آردداخلیشماره 57گفتگوگفتگو با بخش خصوصیماکارونی

افزایش سرانه ماکارونی در سال99، فرصتی برای پویایی صنعت ماکارونی

نایب رئیس هیئت مدیره شرکت تک ماکارون:

افزایش سرانه ماکارونی پویایی صنعت ماکارونی را رقم زد. سال 99 یکی از خاص ترین و غیر قابل پیش بینی ترین سال ها برای صنایع کشور به ویژه صنایع غذایی بود. عده زیادی از بنگاه های اقتصادی با رکود شدید و تحولات عظیم مواجه شدند اما همانطور که کرونا تهدیدی بزرگ بود برخی صنایع موفق شدند تا به عنوان فرصت از آن استفاده کنند.

اگر چه شرایط کرونا در ایران با سایر کشورها نیز بسیار تفاوت داشت چرا که شرایط خاص اقتصادی کشور، تورم، تحریم های بانکی، عدم انتقال وجوه در سطح بین المللی، از دست رفتن بازارهای صادراتی و عدم امکان آسان تامین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه همگی از چالش های بزرگ صنایع و همچنین صنعت ماکارونی کشور بود.

با نگاهی گذرا به آمار و ارقام متوجه افزایش سرانه مصرف ماکارونی در کشور می شویم. نتیجه ای که حاصل افزایش آگاهی مردم در خصوص مصرف محصولات ایمن و بهداشتی است. البته از سوی دیگر تورم موجود و کاهش قدرت خرید مردم آنها را به سمت خرید محصول ارزان و بصرفه ماکارونی در سبد غذایی خانوار نیز سوق داده است و سرانه ماکارونی در کشور افزایش یابد.

مطلب فوق بخشی از گفته های آقای مهندس کاشانی نایب رئیس هیئت مدیره و مدیر بازرگانی شرکت تک ماکارون است. وی در گفتگو با نگاشته به نقاط عطف صنعت ماکارونی در سال 99 پرداخته است.

وی در ابتدا گفت: مهمترین نقطه عطف صنعت در تامین مواد اولیه به مسئله خرید مستقیم گندم دوروم از کشاورزان بازمی گردد که بخش زیادی از دولت در زمینه لجستیک و ذخیره سازی گندم دوروم سلب مسئولیت کرد. خوشبختانه دولت با اعتماد به شرکت های بزرگ تولید کننده ماکارونی به موفقیتی بزرگ دست یافت. حاصل این اعتماد را در سال 1400 به ضرس قاطع در میزان کشت گندم کشور خواهیم دید.

افزایش دوبرابری کشت دوروم در کشور، نتیجه اعتماد دولت به صنعت ماکارونی

این فعال صنعت ماکارونی افزایش دوبرابری ظرفیت تولید گندم کشور را از مصادیق و نتایج واگذاری خرید گندم دوروم به ماکارونی سازان عنوان کرد و افزود: قطعا امسال به امید خدا نه تنها کاهشی در تولید دوروم نخواهیم داشت بلکه با تشویق افزایش خرید چند درصدی دوروم از کشاورزان توسط شرکت های بزرگ ماکارونی، با انگیزه ای چند برابر در استان های کشور برای کشت این نوع گندم مواجه خواهیم بود. از سوی دیگر با توجه به افزایش سرانه ماکارونی باید تولیدات خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه ماکارونی سازان توان مدیریت این صنعت را به عنوان یک تشکل قدرتمند و اصیل در کشور دارند، گفت: در تمامی دوران پاندمی نیز هیچ گونه کمبودی در فروشگاه ها و سیستم توزیع در حوزه تامین این محصول نداشته ایم. وی تاکید کرد که دولت با آزادسازی کامل صنعت ماکارونی نه تنها به رشد صنعت کمک خواهد نمود؛ بلکه با حذف نرخ دستوری امکان تعدیل هر چه بیشتر نرخ نهایی ماکارونی، با توجه به قدرت خرید مردم در سطح جامعه نیز مهیا خواهد شد. لذا به عنوان یک تولید کننده اصلی ماکارونی در بازار خواستار آزادسازی کامل این صنعت و اعتماد کامل به تولیدکنندگان و مدیران ماکارونی ساز از سوی دولت هستیم، اعتمادی که بارها و بارها توسط دولت محک خورده است.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا