داخلیشماره 39غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمیارانه گندم

یارانه گندم صنف و صنعت و تاثیر بر تسریع در روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

بر اساس تصمیم مجلس حدود 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی در سال 98 در نظر گرفته شده است که نوع کالا و تشخیص آن بر عهده دولت می‌باشد. لذا بر این اساس حذف یارانه گندم صنف و صنعت، اقدامی موثر برای کمک به منبع پرداخت هزینه‌های گندم‌کاران و  شفاف‌سازی هزینه‌های دولت است. چراکه با اعمال این قانون احتمال وجود رانت و فساد در این سیستم از بین می‌رود.

یارانه گندم صنف و صنعت و تاثیر بر تسریع در روند پرداخت مطالبات گندم‌کاران

علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه سالانه حدود 3 میلیون تن گندم 900 تومانی به صنف شیرینی‌پزی، ماکارونی و کارگاه‌های تولید نشاسته اختصاص می‌گیرد، گفت: با توجه به عدم دربرگیری این اقلام در سبد غذای اصلی کل جامعه، اختصاص ارز دولتی برای آن با توجیه اقتصادی و دلیل منطقی همراه نمی‌باشد. لذا بر اساس تصمیم مجلس مصوب شد تا هزینه قیمت تمام شده و یا قیمت خرید این اقلام در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا از محل این مابه‌التفاوت هزینه فروش گندم کشاورزان در فاصله زمانی حداکثر دو هفته پرداخت شود.

مدت زمان واریز یارانه گندم صنف و صنعت

این در حالی است که سال‌های گذشته 3 تا 4 ماه زمان لازم بود تا بهای فروش گندم در اختیار کشاورز قرار بگیرد.

مبادلات محصولات کشاورزی نیازمند عرضه در سیستم بورس توانمند است

وی در خصوص عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا اظهار کرد: متاسفانه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا با وجود ضرورت، تاکنون بازتاب وسیعی نداشته است. از سوی دیگر تسریع فرآیند فروش محصولات و تسویه حساب‌های مالی تولیدکنندگان و کشاورزان وجود چنین سیستمی را در کشور می‌طلبد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا