داخلیشماره 15گفتگوگفتگوی ویژهگندم

کيفيت گندم صادراتي ايران از حد انتظار مشتري بالاتر بوده است

صادرکننده گندم ايران از نقطه قوت صادرات می گويد؛

کيفيت گندم صادراتي ايران از حد انتظار مشتري بالاتر بوده است! انعکاس خبر صادرات گندم ايران، در داخل کشور و فضاي بين المللي در يک ماهه اخير نشان از حضور مثبت ايران در باشگاه صادر کنندگان گندم و توانايي ايران در توليد گندم و نيز معرفي محصول کشورمان به بازارهاي جهاني دارد. اما در کنار اين موارد پرداختن به جزئيات اين صادرات، مراحل و مشکلاتي که صادرکننده با آن مواجه بود؛ خالي از لطف نيست.

به گفته آقاي مهرزاد جمشيدي مديرعامل شرکت آرد خوشه فارس-خريدار 35 هزار تن گندم صادراتي از بورس- کار صادرات گندم با شرايطي بسيار سخت و در بازه زماني فشرده انجام گرديد. با ايشان به گفتگو نشسته ايم تا از جزئيات اين صادرات باخبر شويم.

صادرات امري بسيار سخت و فرآيندي نفس گير است

وي در ابتدا با بيان اينکه صادرات امري بسيار سخت و فرآيندي نفس گير است، گفت: به طور کلي مکانيزم خريد و امور گمرکي در مورد واردات کالا به کشور، آسان تر است؛ علاوه بر اين، درباره صادرات گندم، چالش بزرگ، عرضه و ارائه کالايي است که ذات آن مطابق با استانداردهاي بين المللي نيست و گندم ايران قبل از صادرات حتما بايد بوجاري شود و افت غير مفيد آن به حداقل برسد تا آماده ارائه به بازار گردد.

وي در خصوص روند خريد گندم صادراتي اظهار داشت: 35 هزار تن گندم با قيمتي که روي تابلوي بورس ارائه شده بود، توسط شرکت آرد خوشه فارس و در فضايي بسيار شفاف و با قيمت مشخص خريداري شد. مشتريان ديگري نيز گندم را براي مشتقات آرد مانند ما خريداري کردند.

در واقع برخلاف نظر بسياري، اين گندم به ما واگذار نشد، بلکه به صورت کاملا شفاف از روي تابلوي بورس خريداري و در بازارهاي بين المللي توسط خوشه فارس ارائه گرديد.

چرا کشور عمان، مقصد صادراتي شد؟

جمشيدي در خصوص انتخاب کشور عمان به عنوان اولين مقصد صادراتي اذعان داشت: در فاز اول تلاش کرديم تا گندم را در بين مشتريان حوزه خليج فارس عرضه کنيم چرا که ريسک صادرات آن به دليل عدم شناخت از گندم ايران بسيار بالا بود. لذا تلاش شد گندم به کشوري ارائه شود که ارتباط خوب و توانمندي با ايران داشته و داراي سيستم بانکي بهتري نسبت به ساير کشورها باشد.

به عنوان مثال اگر اين معامله با کشور امارات انجام شده بود (با توجه به شرايط سياسي پيش آمده) به طور قطع در بحث مالي معامله با مشکل مواجه مي شديم. لذا امکان انتقال پول از اولويت هاي مورد نياز اين صادرات بود.

گندم صادراتي مربوط به کدام استانها بود؟

مديرعامل شرکت آرد خوشه فارس در پاسخ به نوع گندمهاي صادر شده اظهار داشت: گندم انباشته شده در انبارهاي استان خوزستان و فارس به دليل نزديکي محل حمل انتخاب شدند و اگر مشکلي در خصوص حمل وجود نداشت، شايد گندم استان هاي ديگر که کيفيت بهتري داشتند نيز براي صادرات مورد استفاده قرار مي گرفتند.

در بحث انتخاب گندم دو چالش اساسي وجود داشت؛ نخست اينکه بخش زيادي از گندم سال 95 آلوده به آفات انباري بود، همچنين گندم سال 96 که تازه برداشت شده بود؛ به دليل تازه بودن و گلوتن ايندکس پايين، ارزش آسياباني مطلوبي نداشت؛ چرا که گلوتن ايندکس گندم هاي مشاهده شده، بين 28 تا 34 بود، در صورتي که عدد ايده آل براي اين ايندکس بايد بالاي 80 باشد.

وي در خصوص کيفيت گندم صادر شده يادآور شد: گندمي که صادر شد از نظر کيفيت در سطح مناسبي بود و کارخانه اي که در عمان گندم صادر شده را مورد استفاده قرار مي دهد، از ما مشاوره آسياباني مي خواهد و به دنبال شناسايي گندمي مي باشد که بتواند با گندم ايران اختلاط کند و به آرد مورد نظر برسد.

بنده به عنوان آسياباني که گندم ايران را به طور کامل مي شناسد، اين دانش را دارم که گندم استراليا به هيچ وجه مناسب براي اختلاط با گندم ايران نيست، بلکه محصول ايران را بايد با گندم روسيه و آلمان اختلاط نمود.

به زعم صحبت هاي مشتري عماني، کيفيت گندم ايران از کيفيت مورد انتظار آنها بالاتر بوده است و نقطه قوت اين صادرات همين امر مي باشد. با توجه به اينکه اين پروژه، مربوط به اولين محموله صادراتي گندم بود، لذا يا بايد کيفيت گندم و يا قيمت آن مطلوبيت و جذابيت ايجاد مي کرد که در مورد گندم ايران جذابيت بر روي قيمت بود.

آيا مي توان به رقم 2 ميليون تن صادرات گندم رسيد؟

جمشيدي در خصوص روند ادامه صادرات گفت: يکي از سوالات مهمي که در حال حاضر براي تاجران بزرگ غلات و منابع مهم خبري دنيا مطرح است؛ تداوم و يا عدم تداوم صادرات گندم ايران است. به عقيده من صادرات گندم با امکانات فعلي به صورت مقطعي و در حد محموله هاي کوچک امکان پذير است؛ اما براي رسيدن به عدد 2 ميليون تن صادرات، قطعا نياز به بازسازي زيرساخت هاي کشور است.

بنادر ما اصولا بر پايه واردات ساخته شده اند و براي صادرات در حجم بالا بنادر نياز به مکنده غلات دارند، چرا که بارگيري غلات با گرپ، موجب خرد شدن و آسيب زدن به محصول مي شود.

آيا صادرات گندم اقتصادي است؟

اين فعال عرصه صادرات در ادامه به نرخ گندم ايران اشاره کرد و گفت: ايران گران ترين گندم دنيا را دارد و گندم را با قيمت بالاتري از گندم دنيا خريداري مي کند. در حال حاضر بهترين گندم دنيا (گندم کانادا) با نرخ 290 دلار در تن، در مرزها قابل دريافت است، حال آنکه گندم ايران 340 دلار در تن است.

مشکل اصلي در حال حاضر وفور گندم در کشور و پر شدن سيلوهاست که دو راهکار مهم براي رفع اين مساله، صادرات گندم و صادرات مشتقات آرد مي باشد.

راهيابي گندم ايران به بازار جهاني امري مثبت و حائز اهميت است. ما به هيچ وجه گندم نامطلوب نداريم بلکه ذات گندم ايران مخصوص کالاهاي با گلوتن پايين مي باشد، لذا بايد به دنبال بازارهايي باشيم که محصول ما مناسب آنهاست.

مهمترين چالش هاي صادرات گندم از بنادر ايران

مديرعامل آرد خوشه فارس در بخش بعدي گفتگو به موارد ذيل به عنوان مهمترين چالش هاي صادرات گندم اشاره کرد؛

اغلب کشورهايي که گندم ايران را مي خواهند نيازمند ارائه يک آناليز کامل هستند. مواردي همچون مشخصات خمير حاصله از آرد هم براي برخي مشتريان مهم است که بايد توسط خود صادر کننده تهيه و اعلام شود.

ارائه آناليز گندم به شرکت هاي بازرسي و نصب آن در کشتي نيز از ملزومات صادرات گندم است که خوشبختانه در گندم ارسالي توانستيم همه موارد آناليز غير از يک پارامتر(ايندکس) را مشخص و اعلام کنيم.

در کنار خريد گندم از بورس، بحث انتخاب گندم از سيلوهاي مختلف چالشي مهم است چرا که اگر همه گندم از يک سيلو باشد، قطعا محصول از طرف مشتري رد مي شود.

چارتر کردن کشتي يکي از معضلات بزرگ است. کشتي ها در حوزه معاملات بين المللي براي تاييد شدن پرچم شان بايد تاييديه وزارت خزانه داري امريکا را دريافت کنند.

متاسفانه کشتي حامل گندم آرد خوشه فارس، سه بار رد شد که موجب از دست رفتن نوبت اسکله بندر و پرداخت هزينه ديرکرد به مشتري در مقصد گرديد لذا به تعويق افتادن بارگيري کشتي به هر عنواني جزو مشکلات پيش روي صادرات است.

اخذ مبالغ بالا توسط کشتيراني ايران نيز در کنار کار پر ريسک صادرات جزو چالش هاي قابل توجه است.

وي با بيان اينکه علي رغم مواجهه با اين مشکلات، خوشحاليم که در نهايت اين پروژه بزرگ و ارزشمند را در سلامت کامل به سرانجام رسانديم، افزود: در اين ميان قدردان همکاري GTC نيز هستيم. امروز بسياري از کشورها به دنبال خبر تداوم صادرات گندم ايران هستند. صادراتي که به عنوان يک برگ درخشان در دولت يازدهم و دوازدهم خودنمايي مي کند و تداوم آن وابسته به سياست هاي دولت است.

بازار قطر در انتظار کالاهاي ايراني

جمشيدي در بخش پاياني و در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص شرايط سياسي قطر و اينکه آيا مي توان جايگاهي براي ورود تجار ايراني در قطر متصور بود يا خير، گفت: شرايط سياسي قطر اثر روحي و معنوي زيادي بر مردم اين کشور داشته است و در حال حاضر مردم و دولت قطر، به مردم ايران حس همدردي پيدا کرده اند؛ چرا که شاهد بودند زماني که عربستان با اين کشور قطع ارتباط کرد، ايران و ترکيه قطر را مورد حمايت خود قرار دادند.

لازم به ذکر است که اين روزها لبنيات ايران در قطر بازار خوبي پيدا کرده است. اگر چه کالاي ايراني لوکس نيست اما با رعايت استانداردها قطعا مي توان جايگاهي در کشور قطر پيدا کرد. در خصوص صنعت گندم، آرد و نان، امروز کشور قطر تقاضاي برخي کالاهاي نهايي از جمله نان، که قبلا از عربستان تامين مي شده را دارد و ايران نيز مي تواند سهمي از آن داشته باشد.

البته اميدواريم شرکت ها اشتباهي (ارائه محصول بي کيفيت) را که در تامين ماکاروني براي کشورهاي تازه استقلال يافته شمال ايران مرتکب شدند، درباره قطر تکرار نکنند!

شايان ذکر است شرکت آرد خوشه فارس روزانه 10 کاميون آرد به شهرهاي نجف، کربلا، بغداد و بصره صادر مي کند و اين اولين بار است که اين ميزان آرد از ايران صادر شده است.
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا