آردداخلیشماره 50گفتگونان

نانوایی‌ها/ کارشناسان سلامت محیط در بازدید از نانوایی‌ها چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

مهندس مجید تاجیک، رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی دانشگاه شهیدبهشتی

نان به‌عنوان اصلی‌ترین تغذیه ایرانیان از سرانه مصرف بالایی در کشور برخوردار است. به‌گونه‌ای که بیش از 50 درصد پروتئین  و 60 درصد انرژی شهروندان از نان تامین می‌شود. لذا آموزش به نانوایان سال‌ها است که توسط آموزشگاه‌های اصنافی که زیر مجموعه دانشگاه‌ها می‌باشد در حال انجام بوده ودر این آموزشگاه‌ها به کارگران نانوایی و کارگران کارخانجات تولید آرد در خصوص رعایت بهداشت فردی مواد غذایی، ابزار، تجهیزات و ساختمان آموزش داده می‌شود.

به گفته مهندس مجید تاجیک، رئیس گروه سلامت محیط معاونت امور بهداشتی کارشناسان بهداشت محیط به صورت روتین از نانوایی‌های تحت پوشش بازدید انجام می‌دهند و در حین بازدید ضمن ارائه آموزش‌های لازم، اقدام به‌ اندازه‌گیری موارد شاخص مانند میزان نمک در نان با تجهیزات پرتابل می‌نمایند و در مواردی نیز آز آرد، خمیر و نان نمونه‌برداری و جهت سنجش افزودنی‌های غیر مجاز مانند جوش شیرین به آزمایشگاه دانشگاه ارسال می‌گردد که در صورت محرز شدن تخلف، برابر قوانین و مقررات جاری با متخلفین برخورد می‌گردد.

وی ادامه داد: با شروع بیماری کرونا در کشور همزمان با بازدید کارشناسان بهداشت محیط از نانوایی‌ها، آموزش‌های لازم نیز در خصوص پیشگیری از این بیماری و قطع زنجیره تماس ارائه شد و هم اکنون نیز به طور مستمر این آموزش‌ها ادامه دارد. همچنین در این آموزش‌ها متصدیان یاد می‌گیرند که با رعایت بهداشت فردی به خصوص شست و شوی صحیح و مداوم دست ها با آب و صابون و استفاده از ماسک و عدم قبول پول نقد از مشتریان و نحوه تهیه مواد گندزدا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از همه گیری ویروس کرونا جلوگیری نموده و به قطع زنجیره تماس بیماری کمک نمایند.

تاجیک با بیان اینکه این معاونت با چاپ پوسترهای تخصصی در خصوص توصیه‌ها و اقدامات لازم برای مقابله با کرونا برای نانوایان، به ضرورت استفاده از دستکش، کلاه و ماسک تاکید کرده است،

ممنوعیت استفاده از سبزیجات و سبوس‌های غیر بهداشتی در نان

گفت: با توجه به میزان بالای مصرف نان در کشور، در بیشتر موارد نانوایان زمان کافی برای به عمل آوردن خمیر نداشته و در این موارد از افزودنی‌هایی مانند جوش شیرین استفاده می‌نمایند و نیز در پاره‌ای از موارد متصدیان به منظور دریافت سود بالاتر، اقدام به افزودن سبزیجات و سبوس‌های غیر بهداشتی و غیرخوراکی در نان می‌نمایند که طبق ماده یک قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت بهداشت فردی از موارد شایع تخلفات این صنف می‌باشد که سعی شده با آموزش و اطلاع رسانی در خصوص برطرف نمودن آن اقدام گردد. متاسفانه استعمال دخانیات نیز در بین کارگران دیده می شود که ضمن تذکر به این افراد و در صورت ضرورت برخورد قانونی با آنها به مراکز خدمات جامع سلامت جهت ترک استعمال دخانیات ارجاع داده می‌شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا