آردآردسازانخودکفایی گندمداخلیشماره 57گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

مهمترین مطالبات آسیابانان در سال آینده

به قلم مهندس علی اکبر جوادیان

مهمترین مطالبات آسیابانان برای سال آینده موارد بیشماری است. همانگونه که مستحضرید هزینه‌های تولید در سنوات اخیر به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی بیش از حد تحمل کارخانجات این صنعت بوده و ادامه این رویه با توجه به تعیین نرخ فروش محصولات این صنف توسط دولت محترم در فواصل زمانی طولانی، تداوم فعالیت کارخانجات را با مشکل مواجه نموده است. لذا به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ذکر شده پاره‌ای از موارد به شرح ذیل قابل ذکر می‌باشد:

مهمترین مطالبات آسیابانان

1- متاسفانه سبوس استحصالی از گندم 27000 ریالی مصارف صنف و صنعت که در واقع غیریارانه‌ای می‌باشد نیز از کارخانجات دریافت می‌گردد که این موضوع علاوه بر کاهش درآمد کارخانجات آرد باعث افزایش قیمت تمام شده آرد صنف و صنعت و به تبع آن افزایش محصولات تولیدی می‌گردد. در این رابطه شرکت محترم بازرگانی دولتی ایران طی صورت جلسه شماره 71211/2 مورخ 26/09/99 کار گروه ملی ساماندهی گندم، آرد و نان نیز مطلب را از کار گروه تنظیم بازار تقاضا نموده است ولی متاسفانه هیچگونه اقدام عملی تکمیلی جهت این مهم تاکنون انجام نگرفته است.

2- بر خلاف وعده‌های داده شده توسط مسئولان ذیربط، تاکنون هیچگونه سهمیه‌ای بابت کیسه‌های مصرفی کارخانجات که هزینه بسیار سنگینی را بر دوش آنان تحمیل نموده در اختیار ایشان قرار نگرفته؛ مضافا اینکه مواد اولیه کیسه منشا داخلی داشته و دلیل افزایش سیصد درصدی آن در سال جاری مشخص نمی‌باشد.

3- گندم خریداری شده برای مصارف صنف و صنعت (گندم 27000 ریالی) تماما از خارج از استان محل کارخانجات آرد خریدار تحویل می‌گردد و از زمان خریداری تا زمان تحویل بعضا تا دو ماه طول می‌کشد و فروش آرد آن در سامانه طبق مکانیزم موجود تا زمان تحویل گندم امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ لذا با توجه به مشکلات نقدینگی به وجود آمده از مورد مذکور علاوه بر فشار بر اقتصاد کارخانجات باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات می‌گردد، علاوه بر اینکه هزینه حمل گندم صنف و صنعت بسیار گزاف می‌باشد، در رابطه با حل این مشکل مسئولان ذیربط بارها قول مساعده داده‌اند؛ لیکن متاسفانه هیچگونه تغییری در این روال به وجود نیامده است.

خواهشمند است دستور فرمایید در این خصوص اقدام مقتضی مبذول فرمایند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا