آردآردسازانداخلیشماره 57گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کارخانجات آرد در کشاکش قراردادهای سلیقه‌ای اداره غله استان‌ها برای ذخیره‌سازی گندم

در گفتگو با مدیرعامل آرد سفید ارمغان بجنورد

مهندس شریعت، مدیرعامل آرد سفید ارمغان بجنورد در گفتگو با خبرنگار نگاشته با گلایه از تبعیض اداره‌های غله و خدمات بازرگانی نسبت به اجازه ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای کارخانجات آرد اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بر اساس تصمیم مدیران اداره غله تنها برخی از کارخانجات آرد امکان ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای خود و برخورداری از دستمزد ذخیره‌سازی و گندم مرغوب را دارند و سایر واحدهای آردسازی باید برای انتقال گندم از مراکز خرید، سالانه کرایه حمل پرداخت کنند. علاوه بر این، به دلیل چالش‌ و ریسک تاخیر ارسال گندم، اغلب این آردسازان با ثبت سفارش در سامانه با مشکل مواجه هستند. لذا دولت باید در فصل خرید از پتانسیل تمام کارخانجات آرد برای جذب گندم کشاورز بهره بگیرد تا آردسازان در شرایط مساوی فعالیت کنند و با توجه به اینکه نرخ فروش محصولات در تمامی کارخانجات یکسان می‌باشد، قیمت تمام شده محصول نیز باید یکسان باشد.

وی در خصوص پرداخت معوقات کارخانجات آرد اظهار کرد: در حال حاضر دولت اقدام به پرداخت معوقات آردسازان مربوط به سال 97 و سه ماه اول سال 98 به صورت اقساطی کرده است که بر اساس آن، 11 درصد از مبلغ فروش آرد یارانه‌ای در بازه زمانی مذکور به کارخانجات پرداخت می‌شود و از هر مرحله خرید گندم 665 تومانی، با عدم دریافت 20 درصد آن، بدهی را مستهلک می‌کند. اما نکته قابل بحث این است که کارخانجات آرد در سال 93، 5/1 درصد قیمت آرد را بابت هزینه کیسه پرداخت می‌کردند و حال در سال 99، مقدار هزینه پرداختی بابت کیسه در قیمت تمام شده آرد بین 10 تا 12% افزایش پیدا کرده است و میانگین آن 5/10 درصد می‌باشد که این مبلغ یارانه در سال 99 تنها هزینه کیسه و سر کیسه دوزی را پوشش می‌دهد.

مصرف 10 درصد قیمت هر تن آرد برای حمل یک تن گندم

وی در خصوص وضعیت کرایه حمل گفت: در سال 93، درصد پرداخت کارخانجات آرد بابت کرایه حمل گندم به کارخانه نسبت به قیمت تمام شده آرد  1/8 بر اساس هر تن و ماکسیسمم 15 هزار تومان بود و اکنون به میانگین تنی 80 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر، پرداخت کرایه حمل از سوی کارخانجات آرد با اعمال نظر سلیقه‌ای اداره غله استان‌ها صورت می‌گیرد. به گونه‌ای که اگر به هر دلیلی، مدیرکل اداره غله استان در نظر بگیرد که بابت ذخیره‌سازی گندم با آردسازان قرارداد نبندد صرفه نظر از این که آن کارخانه از دریافت دستمزد ذخیره‌سازی و مزایای جانبی محروم می‌شود باید کرایه حمل را نیز در طول سال پرداخت کند.

میزان سه ماه گندم مصرفی کارخانجات آرد را اداره غله برای مصرف استراتژیک بدون پرداخت دستمزد ذخیره‌سازی گندم می‌کند اما کرایه حمل مصرف 9 ماه دیگر توسط کارخانجات بدون قرارداد ذخیره‌سازی باید پرداخت شود. در حالی که بسیاری از کارخانجات ما ذخیره سازی انجام می دهند و به اندازه نیاز سال‌شان گندم تحویل می‌گیرند هم از مزایا بهره مند می‌شوند و هم از هزینه کرایه معاف می شوند و این  میزان تفاوت و تبعیض میان واحدها بسیار فاحش است و موجب تفاوت قیمت تمام شده محصول در کارخانجات آرد می‌گردد. در حالی که نرخ فروش محصولات برای تمام کارخانجات یکسان تعیین گردیده است.

افت ارزش ریالی یارانه دولت برای صنعت آسیابانی

وی با بیان اینکه ارزش ریالی یارانه دولت برای صنعت آسیابانی با توجه به تاخیر در پرداخت و همچنین پرداخت اقساطی معوقات سال به سال افت می‌کند، گفت: دولت باید یارانه تولید آرد هر سال را نقدأ در همان سال پرداخت نماید و چنانچه پرداخت یارانه به آینده موکول گردید باید با ضریب تورمی محاسبه و پرداخت گردد. همچنین جهت یکسان سازی قیمت تمام شده محصولات در کارخانجات آردسازی کشور، دولت محترم باید با وحدت رویه در کل کشور نسبت به منعقد کردن قرارداد ذخیره سازی گندم با تمامی کارخانجات کشور، شرایط یکسان را برای کارخانجات مهیا نماید تا بدین ترتیب شرایط برای تمام آردسازان کشور یکسان فراهم سازد چرا که نرخ فروش آرد و یارانه پرداختی دولت برای تمام کارخانجات آرد یکسان می‌باشد.

شریعت با انتقاد از وضعیت پرداخت ارزش افزوده بابت کیسه و پرمیکس آرد خبازی گفت: با وجود آنکه فروش آرد خبازی شامل ارزش افزوده نمی‌گردد؛ اما کارخانجات آرد 9 درصد ارزش افزوده برای کیسه و پرمیکس آن پرداخت می‌کنند که این هزینه توسط دولت نادیده گرفته می‌شود.

اعمال نظر سلیقه‌ای سازمان امور مالیاتی در خصوص تهاتر ارزش افزوده آردسازان

از سوی دیگر، سازمان اقتصاد و امور دارایی و امور مالیاتی میان پرداختی و دریافتی ارزش افزوده کارخانجات آرد به صورت کامل تهاتر انجام نمی‌دهد که در اغلب موارد با تصمیم‌های سلیقه‌ای کمتر از 1% ارزش افزوده پرداختی آردسازان را قبول می‌کند. این در حالی است که عمده تولیدات کارخانجات آرد همچون آردهای خبازی و سبوس شامل دریافت ارزش افزوده نمی‌گردد.

لزوم معافیت کیسه جهت آرد خبازی و سبوس در کارخانجات کیسه‌بافی از ارزش افزوده

وی در خصوص راهکار برای تقلیل هزینه کیسه مورد استفاده کارخانجات آرد اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران باید نوع آرد و نوع پخت آن بر روی هر کیسه ثبت شود و همچنین رنگ کیسه‌های آرد خبازی متفاوت است، لازم است که در جهت تقلیل هزینه‌های تولید آردسازان، دولت برنامه‌ای را اتخاذ کند تا کیسه‌های آرد خبازی تولیدی کارخانجات کیسه‌بافی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند چراکه اگر هزینه‌های سربار تولید کارخانجات آرد تقلیل نیابد و آردسازان نقدینگی لازم برای جبران استهلاک را نداشته باشند باید در آینده شاهد نابودی صنعت آسیابانی کشور باشیم.

 

جای خالی افت رطوبی گندم در قرارداد جدید کسری گندم GTC

مدیرعامل آرد سفید ارمغان بجنورد در خصوص کسری گندم ذخیره شده انبارهای کارخانجات آرد اظهار کرد: بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، بهاء کسری گندم حاصل از افت رطوبی در هنگام ذخیره‌سازی، باید به نرخ خرید تضمینی گندم در همان سال با احتساب هزینه نگهداری پرداخت گردد. از سوی دیگر، با توجه به افزایش استثنایی و 60 درصدی قیمت گندم در سال 1400، نرخ گندم در بازار افزایش داشته است. لذا کسری گندم ناشی از افت رطوبی باید توسط دولت محترم با نرخ همان سال در اختیار طرف قرارداد ذخیره سازی قرار گیرد تا افت رطوبی جبران نماید.

وی در خاتمه یادآور شد که آسیابانان کشور در سال 99 با سختی‌ها و فراز و فرودهای بسیار و تغییر قوانین رو به رو بودند که لازم است قوانین و دستورالعمل‌های دولتی از ثبات و استمرار بیشتری برخوردار باشد.

ضمن اینکه از مقامات عالی رتبه در شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، سازمان حمایت در وزارت صمت مجددا تقاضا می‌گردد که تمهیداتی اتخاذ فرمایند تا قیمت تمام شده محصولات در واحدهای آردسازی همسان و هم تراز یکسان باشد. همچنین شرایط را برای رقابت سالم بین کارخانجات آرد مهیا نمایند. به امید سالی پر بار و برکت برای تمام هموطنان عزیز و توفیق برای خادمان نظام مقدس جمهوری اسلامی . سلامت و تندرست باشید.

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا