آردآردسازانداخلیشماره 56گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کارآفرینی و نقشه راه آن برای کارخانجات آرد و ایجاد کسب و کار موفق با بروز رسانی سیستم تولید

در حاشیه دوازدهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کارآفرینان و مدیران اشتغالزای کشور؛

یکی از مهمترین عواملی که کارخانجات آرد را در مسیر کارآفرینی به ویژه در شرایط فعلی که گندم کشور از نظر کمی و کیفی مشکل دارد، قرار می دهد؛ به روز رسانی سیستم ها، ماشین آلات، نگهداری آرد، سیلوهای گندم و بوجاری است. در واقع حفظ سلامت مردم و تولید از مهمترین مقوله های فعالیت کارخانجات آرد است که با عملکرد صحیح خط تولید و بوجاری فراهم می آید اما متاسفانه در چند سال اخیر کارخانجات به این موضوع توجه کمتری کرده اند.

در حاشیه این مراسم به گفتگو با مدیران شرکت آرد روشن یزد به عنوان مجموعه ای کارآفرین و اشتغال زای صنعت آرد کشور پرداخته ایم که در ادامه می خوانید؛

کارخانه آرد روشن یزد پیشرو در بروز رسانی و بهبود کیفیت تولید

محمد شایان نعمت بخش، رییس هیات مدیره کارخانه آرد روشن یزد تصریح کرد: آرد روشن یزد با بیش از 50 سال سابقه تولید در زمینه بروز رسانی سیستم تولید و بوجاری بسیار موفق عمل کرده است و دارای دو خط تولید بولر و ترک و سیلوهای بتنی 50 هزارتنی است اما متاسفانه به دلیل شرایط بازار با 60 درصد ظرفیت فعالیت می کند. علاوه بر این آرد روشن یزد در سال های 96 و 97 با حمایت دولت به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان آرد به کشورهای همسایه معرفی شده است. همچنین این شرکت به طور همزمان در حوزه آرد خبازی و صنف و صنعت فعالیت دارد که این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

دولت با رتبه بندی کارخانجات آرد، تولیدکنندگان را به کارآفرینی تشویق کند

وی در ادامه در خصوص نحوه حمایت دولت از تولیدکنندگان در راستای کارآفرینی گفت: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان باید رتبه بندی کارخانجات را به روز و سختگیرانه تر کند چراکه سهمیه بندی گندم خبازی منجر به فعالیت یکنواخت و بی انگیزگی کارخانجات آرد در حوزه خبازی گردیده است و تمایلی به بروز رسانی خط تولید و بهبود کیفیت محصولات تولیدی نشان نمی دهند.

نعمت بخش در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز جدید احداث کارخانه آرد در راستای کارآفرینی است یا خیر گفت: احداث کارخانه های جدید باید حداقل با 50 تا 60 درصد سرمایه شخصی و با هدف حفظ سلامت مردم و بهبود کیفیت آرد صورت گیرد تا در راستای کارآفرینی و اشتغالزایی موفق عمل کند در غیر این صورت اگر تنها با هدف گرفتن سهمیه و تسهیلات بانکی احداث شود، اقدامی اشتباه است.

صادرات آرد و تولید مشتقات آردی از برنامه های توسعه ای آرد روشن یزد

رییس هیات مدیره کارخانه آرد روشن یزد در خصوص برنامه آتی آرد روشن یزد به ویژه در راستای کارآفرینی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت تولید در کارخانه آرد روشن یزد، امیدواریم که بتوانیم همچون سال های گذشته با حمایت دولت در زمینه صادرات فعالیت خود را گسترش دهیم و سپس در مراحل بعدی به تولید مشتقات آرد به عنوان برنامه های آتی این شرکت بپردازیم.

 

مدیر کارخانه آرد روشن یزد:

درد و دل های تولیدکنندگان و صنعتگران را سیاسی نکنیم

هادی پور، مدیر کارخانه آرد روشن یزد در ادامه به برخی از مشکلات و چالش های کارخانجات آرد به ویژه در استان یزد پرداخت و گفت: متاسفانه طی سال های اخیر، اظهار نظر و درد و دل های صنعتگران و تولیدکنندگان به عنوان یک موضوع سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است غافل از اینکه این نوع نگاه به صحبت های تولیدکنندگان که در حال جنگ اقتصادی هستند، منجر به نابودی سرمایه ملی و بنگاه اقتصادی آنها می شود و این مسئله بسیار مهم است.

وی یادآور شد: با توجه به ثابت ماندن قیمت آرد خبازی و افزایش هزینه های تولید کارخانجات همچون قطعات یدکی، کیسه و دستمزدها، کارخانجات بسیار آسیب دیده اند لذا امیدواریم دولت در قیمت گذاری آرد و گندم برای سال جدید به گونه ای عمل کند که فاصله قیمت گذاری میان آرد صنف و صنعت و خبازی کاهش و حذف گردد تا دیگر شاهد رانت و نابرابری در میان کارخانجات آرد نباشیم.

با کمبود گندم صنف و صنعت در 6 ماه دوم سال چه باید کرد؟

هادی پور یکی دیگر از چالش های کارخانجات آرد را کمبود گندم صنف و صنعت در 6 ماهه دوم سال به ویژه ماه های پایانی دانست و گفت: از دولت در خواست داریم که تسهیلات ارزان تری را برای کارخانجات به منظور خرید گندم از کشاورزان در فصل خرید، در نظر گیرد تا در 6 ماه دوم سال که اوج مصرف آرد صنف و صنعت است با مشکل مواجه نشویم. همچنین کارگروه های آرد و نان استان ها نیز باید در جلسات و تصمیم گیری ها از نظرات تولیدکنندگان با تجربه استان بهره ببرند تا تصمیم گیری ها با توجه به واقعیت های بازار صورت گیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته استان یزد در بخش صنف و صنعت فعالیت قابل توجهی نداشته و به تازگی شاهد فعالیت تر شدن برخی از برند های ماکارونی و بقیه صنوف در این استان هستیم لذا با توجه به اینکه حجم گندم تولیدی در استان یزد بسیار پایین و به اندازه 10 روز مصرف سالانه استان است و بخش عمده گندم مورد نیاز ما از سایر استان ها تامین می گردد لذا یکی دیگر از درخواست های کارخانجات استان یزد تخصیص گندم های باکیفیت تر برای تامین آرد صنف و صنعت این استان است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا