شماره 84صنعت روغن کشیغلاتگندم

لزوم حرکت دولت در مسیر بهره‌گیری از صنایع تولیدی کشور و رسیدن به خودکفایی

مدیرعامل شرکت روغن‌کشی نوید خلیج‌فارس:

شرکت روغن‌کشی نوید خلیج‌فارس از سال 1388 در بندر امام خمینی پایه‌گذاری شد و از ابتدا این مجموعه با هدف ارتقای تولید، برنامه احداث سه فاز هر کدام با ظرفیت 2 هزار تن را در دست اجرا داشت که کارخانه و فاز اول این مجموعه در سال 95 به بهره‌برداری رسید و دو فاز جدید آن نیز طی سه ماه اخیر در مجموع با ظرفیت 4 هزار تن به فاز اول اضافه شد و ظرفیت شرکت نوید خلیج‌فارس را به 6 هزار تن رساند. علاوه بر این، کارخانه تصفیه روغن این مجموعه دارای ظرفیت 300 تن است که تا پایان سال با افزودن دو خط جدید به مدار تولید، ظرفیت آن به 1300 تن خواهد رسید. همچنین به‌تازگی کارخانه فرکشن که در کار تولید روغن‌های خاص برای صنایع شیرینی و شکلات است؛ با ظرفیت 500 تن به بهره‌برداری رسیده و نیاز کشور به روغن‌های خاص را تأمین می‌کند؛ به گونه‌ای که دیگر نیازی به واردات روغن خاص نداریم و می‌توانیم در این زمینه به خودکفایی دست یابیم.

 

حمیدرضا مستانی، نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کارخانه‌های روغن‌کشی نوید خلیج‌فارس در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: با توجه به حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در مجموعه نوید خلیج‌فارس، می‌توان اذعان کرد که بیشترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت روغن به این شرکت اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که می‌توانیم 25 درصد (یک‌چهارم) روغن موردنیاز کارخانه‌های صنایع غذایی که به روغن سویا وابسته‌اند و 20 درصد کنجاله موردنیاز واحدهای دامداری و دامپروری را تأمین کنیم.

وی درباره برنامه‌های آتی و توسعه‌ای نوید خلیج‌فارس اظهار کرد: از برنامه‌های آتی این مجموعه، احداث کارخانه تولید شکر در بندر امام خمینی است که در فاز اول دارای ظرفیت روزانه 1500 تن تصفیه شکر است و این پروژه تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. همچنین برای تکمیل زنجیره ارزش، در حال نصب کارخانه‌های خوراک دام و طیور و آبزیان هستیم که با افتتاح این کارخانه‌ها در سال آینده زنجیره تولید ما کامل‌تر خواهد بود. در حوزه صنایع غذایی نیز کارخانه تولید کره گیاهی مارگارین را در بندر امام خمینی داریم که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در حوزه سیلو و ذخیره‌سازی غلات نیز تا سال آینده فاز دوم سیلوها با ظرفیت 240 هزار تن به فاز اول که 240 هزار تن بود،اضافه می‌شود.

 

صنعت روغن‌کشی ایران، توان صادرات به سایر کشورها را دارد

مستانی یادآور شد: با توجه به موقعیت مکانی کارخانه‌های نوید خلیج‌فارس در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی و هزینه حمل‌ونقل مناسب آن در مقایسه با مجموعه‌های دیگر، امکان صادرات در این مجموعه فراهم شده است. همچنین این شرکت ساخت اسکله اختصاصی و پایانه غلات را در دست اجرا دارد که به توان صادرات آن می‌افزاید.

وی در ادامه به چالش‌های صنعت روغن‌کشی کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که شرکت‌های نوید خلیج‌فارس از سویی تولیدکننده و از سوی دیگر واردکننده یا تأمین‌کننده هستند، بنابراین در تولیدات خود به واردات وابستگی دارند؛ چراکه 85 درصد روغن کشور وارداتی است. در این میان، یکی از مشکلات این شرکت و دیگر فعالان این صنعت تأمین‌نشدن ارز به‌موقع برای واردات مواد اولیه است که اهمیت این موضوع به اندازه‌ای است که چه‌بسا به کاهش تولید در کشور منجر شود. در واقع با تخصص نیافتن ارز، دانه‌های روغنی وارد نمی‌شود و روغن موردنیاز صنف و صنعت کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر کنجاله به عنوان مواد غذایی واحدهای خوراک دام و طیور و آبزیان کاهش می‌یابد و مرغداری‌ها نیز نمی‌توانند جوجه‌ریزی داشته باشند، به‌این‌ترتیب با کاهش تولید روبه‌رو می‌شویم، همان‌طور که شاهد هستیم امسال نسبت به سال گذشته واردات گوشت و مرغ به کشورمان زیاد شده است.

تخصیص نامناسب ارز، صنعت تولیدی روغن و کنجاله کشور را تهدید کرده است

مستانی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌های صنایع مرتبط با روغن و کنجاله در ایران، این امکان فراهم بود که با مدیریت درست و تخصیص به‌موقع ارز با واردات دانه های روغنی، بتوانیم به به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم؛ اما متأسفانه با توجه به تأخیر در تخصیص ارز به‌ویژه در سال جدید و اواخر سال گذشته، نه‌تنها صادرکننده نشدیم بلکه به دلیل نبود مواد اولیه برای صنعت دام و طیور، واردکننده گوشت و مرغ شدیم تا امنیت غذایی کشور به خطر نیفتد.

پروژه تصفیه آب و تولید و تأمین برق نیز در برنامه‌های شرکت نوید خلیج‌فارس قرار گرفت

مدیرعامل شرکت روغن‌کشی نوید خلیج‌فارس در خصوص دیگر اقدامات این شرکت اظهار کرد: پروژه تصفیه آب و پساب کارخانه یکی دیگر از اقدامات جدی این مجموعه است که در سال جاری بخشی از آب مورد مصرفی کارخانه را تصفیه و مجدد به چرخه تولید کارخانه وارد خواهیم کرد و این کار، اقدام مهمی در جهت صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب خواهد بود.

مستانی در پایان افزود: علاوه بر این با توجه به این‌که بندر امام خمینی نیز به‌تازگی به تأمین گاز مجهز شده است و ممکن است تا 6 ماه آتی مجموعه نوید خلیج‌فارس نیز امکان بهره‌گیری از آن را داشته باشد، لذا در تلاش هستیم از طریق نیروگاه برق این مجموعه که گازسوز نیز است، تا 25 مگاوات برق تولید کنیم که علاوه بر تأمین برق موردنیاز کارخانه‌های خود، توان تأمین برق جهت عرضه به واحدهای متقاضی را نیز خواهیم داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا