آردسازانشماره 84غلاتگندم

پیوند صنعت و دانشگاه ارتباط مستقیم با توسعه علمی، فناوری و اقتصادی کشور دارد

در دنیای امروز، ارتباط صنعت و دانشگاه نقش مؤثری در رشد و توسعه کشورها و حضور آن‌ها در جوامع بین‌المللی دارد. با توجه به رشد لحظه‌ای فناوری و رقابت شدید بین کشورها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، برخورداری از دانش روز و دستیابی به روش‌های نوین بهترین راه‌حل برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت در زمینه‌های گوناگون، به‌خصوص در عرصه تکنولوژی است.

برای رسیدن به چنین هدفی مهم، لازم است مراکز علمی، صنعتگران و بنگاه‌های اقتصادی کشور با یکدیگر تعامل داشته باشند. در واقع، چنانچه در جامعه‌ای به ارتباط صنعت و دانشگاه توجه نشود، آن جامعه هیچ‌گاه در مسیر توسعه‌یافتگی و پیشرفت قرار نخواهد نگرفت. برای این‌که سرزمینی در جوامع بین‌المللی در رتبه کشورهای توسعه‌یافته شناخته شود، علاوه ‌بر داشتن سیستم اقتصادی سالم، باید پیشرفت خود را در گرو رشد و توسعه در عرصه فناوری بداند و برای رسیدن به این هدف، بسیار تلاش کند.

 

در این خصوص، سال ۱۳۹۵ تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک بین دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت آرد تابان منعقد شد. به‌منظور تشریح بهتر این نوع همکاری با علیرضا یزدجردی، عضو هیئت‌مدیره شرکت آرد تابان به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا با دیدگاه وی درباره قلمرو این همکاری آشنا شویم.

 

موضوع و قلمرو این تفاهم‌نامه همکاری مشترک به شرح زیر است:

۱-همکاری در برگزاری دوره‌های کارآموزی دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشکده و بازدیدهای علمی-پژوهشی

۲-اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه تولید محصولات غذایی سلامت‌محور با استفاده از سرمایه و خدمت علمی و فنی مشترک

۳-برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها، همایش‌ها و دوره‌های علمی و تخصصی

۴- تدوین استانداردهای ملی پژوهش‌محور بر حسب نیاز صنعت

۵- تبادل و استفاده از اسناد، مدارک، منابع علمی و کتابخانه‌ای، گزارش‌ها و منابع

 

برگزاری بیش از 20 دوره کارآموزی دانشجویان در کارخانه آرد تابان

یزدجردی تصریح کرد: تا به امروز که بیش از ۷ سال از امضای این تفاهم‌نامه می‌گذرد؛ بیش از ۲۰ دوره کارآموزی برای دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم و صنایع غذایی در محل کارخانه آرد تابان برگزار شده است که این دوره در ۳ روز پیاپی (هر روز ۸ ساعت) و بر اساس نیاز دانشجویان برای گذراندن دو واحد كارآموزی غلات طراحی شده است.

وی در ادامه ضمن تشریح روند کارآموزی دانشجویان گفت: روز اول، دانشجویان پس از ورود به کارخانه، ابتدا با دستورالعمل‌های ایمنی که از سوی مسئول ایمنی و بهداشت شرکت برای آن‌ها توضیح داده می‌شود، آشنا می‌شوند و پس از آن با در اختیار گرفتن وسایل ایمنی و جزوه‌ای که برای این دوره طراحی شده است، به همراه مدیر تولید شرکت از تمامی بخش‌های کارخانه ازجمله بخش دریافت و تحویل، بوجاری و آسیاب بازدید می‌کنند.

آشنایی با روند تولید تا اقدام به تولید و پخت نان در کارآموزی

یزدجردی افزود: در روز دوم كارآموزی، دانشجویان از آزمایشگاه‌های شیمی، میکروبی و رئولوژی بازدید می‌کنند و آزمایش‌های گوناگونی ازجمله اندازه‌گیری درصد رطوبت غلات، اندازه‌گیری درصد خاکستر در غلات و آرد، تعیین اندازه ذرات، اندازه‌گیری میزان گلوتن و… انجام می‌دهند. در روز سوم دانشجویان در آزمایشگاه پخت نان شرکت آرد تابان با مفاهیمی نظیر خمیرگیری، چانه‌گیری، تخمیر و… آشنا می‌شوند و کار با تجهیزات مانند میکسر، چانه‌گیر، گرمخانه را فرامی‌گیرند و همگی در پروسه پخت نان شرکت می‌کنند و در نهایت نانی را که خود پخت کرده‌اند، ازلحاظ ویژگی‌های ظاهری نظیر رنگ، فرم، ترک‌خوردگی سطح، حجم و ویژگی‌های داخلی مانند ساختار منافذ، بافت، بو و مزه ارزیابی می‌کنند.

یزدجردی در پایان مطرح کرد: از دیدگاه شرکت آرد تابان، همکاری بین صنعت و دانشگاه سبب تعامل مثبت میان دانش علمی و عملی می‌شود و به رشد و پیشرفت هر دو طرف کمک می‌کند و در حقیقت اتحاد استراتژیک بین این دو بخش مهم از جامعه، توسعه علمی، فناوری و اقتصادی کشور را رقم می‌زند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا