آردداخلیشماره 67گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندمماکارونی

نرخ جهانی گندم در سال 1401 به چه عواملی بستگی دارد؟

نرخ جهانی گندم در سال آینده به موارد زیادی همچون بارندگی و اعمال محدودیت‌های صادراتی در کشور روسیه و قزاقستان بستگی دارد. در حال حاضر قیمت داخلی گندم در روسیه 240 دلار است که این عدد با قیمت 7500 تومانی گندم در داخل کشور همخوانی دارد؛ اما در صورت تعیین عوارض 60 دلاری در هر تن گندم روسیه و قزاقستان به منظور محدود کردن صادرات، این گندم با نرخ 310 دلار وارد کشور ما می‌شود و بیش از نرخ داخلی گندم خواهد بود.

نجفیان، رییس هیات مدیره مجتمع تولیدی شمس آذر با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته، اظهار کرد: دولت در بخش صنعت ماکارونی برنامه ریزی دقیق و مشخصی ندارد؛ به عنوان مثال،  ما گندم آزاد با بهرۀ 20 درصدی بانک خریداری کردهایم؛ اما به فروش آزاد آن مجاز نیستیم و سهمیۀ گندم داخلی نیز به دلیل کمبود این محصول، بسیار ناچیز است.

دولت باید پیش از شروع سال، اقدام به سیاستگذاری کارشناسانه کند

نجفیان در پایان افزود: از سوی دیگر به رغم افزایش هزینه‌هایی همچون حمل و نقل، حقوق و سلفون باید ماکارونی را به نرخ سال 99 بفروشیم. البته در این میان، تصویب فروش آزاد سبوس گندم صنف و صنعت تا حدودی به هزینه‌های تولید کمک کرد اما متأسفانه دولت باید سیاستگذاری و تصمیمات خود را پیش از شروع سال به صورت کارشناسانه اتخاذ کند تا تولیدکننده بیش از پیش سردرگم نشود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا