87

نقش صنعت گلوکز و نشاسته، به عنوان شیرین کننده ها

صنعت گلوکز و نشاسته به‌عنوان یکی از صنایع مادر، تأمین‌کننده مواد اولیه ده ها صنعت دیگر همچون ماکارونی، لبنیات، نساجی، فرآورده‌های گوشتی و کارتن‌سازی و … است؛ بنابراین هرگونه افزایش قیمت مواد اولیه به افزایش قیمت در صنایع دیگر نیز منجر خواهد شد.

بازنگری نرخ گندم صنف نشاسته و گلوکز و شکر

مصائبی، دبیر انجمن گلوکز و نشاسته با ذکر مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته در پاسخ به این سوال که موضوع اخیر بازنگری نرخ گندم صنف نشاسته و گلوکز و شکر چه بوده اظهار کرد: ازآنجا‌که گلوکز استحصالی از منشاء نشاسته آرد گندم تا 15 درصد در شیرینی و شکلات آن هم برای ایجاد قوام و نه برای جایگزینی با شکر، قابل مصرف است، لذا پرداخت مابه‌التفاوت یا افزایش قیمت منطقی نیست.

مصائبی در ادامه گفت: در صنعت شیرین‌کننده‌ها فقط از فروکتوز می توان به عنوان جایگزین شکر برای نوشابه و آبمیوه‌های گازدار، استفاده نمود. فروکتوز از مشتقات نشاسته ذرت است و از مشتقات آرد گندم تولید نمی‌شود.

کاهش صادرات و تقاضای داخلی در صنعت گلوکز و نشاسته

وی با اشاره به این‌که در سال جاری به دلیل کاهش قیمت جهانی غلات در مقایسه با سال گذشته شاهد افت صادرات و کاهش تقاضای داخل بوده‌ایم، همچنین گفت: سال 1402 آرد صنف و صنعت هرکیلوگرم 16000 تومان به صنعت گلوکز و نشاسته تحویل داده شد و این صنعت مشکلی در خصوص تامین آرد مصرفی نداشته است؛ اما شایعه احتمال افزایش نرخ گندم صنف و صنعت به‌رغم ثابت ماندن آن، موجب شد تصمیمات و روند تولید کارخانه‌ها متزلزل شود و این موضوع یکی از چالش‌های سال جاری صنعت گلوکز و نشاسته به شمار می‌رود.

مصائبی درباره نرخ‌گذاری گندم برای سال آتی گفت: اعلام نرخ خرید گندم سالانه از سوی دولت قبل از زمان کشت، کار مناسبی است و برای تشویق کشاورزان لازم و ضروری است اما در تعیین نرخ گندم باید همه جوانب به ویژه قیمت جهانی آن را در نظر گرفت تا امکان رقابت با رقبای خارجی، صادرات و ارزآوری نیز رونق بگیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا