داخلیسرمقالهشماره 69

گندم زیر تیغ جنگ در اوکراین

جنگ در اوکراین/ درگیری بین روسیه و اوکراین به عنوان بزرگترین صادرکنندگان گندم دنیا قیمت این محصول را به بالاترین رقم از  سال 2008 تا به الان رسانده و احتمال بالا رفتن قیمت موادغذایی در جهان را افزایش داده است.

بنا به ادعای رئیس بانک جهانی جنگ در اوکراین در زمان بدی برای جهان رخ می‌دهد چراکه تورم از قبل در حال  افزایش بود و این درگیری آن را پررنگ‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگر، افزایش قیمت‌ها و عرضه ناکافی گندم، کشورهای با اقتصاد ضعیف در خاورمیانه و شمال آفریقا را که بخش عمده گندم خود را از روسیه و اوکراین خریداری می‌کنند، در آستانه بحران قرار داده است.

اینک که تمام بازارهای جهانی از ارز گرفته تا نفت و تا مواد غذایی تحت تاثیر بحران اوکراین قرار گرفتند، اهمیت خودکفایی در تولید محصولات استراتژیکی همچون گندم بیش از پیش در ایران احساس می‌شود چرا که در این موقعیت، سایر تولیدکنندگان گندم با سواستفاده از وضعیت، نرخ فروش گندم را بالا برده‌اند و کشورهای واردکننده‌ای همچون ایران باید با صرف قابل توجهی از ارز، گندم خود را خریداری نمایند.

امید است که دولت‌مردان ایران از درگیری اوکراین و روسیه عبرت بگیرند و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در درون یک سبد نگذارند؛ مدیران آگاه باشند که معطوف‌سازی واردات گندم از چندین کشور خاص و همسایه می‌تواند امنیت غذایی را تهدید کند. لذا مسئولان باید علاوه بر تقویت دیپلماسی اقتصادی و گسترش تجارت با کشورهای مختلف، نگاه ویژه‌ای را نیز معطوف به تولید داخل و حمایت از گندم‌کاران نمایند. تا با کوچک‌ترین تنش، بازار لرزان اقتصاد کشور به لرزه در نیاید.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا