دسته‌بندی نشده

خرید تضمینی 110 هزارتن گندم همچنان اجازه صادرات به دیگر استان ها را نمی دهد

مهندس اسفندیار ابوالحسن زاده، سرپرست غله و خدمات بازرگانی منطقه 8 (آذربایجان شرقی و غربی) در گفت و گو با نشریه نگاشته در ارزیابی فصل خرید تضمینی گندم سال جاری، گفت: گزارش ها حاکی از آن است که میزان خرید سال جاری کمتر از نیاز و مصرف استان خواهد بود و بدیهی است جهت جبران کسری و نیاز استان شرکت بازرگانی دولتی ایران تمهیدات لازم را به عمل خواهد آورد.

 

به گفته وی، درسال جاری، 92 درصد خرید گندم در مراکز بلند مدت دائمی استاندارد انجام شده و در خصوص مراکز خرید موقت نیز صرفاً مراکزی که شرایط احراز خرید را دارند کد تخصیص داده شده است. به عبارتی تعداد 85 مرکز خرید شامل مراکز بلند مدت ملکی، سیلوها و کارخانجات بخش خصوصی و مراکز خرید موقت اتحادیه تعاون روستایی، خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را به عهده دارند و تاکنون 110 هزار تن گندم خریداری شده است.

 

ابوالحسن زاده با بیان اینکه شرکت غله منطقه 8 علاوه بر استقرار عوامل تشخیص، ذی حساب و نـاظرین خـرید در مراکز، از طـریق اعـزام اکیپ های بازرسی و نظارت موضوع خرید را تحت کنترل دارد، خاطرنشان کرد: در ارتباط با کیفیت گندم امسال، درصد پروتئین گندم های خریداری شده حدود 30/11، افت مفید 6/1 درصد، افت غیر مفید 3/1 درصد و سن زدگی نیم درصد گزارش شده است. خوشبختانه خسارت سیل اوایل سال جاری زمین های کشاورزی استان را متحمل ضرر نکرده است اما سرمازدگی دیررس فصل بهار و نیز کمبود بارش های خرداد ماه در راندمان تولید استان اثرگذار بوده است.

 

وی در پاسخ به ظرفیت صادرات گندم به دیگر استان های سراسر کشور، اذعان داشت: با توجه به شرایط موجود امکان صادرات گندم به خارج از استان وجود ندارد و بیشتر تبادل گندم جهت اختلاط و بالا بردن کیفیت گندم استان مدنظر است.

 

سرپرست غله و خدمات بازرگانی منطقه 8 در ارزیابی عملکرد سامانه فروش سبوس، بیان داشت: فروش سیستمی سبوس موجب بهبود تهیه و توزیع سبوس دامداران و نیز شفاف سازی بیشتر برای توزیع آن بین اتحادیه ها خواهد بود و کارخانجات آرد سازی نیز در طول سال به صورت شفاف و منظم نسبت به تحویل سبوس اقدام خواهد نمود، لذا دیدگاهی کارآمد نسبت به عملکرد این سامانه در آینده پیش بینی می شود.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا