آردداخلیشماره 56گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمگندم دورومیارانه گندم

گندم صنف و صنعت و علت پشت پرده کاهش سهمیه آن در کارخانجات آرد چیست؟

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی پاسخ می‌دهد

در پی زمزمه‌های کاهش سهمیه گندم صنف و صنعت در استان آذربایجان شرقی و کاهش حجم تولید آرد صنف و صنعت این استان، نگاشته در راستای رسالت خبری خود این موضوع را از مهندس ابوالحسنی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان شرقی پیگیر شده است

 

به گفته این مقام مسئول، توزیع و تامین گندم صنف و صنعت استان‌ها بر اساس دستورالعمل معاونت بازرگانی شرکتGTC صورت می‌گیرد که سهمیه گندم صنف و صنعت طبق میانگین عملکرد کارخانجات آرد در سال 98 در نظر گرفته شده است. در این میان، کارخانجاتی که خرید گندم خود را از طریق بخش خصوصی و بدون ثبت در سامانه‌های دولتی انجام دادند، با مشکل مواجه شده‌ و معتقد به محدودیت سهمیه با وجود مصرف زیاد هستند.

وی با بیان اینکه ملاک تخصیص سهمیه به آردسازان، میزان خرید ثبت شده در سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران است که مالیات بر ارزش افزوده نیز بر اساس آن تعیین می‌گردد، گفت: هر کارخانه‌ای که مسیر درست و قانونی را در پیش گرفته باشد، قاعدتا نباید مشکلی برای تامین گندم صنف و صنعت خود داشته باشند.

فرار مالیاتی کارخانجات آرد به بهای کاهش سهمیه گندم صنف وصنعت

ابوالحسنی با اشاره به اینکه خرید گندم کارخانجات از بازار آزاد و فروش آرد آن نیز باید در سامانه‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران به ثبت برسد، گفت: متاسفانه برخی از کارخانجات آرد به دلیل فرار مالیاتی و امتناع از فروش سبوس به نرخ دولتی از ثبت خرید و فروش‌ آرد خود در سامانه ممانعت کردند و همین موضوع سبب کاهش میانگین عملکرد آن در سال گذشته شده است.

 

وی در خصوص اقدامات اداره غله آذربایجان شرقی برای افزایش سهمیه گندم صنف و صنعت کارخانجات آرد اظهار کرد: در راستای تامین گندم صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی نامه‌ای با امضای استاندار آذربایجان شرقی برای شرکت بازرگانی دولتی ایران ارسال گردیده است.

 

ابوالحسن زاده در بخش دیگر مصاحبه ادامه داد: اعلام نرخ 4000 تومان برای خرید تضمینی گندم سال 1400 در مقایسه با قیمت 2700 تومانی سال 99، منجر به ایجاد حرص و ولع در برخی از سودجویان برای انباشت گندم در انبارهای آنان گردیده است که این موضوع با نزدیک شدن به عید تشدیدتر خواهد شد.

ثبت و ضبط محموله آرد قاچاق از تهران در شهرستان میانه

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی در خصوص قاچاق آرد از تهران به سایر استان‌ها اظهار کرد: در حال حاضر، حرف و حدیث‌هایی مبنی بر قاچاق آرد از تهران به استان‌های کشور وجود دارد که باید با مستندات همراه باشد. لذا اداره غله آذربایجان شرقی و کارگروه آرد و نان استان برای کنترل این موضوع اقدام به استقرار اکیپ‌های نظارتی در ورودی‌های استان نموده است که چندی پیش توانست محموله آرد قاچاق از تهران را در ورودی شهرستان میانه را ثبت و ضبط کند. تا مصرف گندم صنف و صنعت از طریق کاررخانجات استان تامین شود.

نیروی محرکه سودجویان برای قاچاق آرد

ابوالحسن‌زاده تفاوت قابل ملاحظه نرخ آرد یارانه‌ای و آرد آزاد را عاملی مهم برای قاچاق آرد دانست و افزود: وقتی قیمت آرد یارانه‌ای کیسه‌ای 33 هزار تومان و در بازار آزاد، کیسه‌ای 200 هزار تومان باشد، به طور قطع، سودجویان برای قاچاق آرد طعمه پهن خواهند کرد.

 

 

وی در خصوص مجوز برای احداث کارخانه آرد جدید در استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در حال حاضر، ظرفیت ذخیره سازی و سیلوهای استان بالغ بر یک میلیون و 200 هزار تن می‌باشد که میزان تولید گندم استان در خوشبینانه‌ترین شرایط حدود 600 هزار تن خواهد بود. از سوی دیگر، کارخانجات آردسازی استان با نیمی از پتانسیل خود فعالیت دارند که در این شرایط افتتاحیه کارخانه جدید مقرون به صرفه نخواهد بود.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا