داخلیشماره 44غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمواردات غلات

واردات غلات و افزایش بیش از 50 درصدی آن به کشور در سال های اخیر

رییس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور:

غلات حدود ۲۱ درصد سهم مصرف غذایی هر خانوار ایرانی را تشکیل می دهد که در عین حال بیش از ۵/۱۶ درصد صادرات ایران هم متشکل از غلات است بنابراین تولید، واردات و فرآوری غلات سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور ایفا می کنند. واردات غلات در ایران همواره ارتباط مستقیمی با میزان نزولات آسمانی و سیاست های حمایتی دولت مانند تامین بذور اصلاح شده، کود شیمیایی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی داخلی مانند گندم دارد.

به عنوان مثال واردات انواع غلات در سال زراعی ۸۹-۸۸ تنها بالغ بر ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود، درحالیکه میزان واردات سال ۹۷-۹۸ از دو برابر آن نیز فراتر رفت و به رقم ۱۳ میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسید. میزان واردات غلات در کشور در خلال ۱۰ سال گذشته به طور متوسط بالغ بر ۸ میلیون تن بوده که ۴۹ درصد آن را ذرت و ۲۵ درصد آن را گندم تشکیل داده است.

 

واردات غلات و افزایش بیش از 50 درصدی آن به کشور در سال های اخیر

 

خلیلی، رییس هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور با ذکر مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: کشورهای مختلفی در امر تامین غلات ایران مشارکت دارند که میزان واردات از این کشورها بستگی به نوع غلات وارداتی، میزان تولید، کیفیت، قیمت آنها در مقاطع مختلف زمانی و سهولت واردات کالاهای کشاورزی از کشورهای مذکور دارد. به عنوان مثال ایران در مقاطع مختلف از کشورهای متفاوتی مانند آرژانتین، برزیل، امریکا و چین نیز ذرت وارد کرده است.

 

روسیه، برزیل و اوکراین به مهمترین تامین کنندگان غلات کشور تبدیل شده اند

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به علت تشدید تنش های سیاسی و امنیتی بین ایران و امریکا، واردات ذرت از امریکا به طور کلی متوقف و واردات ذرت از آرژانتین نیز به علت ملاحظات قرنطینه ای و دامپزشکی محدود و ممنوع شده است، گفت: در همین اثنی کشور برزیل به بزرگترین تامین کننده ذرت کشور تبدیل شده و اوکراین نیز پس از آن قرار دارد. فدراسیون روسیه که در خلال سال های گذشته با اصلاح ساختار کشاورزی و خصوصی سازی واقعی و گسترده موفق به افزایش قابل توجه تولید غلات و به بزرگترین صادرکننده گندم جهان تبدیل شده است نیز در خلال ۳-۲ سال گذشته به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی جو و ذرت مورد نیاز کشور در آمده است. بخشی از نیاز جو علوفه ای صنایع دام و طیور کشور نیز از قزاقستان تامین می شود.

نقش بخش خصوصی در تامین نهاده ها و واردات غلات

 

خلیلی در خصوص نقش بخش خصوصی در تامین نهاده ها و واردات آن اظهار کرد: بخش خصوصی به عنوان موتور محرکه واقعی اقتصاد ملی می تواند در راستای ایفای حقوق و وظایف مصرح در قانون اساسی نقش بسیار قابل توجهی در تامین به موقع و به اندازه نهاده های مورد نیاز کشور ایفا کند. چالاکی، سرعت، دقت عمل و رعایت اصل صرفه جویی موجب می شود تا بخش خصوصی همواره در کوتاه ترین زمان و رقابتی ترین قیمت های ممکن، نهاده های با کیفیت مورد نیاز بازار را تامین کند. تجارب ارزنده سال های گذشته علیرغم اعمال تحریم های گسترده امریکا بهترین نشان این مدعا است.

 

مشکلات و چالش های پیش روی واردکنندگان

وی در ادامه به مشکلات و چالش های پیش روی واردکنندگان اشاره کرد و گفت: این مشکلات بیش از هر چیز متاثر از تبعات تحریم های بی رحمانه مقامات امریکایی است. علیرغم آنکه دولت و وزارت خزانه داری امریکا اعلام کرده اند که مواد غذایی مشمول تحریم های بی سابقه و غیر انسانی گسترده آنها نیست، آنها در عالم واقع با مسدود کردن تمامی کانال های نقل و انتقالات مالی، تحریم و تحدید تمامی عملیات بانکی، شرکت های کشتی رانی و بیمه گذاری ایرانی و همچنین طولانی و ایذایی کردن مراحل اخذ مجوز اداره کل خزانه داری امریکا، عملاً شرایطی را فراهم کرده اند

که هیچ کدام از شرکت های بزرگ تامین غلات تمایلی به انجام معامله با شرکت های دولتی و خصوصی وارد کننده غلات ایرانی را ندارند. ترس بانک های بین المللی از مجازات های سنگین مالی خزانه داری امریکا که در تحریم های قبلی علیه بانک های معتبر بین المللی اعمال شده است نیز در این میان آنها را از هرگونه ورود و انجام تعاملات مالی و بانکی تجار ایرانی بر حذر می دارد. این موارد در نهایت ‌موجب افزایش بسیار قابل توجه هزینه نقل و انتقالات مالی مربوط به عملیات خرید محمولات غلات شده و در موارد متعددی کشتی های حامل نهاده های دام و طیور وارداتی مجبور هستند که روزها و هفته های طولانی در بنادر کشور منتظر دریافت ثمن معاملات مربوطه و صدور مجوز ترخیص کالا بمانند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا