87

فضای لازم برای احداث یک واحد نان حجیم و نیمه حجیم 100 متر است نه 35 متر!

نیروی کار آموزش‌دیده؛ دغدغه‌ای مهم برای صنعت نان حجیم و نیمه‌حجیم

مهندس فراهانی، نائب رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه‌حجیم درباره مهم‌ترین چالش‌های صنعت گفت: در حال حاضر، نیروی کار آموزش‌دیده و باتجربه مهم‌ترین چالش صنعت است و واحدهای نان ازنظر تأمین نیروی کار دچار مشکل هستند، زیرا تولید نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم فوق‌العاده کار تخصصی است و تنوع محصولات در این زمینه آن‌قدر زیاد است که باید حتماً از افراد آموزش‌دیده و باتجربه بهره گرفت.

این در حالی است که با ماشینی‌شدن اکثر نان‌های سنتی دیگر مثل قبل به حضور نیروی متخصص در نانوایی نیازی نیست؛ اما درخصوص نان حجیم بیشتر فرآیند تولید با دست انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به مشکلات نانوایان حجیم در بحث تأمین مواد اولیه باکیفیت و عرضه با قیمت مناسب گفت: فارغ از مشکلات ذکرشده، محدودیت‌های تأمین خمیرمایه کماکان وجود دارد. نانوایان به ازای آرد مصرفی نیاز به یک و نیم درصد آرد خمیرمایه دارند که به دلیل محدودیت تولید خمیرمایه، تأمین آن برای نانوایان با چالش‌هایی روبه‌رو شده است.

 

نرخ‌گذاری نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم

فراهانی در ادامه درباره نرخ‌گذاری نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم گفت: قیمت‌گذاری نان‌های حجیم باید با هزینه‌های آن تطابق داشته باشد. انواع بهبود دهنده، خمیر مایه مواد اولیه، دستمزدها و … این صنعت افزایش پیدا کرده که تمام این موارد بر قیمت تمام‌شده محصولات اثر می‌گذارد و نیاز است که متناسب با افزایش این موارد، قیمت نان حجیم نیز افزایش یابد. البته افزایش قیمت باید به‌گونه‌ای باشد که مردم توان خرید داشته باشند تا تولید برای فعالان صنعت صرفه اقتصادی داشته باشد.

 

وی با انتقاد از مشکلات درگاه ملی مجوزها برای صنعت نان حجیم و نیمه‌حجیم گفت: بر اساس اعلام این سامانه، متقاضیان می‌توانند با در اختیار داشتن یک فضای 35 متری، به ایجاد واحد نان حجیم و نیمه‌حجیم اقدام کنند؛ درحالی‌که دستگاه‌های موردنیاز برای پخت و تولید نان حجیم و نیمه‌حجیم مساحتی حدود 50 متر را اشغال می‌کند؛ بنابراین با در نظر گرفتن فضای کارگاهی، انبار آرد، فضای استراحت و … یک فروشگاه نان حجیم و نیمه‌حجیم به 100 متر فضا احتیاج دارد. این موضوع علاوه بر این‌که مشکلاتی را به وجود آورده است، رعایت استانداردها را نیز با چالش‌هایی همراه کرده است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا