اتاق بازرگانیاقتصادیداخلیشماره 67گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

با نحوۀ اعتبارسنجی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس بیشتر آشنا شوید

در شرایط کنونی، یکی از خلأهایی که در میان شرکتهای ایرانی احساس می‌شود؛ اثبات اعتبار شرکت، در سطح جهانی است. به عبارت دیگر، به دلیل مسائل سیاسی و منطقه‌ای، عبارت “ساخت ایران” دیگر مزیت به شمار نمی‌رود. به همین علت است که برای ایجاد این مزیت، اقدامات لازم باید صورت گیرد تا شرکتهای ایرانی، جایگاه خود را در سطح منطقه به دست آورند.

اتاق بازرگانی ایران_سوئیس، با ارزیابی دقیق شرکتها و اعطای گواهینامۀ اتاق، برچسب برای درج روی محصول یا کارتهای ویزیت کارکنان شرکت و ارائه گزارشی به زبان انگلیسی، به نوعی سبب پوشش این خلأ اعتباری می‌شود.

بر همین اساس، با جناب آقای معین پور، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران_سوئیس به منظور تشریح اعتبارسنجی گفت‌وگو کردهایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید؛

چه شاخصهایی از سوی اتاق بازرگانی ایران و سوئیس برای ارزیابی شرکتها مدنظر است؟

این اعتبارسنجی در سه رتبه بندی اعتباری، صادراتی- وارداتی و برتر انجام می‌گیرد. شاخص‌های موردارزیابی در هر کدام از این رده بندی‌ها یکی از سطوح اعتباری هر شرکت را نشان می‌دهد.

ارزیابی اعتباری شرکت، دربردارندۀ تحلیل سیستماتیک داده‌ها و اطلاعات اعتباری از جمله تعداد کارکنان، وضعیت ثبتی شرکت، بررسی ساختار هیأت مدیره و مالکیت موسسه و … در سطح داخلی است.

ارزیابی صادراتی و وارداتی بر اساس پیشینۀ تجارت خارجی شرکت و اعتبار آن در بازارهای جهانی و همچنین دارا بودن استانداردها و گواهینامه‌های موردنیاز برای تجارت خارجی انجام می‌شود.

در ارزیابی برتر بالاترین استاندارد­های مورد نیاز شرکتها بررسی می­شود بدین منظور ابتدا میزان مشارکت فعال اقتصادی در بازار بررسی می‌شود، سپس دو عامل اعتبار و جایگاه شرکت در عرصۀ اقتصادی مورد ارزیابی قرار می­گیرد این ارزیابی برای معرفی شرکتهای برتر در سطح کشور صورت می‌گیرد.

آیا حوزههای مدیریتی، کنترل کیفیت، محصول تولیدی، میزان تولید نیز در اعتبارسنجی مؤثر است؟

در واقع این اعتبارسنجی تنها به منظور ارزیابی شرکت و ساختارهای مدیریتی و اعتباری آن در داخل و خارج از کشور تهیه شده است و به ارزیابی هیچ یک از شاخصهای کیفی یا کمّی محصول تولیدی نمی‌پردازد.

اهمیت دریافت گواهی اعتبارسنجی اتاق برای شرکتها چیست و چرا شرکتها باید دارای این اعتبارسنجی باشند؟

شرکتها با استفاده از این اعتبارسنجی می‌توانند:

  • با تکیه بر اعتبار اتاق بازرگانی ایران و سوئیس، دورنمایی معتبر در عرصۀ تجارت، به ویژه تجارت بین الملل برای خود ایجاد کنند.
  • با استفاده از برچسب اتاق بازرگانی ایران_سوئیس برای برند خود ارزش افزوده ایجاد کنند.
  • برای ایجاد ارتباط اولیه با تجار خارجی به راحتی از طریق ارسال گزارش انگلیسی، شرکت خود را معرفی کنند.

برنامۀ اتاق برای ارائۀ این مدرک به شرکتها در حوزۀ صنایع غذایی، شرکتهای تجهیزاتی و صاحب تکنولوژی چیست؟

یکی از مواردی که در فرآیند این اعتبارسنجی موردتوجه قرار می‌گیرد، نوع فعالیت شرکتهااست. به این معنا که شرکتهای تولیدی بنابر شاخص هایی متمایز به نسبت شرکتهای بازرگانی ارزیابی می‌شوند. این شاخصها بیانگر وضعیت تولید و تکنولوژی در این شرکتهاست.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با شمارههای زیر در بخش بازرگانی تماس بگیرید .

راه های ارتباطی: 09212821724 و 02188822551

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا