آردآردسازانداخلیشماره 53گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کارخانجات آرد عطای صادرات را به لقای آن بخشیدند

در گفتگو با مدیرعامل آرد درخشان قم

صادرات آرد از طریق گندم عبور موقت، یکی از بهترین فرصت‌ها برای بهره‌وری از پتانسیل و ظرفیت‌های بلا استفاده کارخانجات آردسازی بود که با تغییر سیاست‌های دولت و چالش تعهدات ارزی این فرصت طلایی آسیابانان به سوی زوال رفت و با مشکلات واردات گندم عبور موقت، بروکراسی‌های اداری، نقل و انتقال ارز و تحریم‌ها، اندک کور سوی امید آنان برای رونق اقتصادی خاموش گردید.

نگاشته در این شماره برای آگاهی از وضعیت صادرات کارخانجات آرد و راهکارهای این واحدها برای پایداری در شرایط فعلی اقتصاد کشور، میزبان مهندس پهلوان‌زاده، مدیرعامل آرد درخشان قم شده است.

پهلوان‌زاده در خصوص مشکلات کارخانجات آرد برای صادرات آرد اظهار کرد: بر اساس بخشنامه دولت تا سال  97، باید  80 درصد آرد حاصل از گندم عبور موقت را صادر می‌کردند که متاسفانه در حال حاضر با تجدید نظر در قوانین صادراتی و تعهدات ارزی که عطف به ماسبق نمی‌شود، صادرکنندگان باید ارز حاصل از صادرات خود را به نرخ نیمایی به کشور بازگردانند. لذا این موضوع به دلیل مقرون به صرفه نبودن، فعالیت صادراتی کارخانجات آرد را متوقف ساخته است.

یکی از بزرگترین واردکننده‌های ارد به عراق

در سال‌های گذشته، ایران به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های صادراتی از جمله هم مرز بودن با کشور عراق، یکی از بزرگترین واردکنندگان آرد است، توانست سهم بزرگی از بازارهای صادراتی این کشور را از آن خود کند، اما متاسفانه با تغییر یکباره سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها موجب گردید صادرکنندگان ایرانی به مرور بازار صادرات را از دست داده و در حال حاضر حاشیه‌های عبور موقت گندم، بروکراسی‌های اداری تحریم‌های بین المللی، نرخ ارز و حاشیه‌های آن و چالش‌های نقل و انتقالات پول از مهم ترین چالش‌های صادراتی آسیابانان است.

در مقطعی شرکت بازرگانی دولتی با عرضه گندم صادراتی در بورس در یک اقدام حمایتی باعث گردید طی دوسال حدود سیصد هزار تن ارد صادر شود. در حال حاضر عدم ثبات قوانین و بلاتکلیف بودن آن، کاهش مجوز صادرات، موانع اصلی صادرات و تجارت خارجی برای آسیابانان می‌باشد و با ادامه این سیاست بطور قطع و یقین کشورهایی مانند ترکیه، روسیه و ازبکستان بازار آرد را بطور کامل از ایران خواهند گرفت.

 

وی ادامه داد :کارخانه آرد درخشان قم تا قبل از سال 97، از کارخانه‌هایی بود که با واردات بیشترین گندم عبور موقت، آرد و سبوس حاصل از گندم وارداتی را بدون استفاده از منابع ارزی کشور به کشورهای عراق، افغانستان، سومالی و قطر صادر می‌کرد.

برای مثال آرد تولیدی این کارخانه درکشور عراق به گونه‌ای شناخته شده بود که توان رقابت را از ترکیه سلب کرده بود. اما اکنون به دلیل تعهدات ارزی و دستورالعمل‌های جدید دولت، امکان این مهم وجود ندارد.

تولید آردهای تحصصی؛ راهکار کارخانجات آرد برای مقابله با سهمیه نامناسب گندم

 

وی با بیان اینکه به دلیل سهمیه نامناسب گندم، کارخانجات باید با خلاقیت اقدام به تولید آردهای تخصصی کنند، گفت: فروش آردهای تخصصی به برندها و واحدهای مطرح کشور می‌تواند بخش قابل توجهی از پتانسیل و ظرفیت بلا استفاده کارخانجات آرد را پوشش دهد.

این فعال آسیابانی در ادامه با بیان اینکه مشکلات و دغدغه‌ها برای تمام کارخانجات آرد یکسان

است، گفت: موفقیت در مبارزه و تعامل با مشکلات بستگی به دیدگاه‌های بلندمدت و کوتاه مدت

مدیران واحدهای تولیدی دارد چراکه برخی از سرمایه گذاران تنها به دنبال منفعت و کمیت فارغ از تحقق کیفیت فعالیت تولیدی خود هستند. در حالی که با اتکا به کیفیت میتوان کمیت و سود

اقتصادی را هم کسب کرد.

چالش‌های واحدهای آردسازی برای تامین گندم صنف و صنعت

پهلوان زاده با اشاره به اینکه تامین گندم، اولین مشکل در بخش تولید آرد صنف و صنعت است،

گفت: در حال حاضر بخش وسیعی از گندم صنف و صنعت از شهرستان‌ها صورت می‌گیرد که به

دلیل موازی‌کاری‌ها، ضعف در بارگیری و زمانبر بودن صدور حواله گندم کارخانجات آرد با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر، تا پایان اتمام گندم خریداری واحدهای آردسازی در سامانه، حواله جدید صادر نمی‌گردد.

وی در پایان تنها راهکار نجات از این معضلات را حذف یارانه آرد دانست و افزود: آزادسازی صنعت آرد تنها در صورتی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که یارانه حاصل از آن به حساب نیازمندان واقعی واریز شود.

لذا با این اوصاف انتظار می‌رود مسئولین محترم ذیربط با شفاف سازی قوانین و روان‌سازی آن این مهم را برای آسیابانان کشور تسهیل نمایند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا