آردتکنولوژی آردداخلیشماره 17معرفی تکنولوژی

قاشقک ها و تسمه ها در کارخانجات آرد و راهکار های حل مشکلات

گفتگو با نماینده استیف در ایران

قاشقک ها و تسمه ها در کارخانجات آرد و راهکار های حل مشکلات ! با توجه به تحریم ها و مشکلات موجود در چند سال اخیر، متاسفانه کارخانجات در کشور مجبور به استفاده از تسمه هایی شدند که برای انتقال مواد در سطح افق بوده و باعث کش آمدگی و پاره شدن تسمه شده است.

ولی در حال حاضر به دنبال برجام و حضور برند های معتبر اروپایی در کشور، به سادگی می توان از تکنولوژی و نوآوری  های روز دنیا همچون تسمه  های ضد سایش، ضدروغن و ضد الکتریسیته ساکن بهره گرفت و در نتیجه می توان تولیدی کم هزینه تر و بی دغدغه تر برای صنعت کشور داشت.

اهمیت بحث قاشقک ها و تسمه ها در صنایع به ویژه کارخانجات آرد

به دنبال اهمیت بحث قاشقک ها و تسمه ها در صنایع به ویژه کارخانجات آرد، خبرنگار نشریه نگاشته به گفتگو با مدیران شرکت بوتیا، بعنوان یک شرکت تخصصی در زمینه انتقال مواد و قدرت در صنایع غذایی، برای تشریح تخصصی مشکلات قاشقک ها و تسمه ها و راهکار های حل آن پرداخته است.

مهندس مهران قلم چی، رییس هیأت مدیره شرکت بوتیا و مهندس فرهود جاودان، مدیرعامل این شرکت، از دانش آموختگان رشته مکانیک دانشگاه تهران، پس از گذراندن دوره  های آموزشی و فنی انتقال مواد (Material Handlig) در کشور اتریش، پیاده سازی مهندسی این رشته را در صنایع مادر (سنگ آهن، فولاد، سیمان) در سال 1388 آغاز کردند.

پس از 6 سال تجربه در سیستم انتقال مواد صنایع مادر، شرکت بوتیا به منظور توسعه شاخه مهندسی انتقال مواد و قدرت در صنایع غذایی شروع به فعالیت کرد. بوتیا فعالیت خود را با همکاری شرکت استیف فرانسه آغاز و در کمتر از یک سال بیش از 50 پروژه موفق با کارخانجات آرد کشور در زمینه بالابرها و کانوایرها را انجام داد که منجر به افزایش سطح همکاری بوتیا و تامین کننده گان اروپایی شد تا دفاتر برند های سیرکاتن (ایتالیا) در زمینه کانوایر های زنجیری و اینشا (آلمان-مصر) در زمینه سیلو فلزی و قطعات آن را در ایران تاسیس کند.

عمده ترین مشکلات قاشقک ها در صنعت

فرهود جاودان، مدیرعامل شرکت بوتیا در بخش بعدی این گفتگو در خصوص مشکلات قاشقک ها و راهکار های رفع این مشکلات بیان کرد: مشکل باقی ماندن مواد در قاشقک بعد از تخلیه که باعث کاهش تناژ بالابر می شود؛ با استفاده از جنس پلی اتیلن چگالی بالا(HDPE) و یا اورتان (Urethane)، به دلیل مقاومت به چسبندگی و انعطاف پذیری بالا حل می شود. تخریب و شکسته شدن قاشقک ها از دیگر مشکلات است که راهکار رفع آن، تقویت قاشقک ها از قسمت هایی است که تحت تمرکز تنش بیشتر قرار دارند. ساییده و تیز شدن لبه  های قاشقک ها که باعث پارگی تسمه می شود نیز با تعویض به موقع قاشقک و تعمیر نگهداری دوره ای آن رفع می شود.

خرابی قاشقک و بدنه بالابر به دلیل برخورد دو طرف قاشقک با دیواره

وی در ادامه با اشاره به اینکه خرابی قاشقک و بدنه بالابر به دلیل برخورد دو طرف قاشقک با دیواره از دیگر مشکلات بوده که با استفاده از سنسور  های تنظیم تسمه در بالابر ها حل می شود، گفت: پدیده سندبلاست، فرسوده شدن سطح داخلی قاشقک به دلیل سرعت بالای ورودی، بعنوان یک مشکل زمانی رخ می دهد که سرعت ورود مواد با نوع طراحی و جنس قاشقک همخوانی ندارد و راهکار حل آن استفاده از قاشقک  های ضد سایش و یا استفاده از طراحی جدید قاشقک ها بر مبنای طراحی موشک  های بالستیک است.

قلوه کن شدن پیچ قاشقک ها از تسمه و تغییر حالت آن نیز با تمیز شدن فضای داخل بالابر که منجر به گیر نکردن قاشقک ها در هنگام بالارفتن، ریگلاژ کردن تسمه برای عدم ایجاد انحنا در تسمه و استفاده از قاشقک  های HDPE بدلیل مقاومت نسبت به ضربه راهکار حل این مشکل است.

تسمه  های صنعت آرد و سیلو تخصصی نبوده و در سطح افق هستند

جاودان به مشکلات و معضلات تسمه ها پرداخت و گفت: تسمه هایی که در صنعت آرد و سیلو برای بالابرها استفاده می شود، هیچ کدام تخصصی برای بالابر نبوده و تنها برای انتقال مواد در سطح افق هستند لذا استفاده از تسمه هایی که شرکت استیف برای انتقال مواد در راستای عمودی می سازد با بافتی جدید و ضخامتی کم از هر لحاظ تاثیر به سزایی در افزایش راندمان دستگاه دارد و میزان کشش را در کمترین حالت خود نگه می دارد.

در برخی بالابرها رطوبت باعث بروز مشکلاتی از قبیل لایه لایه شدن تسمه ها می شود که مشخصا نشان دهنده کیفیت نامناسب تسمه است که شرکت stif تمامی این معضلات را با استفاده از فن آوری لایه  های پر تراکم بر اساس استاندارد بین المللی ISO10247 رفع کرده است. همچنین عدم تطابق مشخصات فنی تسمه با ظرفیت و ارتفاع بالابر، با طراحی دقیق و مهندسی جهت انتخاب تسمه با گرید مناسب توسط نرم افزار های پیشرفته رفع می شود.

وی راهکار پاره شدن تسمه در اثر گیر کردن (خفه کردن) بالابر در ورودی یا خروجی را استفاده از سنسور خفگی (Chock) دانست و ادامه داد: کش آمدن تسمه بر اساس افزایش ظرفیت بالابر و دمای کارکرد از طریق استفاده از تسمه با لایه  های در هم تنیده مخصوص بالابر که باعث کاهش میزان کشش تسمه (Elongation)می شود، حل شدنی است.

سر خوردگی تسمه (Sliding) و افزایش حرارت تسمه بر روی غلطک نیز با استفاده از تسمه با خواص ضد روغن و چربی (OIL RESISTANT) و ضد آتش (FLAM RESISTANT) که باعث جلوگیری از لیز خوردن تسمه بر روی غلطک می شود و همچنین استفاده از سنسور سرعت سنج حل می شود.

بیشترین میزان فروش قطعات انتقال دهنده ها توسط شرکت بوتیا

قلم چی بیان کرد: شرکت استیف دارای رکورد بالاترین میزان فروش قطعات انتقال دهنده ها در دنیا (اروپا، آفریقا، خاورمیانه) بوده و امکان ارائه راهکار های مهندسی، برای حل مشکلات بالابرها و انتقال دهنده  های کارخانجات را دارد. این شرکت در سال 1984 تاسیس شده و فعالیت جهانی خود را با صادرات به 67 کشور جهان انجام داده است.

رییس هیأت مدیر شرکت بوتیا گفت: محصولات این شرکت در زمینه انتقال مواد به چند دسته تقسیم می شود که شامل تمامی تجهیزات مربوط به بالابرها (نوار نقاله ها، قاشقک  های فلزی و پلاستیکی) با بالاترین میزان جابجایی 1500 تن در ساعت، تجهیزات الکترونیکی محافظتی (سنسور و مانیتورها)، سیستم  های ضد انفجار سیلو و بالابرها و جمع کننده گرد و غبار و کلیه قطعات ایمنی است.

انجام بیش از 100 پروژه موفق به طور مستقیم و 80 پروژه به طور غیر مستقیم

وی تصریح کرد: شرکت استیف با انجام بیش از 100 پروژه موفق به طور مستقیم و 80 پروژه به طور غیر مستقیم از طریق شرکت بولر در صنعت غلات و دانه  های روغنی، توانسته جایگاه مناسبی درصنایع مواد غذایی و کشاورزی ایجادکند.

برخی از این پروژه ها شامل تامین قطعات مربوط به انتقال مواد پالایشگاه غلات زر، تمامی خطوط انتقال مواد در بزرگترین کارخانه آرد جهان در عربستان سعودی، بالابر ها و تجهیزات مربوط به سیلو در کارخانه آرد داران، بالابر های بزرگترین سیلوی بتنی بخش خصوصی کشور در استان گلستان (مهندس هاشمی)، قطعات مربوط به بالابر های کارخانه آرد زر، شرکت آرد خوشه طلایی کرج، شرکت آرد زرین خوشه هشتگرد، شرکت آرد مروارید دماوند، شرکت آرد تهران باختر و شرکت آرد روشن یزد است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا