آردداخلیشماره 62گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کاهش برداشت گندم و کمبود این محصول استراتژیک به مرز جهانی هم رسید

در گفت وگو با یاشار غریبی تحلیلگر بازار غلات، حبوبات و دانه های روغنی:

در حال حاضر با توجه به اينكه برداشت از مناطق اصلى در روسيه به پایان نرسیده؛ لذا آمار ميزان برداشت در حد گمانه‌زنی و پیش‌بینی است. به‌رغم آنكه عمده فعالان بازار ميزان برداشت گندم سال ٢٠٢١ را در ابتدای فصل و با توجه به وضعيت بارش‌ها در روسيه حدود ٨٢-٨٤ ميليون تن تخمين زدند اما هرچه به پایانِ دوره برداشت گندم در روسيه نزديك می‌شویم؛ گزارش‌ها از مناطق مختلف و ميزان عملكرد محصول، مطلوب نيست. برآورد بنده از ميزان برداشت امسال گندم حدود ٧٧ تا ٧٨ ميليون تن است.

 

 

کاهش برداشت گندم و کمبود این محصول استراتژیک به مرز جهانی هم رسید

یاشار غریبی، یکی از فعالان در بازار غلات ضمن بیان مطلب بالا در گفت­وگو با خبرنگار نگاشته اظهار کرد: قزاقستان نیز وضعيت مشابهى را در افت ميزان برداشت گندم داشته و احتمالاً با حدود ٢ ميليون تن كاهش، سقف برداشت گندم به ١١.٩ ميليون تن در سال جديد برسد. در نمودار زیر، ميزان عملكرد گندم در روسيه را نسبت به ٥ سال گذشته به صورت تقریبی بررسى می‌کنیم.

کاهش صادرات گندم روسیه به ­عنوان صادرکننده اصلی بازار جهانی

وی درباره مهم­ترين نوسانات بازار عرضه گندم و جو در بازار تجارت جهاني اظهار کرد: روسيه، امروز صادركننده اصلى گندم در بازار شناخته می‌شود و برآورد صادرات صرفاً گندم براى سال جارى حدود ٣٦-٣٧ ميليون تن خواهد بود. در خصوص گندم، بدون شك بازار از سوى روسيه دچار شوك خواهد شد. مصر و تركيه بزرگ­ترين مقاصد صادراتى گندم از روسيه هستند. اين شوك را كماكان و در ابتدای فصل تا حدودى شاهد هستيم؛ در حاليكه در مدت مشابه در سال قبل حدود ٢.٣ ميليون تن گندم از روسيه صادر شده بود، امسال و تقريباً تا پايان ماه جارى ميلادى، اين ميزان حدود ١.٠٧ ميليون تن گزارش شده است.

پیش­ بینی واردات حداقل 4 میلیون تن گندم از روسیه به ایران پس از برداشت گندم

غریبی با اشاره به این­که بخشى از اين كاهش ميزان صادرات را می‌توان در سياست اعمال عوارض هفتگى صادراتى ديد كه تا حدودى وضعيت فروش را براى ماه‌های آتى، دچار سردرگمى می‌کند، گفت: البته ايران را نیز بايد تا حدودى به اين جمع اضافه كرد اما متأسفانه به دلايل شرايط تحريم، معمولاً آمار و ارقام دقيق از ميزان صادرات گندم به ايران به طور رسمى صادر نمي شود. با اين­حال، به نظر من امسال ايران بتواند به طور متوسط حداقل حدود ٤ ميليون تن گندم از روسيه خريدارى کند./ برداشت گندم

وی خاطرنشان کرد: شرايط خشکسالی از یک سو، وضعيت سويه هاى جديد كرونا و تداوم مشكلات ارزى و تأمین منابع ارزى، دست ايران را براى تأمين كالا از برخى از تأمین‌کنندگان كه شرايط مطلوب ترى در بازار عرضه دارند، دور نگاه خواهد داشت. با اين حال، به نظر می رسد که كماكان روسيه، اوكراين، برزيل و برخى كشورهاى حوزه بالتيك (بلغارستان، رومانى) نقش اصلى را در حوزه تأمين انواع غلات و دانه­هاى روغنى در ايران داشته باشند.

ایشان یادآور شد: در آمريكاى شمالى، وضعيت خشک‌سالی و گرماى بی‌سابقه، وضعيت گندم را پر از التهاب و تنش نگاه داشته است. در زیر، به بازار آتى گندم در شيكاگو و كانزاس نگاهی بیندازیم./ برداشت گندم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا