خرید تضمینی گندمداخلیشماره 75گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندمنان

حضور اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در کنگره نان و شیرینی ایسلند 2022

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم تهران

کنگره نان و شیرینی ۲۰۲۲ از تاریخ 8 تا 11 سپتامبر در کشور ایسلند برگزار شد که محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم تهران به عنوان نماینده صنعت نان کشور در این کنگره حضور داشتند. به همین منظور نگاشته برای اطلاع از دستاوردهای این کنگره با ایشان به گفت‌وگو پرداخته است.

به گفته کرمی، این کنگره پس از دو سال برگزاری مجازی به دلیل شیوع کرونا، امسال به صورت حضوری برگزار شد و روسای اتحادیه های نان و شیرینی از 48 کشور که عضو اتحادیه جهانی نان و شیرینی هستند در این کنگره شرکت کردند.

انتخاب کشور میزبان برای برگزاری نشست در سال آتی و تصویب بودجه اتحادیه جهانی نان از محورهای برگزاری این کنگره است.

کرمی در ادامه درباره چهاردهمین نمایشگاه ایبکس اظهار کرد: خوشبختانه با فروکش کردن کرونا، امسال نمایشگاه ایبکس با کیفیت بهتری برگزار شد که می‌تواند کمک شایانی را به صنعت غلات ، آرد و نان کشور کند و دستاوردهای مطلوبی نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم درباره نرخ خرید تضمینی گندم برای فصل زراعی جدید گفت: در حال حاضر، قیمت جهانی گندم 8 هزار تومان است و دولت 4 هزار تومان گندم را گران‌تر از نرخ جهانی از کشاورزان به دلیل حمایت از این قشر خریداری می‌کند. با این حال این شیوه نرخ‌گذاری کاملاً نادرست است چراکه سیاست دولت برای حمایت باید تمام اعضای زنجیره را در بر بگیرد و فراگیر باشد.

اما متأسفانه با این شیوه نرخ‌گذاری بسیاری از مزایای صنعت رو به نابودی است. برای مثال در بخش ماکارونی در گذشته صادرات داشته‌ایم اما در حال حاضر، به دلیل گرانی نرخ گندم و آرد در ایران نسبت به سایر رقبا همچون ترکیه این مزیت تجاری ایران از بین رفته است.

 

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری شرایط را برای تولیدکنندگان دشوار کرده است. دولت باید گندم را متناسب با نرخ‌های جهانی اعلام کند و اجازه دهد تا بخش خصوصی به آسانی به واردات گندم صنف و صنعت اقدام نماید. علاوه بر این می‌تواند برای حمایت  از کشاورزان، کود و بذر یارانه‌ای را در اختیار آنان قرار دهد.

 

شکل‌گیری رانت با تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بالاتر از نرخ جهانی

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که نرخ خرید تضمینی گندم در کشور بالاتر از نرخ جهانی باشد، بستری برای واردات گندم و فروش آن به دولت مهیا میگردد که در این صورت باید شاهد ایجاد مجدد رانت و بازار سیاه در این بخش باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا