آردخودکفایی گندمداخلیشماره 58غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

تولید گندم سال 1400 طبق پیش بینی‌ها ۱۳/۵ میلیون تن است

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران:

تولید گندم سال 1400 طبق پیش بینی‌ها ۱۳/۵ میلیون تن است. مطابق سنوات گذشته برنامه خرید تضمینی گندم سال ۱۴۰۰ از نیمه دوم سال گذشته انجام و دستورالعمل های خرید و بخشنامه های لازم به استان ها ابلاغ گردید لذا از ابتدای سال تاکنون در سه استان، کرمان، فارس، بوشهر نزدیک به هزارتن گندم خریداری کرده ایم که بهای آن نیز از طریق بانک کشاورزی پرداخت شده است.

مرتضی سعادتی کیا، مدیر کل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفتگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: علاوه بر این سه استان، خرید گندم در استان های سیستان و بلوچستان، خوزستان، هرمزگان و احتمالا ایلام نیز در فروردین ماه آغاز خواهد شد و پیش بینی می شود که امسال نیز خرید گندم را در نزدیک به ۱۱۰۰ مرکز انجام دهیم.

پیش بینی خرید ۹ میلیون تن گندم در سال زراعی ۱۴۰۰

وی در خصوص تولید گندم سال 1400 و خرید گندم در سال جدید اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ مطابق اعلام وزارت جهاد کشاورزی حدود ۶/۲ میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم در کشور وجود دارد که در صورت وجود شرایط آب و هوایی مطلوب، بارندگی های مناسب از نظر میزان بارندگی، پراکنش و زمان و عدم کاهش برداشت در مناطق سردسیر، قریب به ۱۳ میلیون تن تولید و ۹ میلیون تن خرید خواهیم داشت.
سعادتی کیا افزود: درصورتیکه این پیش بینی ها محقق گردد؛ نیاز به واردات گندم تنها به منظور تامین ذخایر استراتژیک صورت خواهد گرفت چراکه مقداری موجودی گندم از سنوات گذشته نیز در ذخایر موجود است. در غیر این صورت برای جبران کسری گندم مصرفی نیز نیاز به واردات خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه امسال قانون خرید تضمینی گندم از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح گردید، گفت: از این سو جدول پاکی در مقایسه با سال گذشته از ۸ درصد افت مفید و ۵ درصد افت غیر مفید به ۱۲ در ۵ و الک خرید نیز از ۱/۷ در ۲۰ میلی متر به ۲ در ۲ تغییر یافت.

سعادتی کیا در پایان گفت: با توجه به بحران کرونا تاکید کرده ایم تدابیر لازم در مراکز خرید اعمال گردد و از نظر افزایش مراکز نیز درصورتیکه کارگروه هماهنگی خرید گندم استان تایید کنند، انجام می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا