آردآردسازانخودکفایی گندمداخلیشماره 52گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

نرخ‌گذاری گندم به صورت کارشناسی به عهده کیست؟

نرخ‌گذاری گندم بر عهده کیست؟ بر اساس جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ارائه گزارش دستگاه‌های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه‌تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، ۴ هزار تومان تعیین شد.

 

نرخ‌گذاری گندم به صورت کارشناسی به عهده کیست؟

 

مهندس جوادیان، دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار نگاشته در خصوص نرخ‌گذاری گندم اظهار کرد: نمایندگان مجلس در راستای همسویی با گندم‌کاران و حمایت از زارعان بر تعیین نرخ بیشتر از چهار هزار تومان اصرار دارند. به نظر می رسد اصرار ورزی مجلس برای افزایش بهای گندم به نوعی احساسی است. از سوی دیگر شورای اقتصاد به دلیل تجربه بیشتر، با اعلام نرخ منطقی‌تر، درصدد تعدیل قیمت گندم برای تمامی صنوف درگیر با این محصول است. لذا مجلس باید به گونه‌ای نرخ‌گذاری کند که علاوه بر تحقق میزان کافی تولید، سود دولت، کشاورز و صنوف نیز لحاظ شود!

از طرفی در نرخ گذاری مسئله تفاوت بسیار زیاد گندم 4000 تومانی با گندم یارانه ای و نیمه یارانه ای و فساد و رانتی که به تبع این تفاوت ایجاد خواهد شد نیز باید مد نظر قرار داده شود.

دست تولید کنندگان آرد از گندمهای انبار شده کوتاه خواهد ماند!

وی اظهار کرد: در حال حاضر با افزایش 60 درصدی قیمت گندم، گندم‌های مانده امسال برای فروش با مبلغ بالاتر در سال آینده در انبارها ذخیره خواهد شد و دست فعالان تولید کننده آرد صنف و صنعت از این محصول کوتاه خواهد ماند. از سوی دیگر با کمبود گندم در بازار، اکثر کارخانجات آرد در صدد خرید گندم 2700 تومانی از شرکت بازرگانی دولتی ایران برآمده اند لذا تاکید میکنم بدلیل کمبود گندم آزاد، متقاضیان آن افزایش یافته و به تبع آن شاهد ایجاد گلوگاهی جدید و محدودیتی دوباره در این حوزه خواهیم بود.

بر اساس آخرین آمار اعلامیGTC دولت تنها موفق به خرید 8 میلیون تن گندم در سال 99 شده است لذا هنوز بخشی از گندم هنوز در انبارها ذخیره شده و به دولت فروخته نشده است.

 

ورود گندم به مرغداری‌ها با گرانی ذرت/نقش نرخ‌گذاری گنم

جوادیان ادامه داد: در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت ذرت، مرغداران به سمت خرید گندم از بازار آزاد با قیمت بالاتر از عرف روی آورده اند و همین موضوع قطعا منجر به کمبود گندم مورد نیاز کارخانجات آرد در بازار آزاد خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی آردسازان اصفهان با بیان اینکه با وضعیت فعلی، کارخانجاتی که فروش آرد صنف و صنعت بیشتر دارند، متحمل زیان گسترده‌تر خواهند شد، گفت: کارخانجات آرد برای تولید آرد صنف و صنعت باید گندم مورد نیاز خود را با قیمت‌های غیرمنطقی و گزاف از بازار آزاد خریداری نمایند لذا دولت باید چاره‌ای اساسی برای نرخ گندم و کمبود آن در بازار بیاندیشد تا تمام ارکان این زنجیره بیش از این متحمل زیان نشوند.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا