آردداخلیشماره 71گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

کاهش 30 درصدی مصرف گندم صنف و صنعت با آزادسازی

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران مطرح کرد

سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در کنفرانس ایران گرین اظهار کرد:  سال 1400 حدود 98 درصد گندم کشور را شرکت بازرگانی دولتی تأمین کرد. همچنین در بخش دیگر ذخایر کالای اساسی مانند روغن و شکر حدود 11 میلیون و 774 هزار تن کالا را تأمین و عرضه کرده است.

 

وی با اشاره به این که جنگ روسیه و اوکراین، افزایش قیمت‌ها، محدودیت‌های صادراتی و بی‌ثباتی در حوزه اروپا، مسئولیت شرکت بازرگانی دولتی ایران را دوچندان کرد، گفت: از 18 اسفند تاکنون حدود 4 میلیون و 700 هزار تن گندم، 750 هزار تن روغن، 500 هزار تن برنج و 400 هزار تن شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران خریداری شده است.

راد درباره حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: رقابتی شدن تولید میان واحدهای تولیدی با هدفمندسازی یارانه‌ها و واقعی‌سازی قیمت‌ها به نفع تمام چرخه تولید و مصرف است. همچنین با هدفمندسازی یارانه‌ها و همکاری بخش خصوصی، صادرات کالای ایرانی به کشورهای دیگر نیز وضعیت بهتری خواهد داشت.

وی ادامه داد: از تاریخ 19 اردیبهشت فرآیند ثبت سفارش بخش خصوصی برای واردات کالا با ارز نیمایی آغاز شده است.

راد با بیان این که با حذف ارز دولتی بخش صنف و صنعت، میزان فروش گندم به این بخش نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است، گفت: سال 97 که گندم صنف و صنعت به صورت یارانه‌ای بود، حدود 2 میلیون و 357 هزار تن مصرف داشتیم که سال 98 با آزادسازی به 754 هزار تن رسید و کاهش 53 درصدی را تجربه کرد. بنابراین وقتی کالایی یارانه‌ای باشد، علاوه بر مازاد مصرف، هیچ‌گونه صرفه‌جویی در الگوی مصرف نیز صورت نمی‌گیرد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا