شماره 82غلاتکنترل کیفیتگندم

تغییر واریته‌های گندم در استان آذربایجان شرقی طی چند سال اخیر

مدیر کنترل کیفی آرد ستاره تبریز:

در حال حاضر در استان تبریز شاهد کمبود گندم هستیم، زیرا هنوز گندم‌های تازه برداشت‌شده به کارخانه‌ها تحویل داده نشده است و کیفیت گندم‌های فعلی نیز نامناسب بوده و افت غیرمفید بالایی دارند و بخش کنترل کیفیِ کارخانه‌ها را با چالش مواجه کرده است. یکی دیگر از مشکلات کارخانه‌های آرد، نبود امنیت شغلی کارکنان است که به دلیل افزایش هزینه‌ها برخی صنایع رو به تعطیلی قرار گرفته‌اند و ناگزیر به تعدیل نیرو روی آورده‌اند.

 

شهباززاده، مدیر کنترل کیفی آرد ستاره تبریز با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته اظهار کرد: برخی چالش‌ها میان تمام کارخانه‌های آردسازی مشترک است که شامل دشواری تأمین گندم، تحمیل هزینه‌های حمل‌ونقل با توجه به مبدأ بودن کارخانه‌ها، بی‌ثباتی کیفیت گندم، نبود نظارت دقیق بر سیلوها و تعاونی‌ها (بخش خصوصی)، در دسترس نبودن آمار و اطلاعات کافی از سطح زیرکشت، اشکال در نحوه محاسبه قیمت تضمینی گندم (قیمت تنها محاسبه افت‌زنی نباشد و باید سایر شاخص‌های تأثیرگذار در کیفیت محصول نهایی مانند پروتئین، گلوتن، عدد زلنی مد نظر قرار گیرد)،  ناهمخوانی گندم ورودی با آنالیز خرید و افت‌های بالا است.

 

وی درباره کیفیت گندم این استان اظهار کرد: در سال‌های اخیر واریته‌های گندم آذربایجان شرقی بسیار تغییر کرده و تبدیل به گندم سفید نرم شده است. این نوع گندم و نبود گندم کیفی کافی در اختیار کارخانه‌ها جهت اختلاط و استحصال محصول مورد پسند صنف و صنعت، چالش برانگیز شده است.

 

شهباززاده در ادامه به مشکلات اختلاط گندم در کشور اشاره کرد و گفت: اگر از ابتدای سال گندم وارداتی در اختیار کارخانه‌های آرد قرار گیرد؛ با ۲۰ درصد اختلاط منجر به ثبات و یکنواختی کیفیت آرد می‌شود اما متأسفانه در کشور ما در شش ماه نخست سال با گندم تازه برداشت شده و استراحت ندیده که اکثرا دارای سن‌زدگی بالا و کیفیت پایین هستند، آرد تولید می‌کنیم و در نتیجه کیفیت این نوع آرد استحصالی موجب نارضایتی مصرف‌کنندگان (نانوایان و صنایع مرتبط) می‌شود و در شش ماه دوم سال با گندم کیفی وارداتی و کمبود گندم داخلی برای اختلاط مواجه هستیم که باز هم مشکلاتی را در قسمت آسیابانی، کنترل کیفی و کیفیت آرد به همراه دارد.

 

امنیت غذایی در سال‌های آینده با تهدید روبه‌رو می‌شود

 

مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد ستاره تبریز در پایان خاطر نشان کرد: خشکسالی و نبود بارندگی‌های به‌موقع، هزینه‌های بالایی که کشاورزان متحمل می‌شوند و کاهش رغبت به کشت گندم علائم هشدار دهنده برای کمبود آرد و گندم است. از آنجا که گندم و غلات از محصولات پایه غذایی در کشورمان محسوب می‌شود و باتوجه به نامعلوم‌بودن آینده تحولات جهانی که منجر به افزایش قیمت این محصول استراتژیک شده است؛ قطعاً در آینده نه چندان دور حفظ و افزایش امنیت غذایی مردم با روند کنونی دچار مشکلات جدی و اساسی خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا