آردآردسازانداخلیشماره 60گندمگوناگون

گذری بر زندگی حاج غلام گل‌محمدی، پیشکسوت صنعت آرد

حاج غلام گل‌محمدی از پیشکسوتان صنعت آرد و نان کشور است که چندی پیش در 87 سالگی درگذشت. این فعال آسیابانی تجربیات ماندگاری را از خود در تاریخ صنعت غلات کشور بر جای گذاشته است و کمتر کسی هست که دستی در آسیاب داشته باشد و نام غلام گل‌محمدی را به عنوان پیشکسوت و الگو، در این صنعت نشنیده باشد.

نگاشته در این شماره به پاس قدردانی از تلاش‌های این فعال ارزشمند صنعت کشور و گرامیداشت یاد و خاطره حاج غلام گل‌محمدی به مرور سوابق و فعالیت کاری این بزرگ‌مرد عرصه آسیابانی پرداخته است.

گذری بر زندگی حاج غلام گل‌محمدی، پیشکسوت صنعت آرد

حاج غلام گل‌محمدي متولد ٢ بهمن سال١٣١٣ خورشيدي در محله‌ی جومستان دروازه در شهر تويسركان بود که در ابتدا بدون دريافت مزد براي آب‌وجارو كردن مغازه نانوايي به كار مشغول مي‌شود و بعدها به دليل شوق و علاقه زياد به كار در نانوايي، به‌تدریج الك كردن آرد و نمك كوبيدن را ياد می‌گیرد؛ سپس چيدن در تنور با آجر و خاكستر را به عهده مي‌گيرد. پس از مدتي به کار پيشكاري و كمك شاطري و نان‌دهی در مغازه سنگكي پذيرفته مي‌شود. سپس يك مغازه نانوايي اجاره کرد و گاهي اوقات خود در كسوت شاطر، نان مي‌پخت. وی بين مردم و مشتريان با عنوان شاطر غلام معروف بود سپس نانوايي سنگكي پيروز را راه‌اندازي مي‌كنند.

مدتی بعد شاطر غلام به دلیل برخورد بد منشي دفتر فروش آرد يكي از كارخانه‌هاي آرد، بسيار آزرده‌خاطر مي‌شود و تصمیم می‌گیرد تا خود، گندم مرغوب را خريداري کند و با مساعدت و همراهي فروشنده، دو تن گندم خریداری و آرد می­كند.

مرغوبيت آرد موجب مي‌شود تا نان‌هاي خوش‌طعم و عطر و سفیدرنگ به دست مشتري داده شود و بدين ترتيب نانوايان ديگر نيز، طالب خريداري آرد از آقای گل‌محمدي مي‌شوند و به‌این‌ترتیب، شاطر غلام به خريد گندم و فروش آرد ورود پيدا مي‌كند.

آقای گل‌محمدي نخستین دكان نان سنگكي ماشيني در كرمانشاه را داير مي‌كند كه پس از مدتي با موانع و مشكلات مواجه مي‌شود و تصمیم به خريد كارخانه آرد يا احداث آن در قطعه زميني می‌گیرد.

حاج غلام گل‌محمدي از همان دوران بچگي تا همين اواخر عمر همواره قدم‌هاي عملي همچون ايجاد چندين نانوايي لواشي و سنگكي، احداث آسياب سنگي، راه‌اندازي كارخانه آرد به نام خوشه گندم برداشته بود و در میان این‌همه تلاش از مسائل اجتماعي نيز غافل نبوده است.

گوشه‌ای از خدمات و فعالیت‌های اجتماعی حاج غلام گل‌محمدی به شرح زیر است:

  • فعالیت به عنوان نماينده هلال‌احمر و ناظر در امور زندانيان عراقي در محل اسكان آن‌ها در مسجد ناصري كرمانشاه
  • عهده‌دار شدن وكالت اطفال بزهكار در دادگستري در جهت دفاع از حقوق كودكان و نوجوانان كه آگاهانه يا بر اثر شرايط بد روزگار به دامن خلاف كشيده مي‌شدند.
  • پذیرفتن مدیریت شركت تعاوني نانوايان كرمانشاه به منظور انجام كارهاي مهم مانند سهميه‌بندي آرد بين نانوايان
  • مسئوليت توزيع و تقسيم صد واحد ساختمان تک‌واحدی در محله دولت‌آباد به عنوان نماينده هلال‌احمر
  • احداث يك باب دبيرستان فني و حرفه‌اي به نام خوشه گندم
  • كمك به زندانيان
  • احداث يك واحد كارگاه خياطي در دبيرستان حضرت معصومه
  • احداث نانوايي و آشپزخانه در محل پادگان آموزشي ورمنجه كرمانشاه

-كمك به خريد لوازم‌تحریر و لباس كودكان نيازمند

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا