داخلیشماره 3غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولت

ايران توان تبديل شدن به هاب منطقه اي را دارد

عدم دسترسي ملت به غذا، تهديد آينده مردم است نه جنگ افزار هاي کشنده
معاون بازرگاني خارجي شرکت بازرگاني دولتي ايران (GTC) با بيان اينکه ايران به دليل تامين نياز غلات کشورهاي محصور در خشکي توان تبديل شدن به هاب منطقه اي را دارد، گفت: شرايط اقليمي ايران عامل نوسانات توليد و واردات گندم در کشور است و يکي از تهديد هاي بالقوه در آينده استفاده از جنگ افزارهاي کشنده نيست بلکه مسدود کردن راه دسترسي ملت ها به غذا است. سياست هاي اتخاذ شده اخير در پي اجراي مقوله اقتصاد مقاومتي، اهتمام به خريد محصولات داخلي و افزايش قيمت خريد تضميني بيش از نرخ تورم، نشانه علاقه دولت به تقويت بنيه هاي بخش کشاورزي است و همچنين بخش کشاورزي کشور مي تواند يکي از مباني و موتورهاي محرک اقتصاد ملي باشد.

امير حسين شاهمير در گفت و گو با خبرنگار نگاشته در خصوص سياست هاي اقتصادي کشاورزي جمهوري اسلامي ايران و نقش اقتصاد کشاورزي در تحکيم مباني اقتصاد مقاومتي اظهار کرد: بيکاري يکي از چالش هاي پيش روي دولت است و کشاورزي که در کلان اقتصاد ملي ما نقش بسيار ارزشمندي دارد با وجود داشتن سهم کم در توليد ناخالص ملي، بيش از 10 درصد سهم اقتصاد ناخالص ما (gdp) متعلق به کشاورزي است اما واقعيت اين است که بخش کشاورزي سهم بسيار قابل توجهي در ايجاد فرصت هاي اشتغال دارد، بنابراين در مباني اقتصاد مقاومتي و اقتصاد درون زا يکي از فاکتورهاي مهم، پرداختن به قابليت ها و استعدادهاي ملي است.

در راستاي افزايش توليد محصولات وارداتي در کشور قدم برداريد

وي تاکيد کرد: به جاي اينکه ما سالانه مقادير متنابهي صرف واردات کالاهاي خارج از کشور مانند واردات گندم در سال 2008 ميلادي کنيم که بالغ بر 7 ميليون تن گندم واردات صورت گرفت و ايران به چهارمين وارد کننده بزرگ گندم در جهان تبديل شد، بهتر است به گونه اي عمل کنيم تا با استفاده از ظرفيت و پتانسيل هايي بکه در جمهوري اسلامي ايران وجود دارد به سمت افزايش توليد اين محصول در داخل کشور حرکت کنيم تا فوايد آن در اقتصاد ملي کشور چرخش داشته باشد. در همين راستا بخش کشاورزي کشور مي تواند يکي از مباني و موتورهاي محرک اقتصاد ملي باشد.

مسدود شدن راه دسترسي ملت به غذا تهديدي خطرناک تر از جنگ افزارهاي کشنده است

معاون بازرگاني خارجي با اشاره به اينکه کشاورزي امکان اشتغال زايي و تامين امنيت غذايي را دارد، گفت: يکي از تهديد هاي بالقوه در آينده مناسبات جهان، استفاده از موشک و جنگ افزارهاي کشنده نيست بلکه مسدود کردن راه دسترسي ملت ها به غذا است.
شاهمير عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزي براي دومين بار به عنوان عالي ترين وزراتخانه در تحقق منويات مباني اقتصاد مقاومتي انتخاب شده است که در اين ميان بخش تامين گندم به عنوان قوت غالب مردم به حوزه مسئوليت ما مربوط مي شود.
به گفته وي با توجه به سنوات مختلف در ايران به طور متوسط حدود 6 ميليون و صد هزار هکتار تا 6 ميليون و چهارصد هزار هکتار زمين زير کشت ديم مي رود که حدود دو سوم آن گندم ديم است. در سال هايي بکه گندم و ميزان نزولات آسماني کاهش پيدا مي کند، طبيعي است توليد گندم نيز کمتر شود. بنابراين در صورتي که به منحني توليدات محصولات گندم در 20سال گذشته دقت کنيد متوجه يک نوسان و فراز و فرود مي شويد.
معاون بازرگاني خارجي با بيان اينکه ايران از نظر جغرافيايي در مدار 23 درجه و منطقه خشک و نيمه خشک قرار گرفته است که متوسط نزولات آسماني بين 220 تا 250 ميلي متر است، افزود: در چنين شرايطي حرکت به سمت خوداتکايي و خود بسندگي گندم هنرمندانه است. خودبسندگي به اين معناست که ما هر آنچه نياز داريم در داخل کشور توليد کنيم و توليدات داخلي براي کشورمان کافي باشد و خود اتکايي به اين منظور که تا مقدار بسياري از محصولات مورد نياز را در داخل توليد کنيم و در شرايط ضروري امکان واردات از ساير نقاط جهان را داشته باشيم.
شاهمير تصريح کرد: امسال متولي خريد بيش از 10 ميليون تن گندم خواهيم بود که با ارقام حاشيه اي در مجموع 20 هزار ميليارد تومان هزينه خواهيم کرد و در صورت نياز براي غني سازي از گندم وارداتي بخش خصوصي استفاده مي کنيم. سال گذشته بخش بازرگاني دولتي به عنوان متولي تامين حداقل کالاي استراتژيک هيچ گندمي وارد نکرد و در سال جاري نيز به همين منوال پيش خواهد رفت اما در صورتي که مجموعه اي گندم وارد کرده باشد مي تواند آن را به شرکت بازرگاني دولتي بفروشد.

پيش بيني توليد سالانه 500 هزار تن گندم دوروم در ايران

وي با اظهار به اينکه هفته اول خرداد ماه حدود يک ميليون و 800 تن گندم در منطقه خوزستان برداشت شده است، گفت: گندم دوروم نيز در منطقه خوزستان توليد مي شود و ما پيش بيني مي کنيم که سالانه ميان 400 تا 500 هزار تن گندم دوروم که در صنايع پاستا و ماکاروني سازي کاربرد دارد، توليد کنيم. در حال حاضر گندم دوروم نسبت به گندم آسيابي از فاصله قيمت قابل توجهي برخوردار است و به دليل کمبود برداشت در مناطق مختلف به ويژه در استراليا و کانادا فاصله بين قيمت گندم دوروم و آسيابي رو به افزايش است.
معاون بازرگاني خارجي با توجه به اينکه وزارت جهاد کشاورزي و شرکت بازرگاني دولتي سعي دارند تا زمينه صادرات گندم دوروم را فراهم کنند، گفت: سال گذشته شرکت هاي بين المللي ايتاليا از گندم دوروم ايران نمونه برداري کردند و از کيفيت آن بسيار راضي بودند، به خصوص رطوبت آن نسبت به ساير گندم ها که داراي 11 تا 12 درصد رطوبت است، 8 درصد رطوبت دارد که اين از امتيازات خاص کشورمان است.

ايران توان تبديل شدن به هاب منطقه اي را دارد

شاهمير موقعيت خاص استقرار ايران را نسبت به کشورهاي همسايه مناسب و يک امتياز دانست و در اين باره تشريح کرد: اکثر کشورهاي همسايه ايران به آب هاي آزاد دسترسي ندارند و land locked هستند که اين باعث شده بخش عمده اي از نيازهاي خود به غلات را از طريق ايران برطرف کنند و به همين دليل کشور توان تبديل شدن به هاب يا مرکز تجمع و توزيع غلات را دارد. کشور قزاقزستان، روسيه و اکراين بزرگترين توليد کنندگان غلات جهان هستند.
وي ادامه داد: قزاقزستان به طور متوسط سالانه حدود 15 ميليون تن گندم توليد مي کند و در برخي سال ها حتي تا 24 ميليون تن هم مي رسد در صورتي که تنها 17 ميليون نفر جمعيت دارد و به همين دليل احتياج به صادرات دارد و با وجود کريدورهاي ترانزيتي بين ما و ايجاد کريدور سبز که موانع تعرفه اي با روسيه را به حداقل رسانده مي تواند تسهيل کننده تحقق ايده تبديل ايران به هاب منطقه اي باشد.

شرايط اقليمي عامل نوسانات توليد و واردات گندم

معاون بازرگاني خارجي در خصوص نوسان توليد گندم و واردات آن توضيح داد: دليل اينکه ميزان واردات گندم کشور دچار نوسان مي شود بيش از هر چيز متاثر از شرايط اقليمي ايران است و ما در يک منطقه خشک و نيمه خشک هستيم که دو سوم سطح زمين زير کشت گندم ديمي است و چناچه باران نيايد از متوسط ميزان برداشت سالانه هيچ محصولي برداشت نمي شود. در حقيقت ما در منطقه اي قرار گرفتيم که يک تغيير اقليمي چند روزه مي تواند محصول يک منطقه را از بين ببرد، در چنين شرايطي هيچ کشوري نمي تواند پيش بيني کند که برنامه هاي او تحقق پيدا خواهد کرد که اين موضوع در مورد کشور ما به دليل کمبود آب مقداري بيشتر است.
شاهمير با تاکيد بر اينکه مديريت تامين غلات بيش از هر چيز به اقتصاد کشاورزي کشورها مرتبط است، گفت: توانمندي کشورها در راهبري استراتژي اقتصاد کشاورزي مي تواند به آنها کمک کند تا در زمينه واردات منظم تر عمل کنند و در ايران با سياست هاي متخذه اخير در تعقيب اقتصاد مقاومتي، اهتمام به خريد محصولات داخلي و افزايش قيمت خريد تضميني بيش از نرخ تورم، نشانه علاقه دولت به تقويت بنيه هاي بخش کشاورزي است.

عبور موقت براي صنف و صنعت ضمانت اجرايي دارد

وي در پايان خاطر نشان کرد: بخش صنعتي کشور مانند صنعت ماکاروني، بخش توليد آرد و بخش هاي مرتبط با استارچ و صنعت نشاسته و همچنين بخش هايي بغير از بخش صنعتي مانند شيريني پزي و صنايع وابسته به مصرف گندم وارداتي مي توانند گندم مورد نياز خود را در جهت صيانت از منافع ملي از ما تهيه کنند و اگر زماني احتياج به صادرات باشد براي واردات به منظور صادرات به آنها اجازه داده مي شود و ضمانت اجرايي دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا