکلیف سبوس برای سال 1400 باید مشخص شود!

مدیر عامل آرد ممتاز با اشاره به اینکه کارخانجات استان لرستان  موظف به کاهش سبوس گیری آرد شده اند، گفت: این درحالی‌که است که متأسفانه سبوس به دست یک عده واسطه و دلال افتاده است. حداقل اگر قیمت سبوس آزاد شود، کمی از هزینه‌های متحمل شده از سوی دولت، بر روی کارخانجات جبران می‌شود. در حال حاضر نرخ گوشت و لبنیات و شیر همگی بر اساس دلار آزاد  دچار افزایش قیمت شده اند لذا نگه داشتن قیمت سبوس در نرخ غیر منطقی 1400 تومان هیچ دردی را دوا نمی کند مگر اینکه قدرت مانور دلالان را بیشتر و بیشتر می کند.

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا