آردآردسازانداخلیشماره 43غلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

آزادسازی صادرات آرد تنها راهکار برون‏رفت کارخانجات آرد از مشکلات اقتصادی

در گفتگو با مدیرعامل آرد لاله اصفهان

آزادسازی صادرات آرد تنها راهکار برون‏رفت کارخانجات آرد از مشکلات اقتصادی

با توجه به مرکزیت استان اصفهان و اختصاص عنوان پایتخت نان ایران به این استان، آردسازان اصفهان خواستار توزیع گندم مطلوب‌ برای تولید آرد کیفی در این استان هستند. از سوی دیگر چند نرخی بودن قیمت آرد و پائین بودن میزان نقدینگی کارخانجات آرد سبب شده است تا بخش وسیعی از ظرفیت تولید این واحدها آزاد باشد و سرمایه‌گذاری کلان و تجهیزات آنان روز به روز مستهلک‌تر شوند. محمدرضا عباس‌زاده، مدیرعامل کارخانه آرد لاله اصفهان یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین واحدهای تولید آرد در اصفهان است که توانسته با بهره‌مندی از ماشین‌آلات و تکنولوژی روز سهم به سزایی را در تامین آرد اصفهان و استان‌های اطراف داشته باشد. لذا نگاشته در این شماره میزبان ایشان شده است.

آزادسازی صادرات آرد تنها راهکار برون‏رفت کارخانجات آرد از مشکلات اقتصادی

عباس‌زاده در گفتگو با خبرنگار نگاشته با بیان اینکه کیفیت گندم امسال اصفهان متوسط بوده است، گفت: تولید آرد، نان، شیرینی، پاستا متناسب با استانداردهای جهانی مستلزم واردات گندم خارجی و اختلاط آن با گندم داخلی است. از سوی دیگر با توجه به ادعای مسئولان مبنی بر خودکفایی گندم و مازاد آن در کشور، آزادسازی صادرات آرد به کشورهای افغانستان و عراق می‌تواند کمک شایانی را به رونق اقتصادی کارخانجات آرد کند چراکه پس از ممنوعیت صادرات آرد در ایران، ترکیه بازار مساعد صادرات آرد به افغانستان و عراق را در اختیار خود گرفت.

70 درصد ظرفیت آزاد کارخانجات آرد در انتظار رفع موانع صادراتی

وی با اشاره به اینکه کارخانجات آرد کشور با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند، گفت: 70 درصد ظرفیت آزاد این واحدها بهترین فرصت برای صادرات آرد به کشورهای همسایه و درآمدزایی است که تحقق این امر، تسهیل واردات گندم، مراحل اداری و بانکی گمرک و نقل و انتقالات ارزی را می‌طلبد. همچنین برای پس‌گیری بازار صادرات آرد به کشورهای همسایه باید کیفیت گندم و آرد خود را به سطح کیفیت آرد ترکیه ارتقا دهیم تا در این بازار تجاری حرفی برای گفتن داشته باشیم.

خبرنگار: فاطمه بغدادی

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا